beginner vraagjes , hulp gevraagd bij keuze :)

kennyj

Nieuwkomer
hallo iedereen, na lang lezen ga ik hier ook is iets posten :P

ik ben al een tijdje met muziek bezig als amateur dj & ik vind het enorm leuk om met de effecten op men djm 400 te spelen en dergelijke

nu loop ik al even met het idee om zelf geluid te gaan maken ,mijn muzieksmaak gaat vooral uit naar :
- electro( boys noize , les petit pilous , ... )
- fidget -house ( sound of stereo , gtronic , laidback luke , te veel om op te noemen :D)

ik wil dus vooral met de pc gaan werken en wat controllers , ik weet niks van deze termen af dus ik kan dingen weleens fout noemen :)

ongeveer zoals in dit filmpje van op de ableton website :

klik

op de website van een winkel hier in het dorp kwam ik dezelfde controller als in het filmpje tegen , en dan nog afgeprijsd ook :okdan: :

Akai - APC 40 Ableton MIDI Controller

maar mijn oog viel ook op de nanoserie van korg :
nano serie

nu wat zouden jullie mij aanraden , ik heb een budget van een 1000 euro , maar ik wil vooral mijn geld nuttig besteden

zijn de bovengenoemde dingen goed ,slecht ,te duur, ... ?

mijn bezittingen op muziekgebied zijn momenteel enkel: mijn laptop , 2 cdj400's , een djm 400 , een oude versterker en 2 sony boxen

PS : bij de akai apc 40 zit nog een versie van ableton bijgeleverd trouwens

Er zit volgens mij geen volledige live versie bij volgens mij...
Maar het is wel een geinig ding. 2e hands kan je bv ook proberen...ook voor een controller.

als je die apc 40 kiest moet je bijna wel met live gaan als daw ander is't ook een beetje zonde. Verder nog een midi keyboardje en je kan aan de slag. Zit een demo versie bij waar je een hele tijd mee zoet bent als je nog niks kent :)

Is je laptop nog snel genoeg? Genoeg intern geheugen? Snelle interne schijf (7200rpm of SSD)?

Haal een fatsoenlijke USB/Firewire geluidskaart. Niet erg om even te wachten met spenderen aan je speakers als je A/D goed is; fatsoenlijke speakers (even spammen: ik heb er nog te koop ;) ) vereisen ook weer een sprong in budget.

Zo'n APC is leuk als je de Session mode gebruikt, maar haal er wel een fatsoenlijke controller met toetsen bij als je zelf akkoorden en melodie-lijnen wil gaan inspelen. 49 toetsen minimaal. Omdat de knoppen al op de APC zitten kun je eventueel ook een oudere goedkope synthesizer met digitale aansturing halen. Die hebben vaak fatsoenlijkere toetsenborden dan el cheapo controllers. E-mu Xboard kost ook niet veel en is voor 100 euro makkelijk te vinden.

Is je laptop nog snel genoeg? Genoeg intern geheugen? Snelle interne schijf (7200rpm of SSD)?
5400rpm , bijna een jaar oud nu , met vista. voldoet dit ?

Haal een fatsoenlijke USB/Firewire geluidskaart. Niet erg om even te wachten met spenderen aan je speakers als je A/D goed is; fatsoenlijke speakers (even spammen: ik heb er nog te koop ;) ) vereisen ook weer een sprong in budget.
ik wil voorlopig al wegwijs geraken, is dat hoognodig die geluidskaart ?

Zo'n APC is leuk als je de Session mode gebruikt, maar haal er wel een fatsoenlijke controller met toetsen bij als je zelf akkoorden en melodie-lijnen wil gaan inspelen. 49 toetsen minimaal. Omdat de knoppen al op de APC zitten kun je eventueel ook een oudere goedkope synthesizer met digitale aansturing halen. Die hebben vaak fatsoenlijkere toetsenborden dan el cheapo controllers. E-mu Xboard kost ook niet veel en is voor 100 euro makkelijk te vinden.

session mode ??

ok en zijn er nog dergelijke controller met 49 knoppen ? daar heb ik me nog niet echt in verdiept , en tips van ervaren gebruikers zijn altijd beter :)

5400rpm , bijna een jaar oud nu , met vista. voldoet dit ?

Laat eens wat meer weten: welke CPU, hoeveel intern geheugen?

ik wil voorlopig al wegwijs geraken, is dat hoognodig die geluidskaart ?
Ja. De reguliere mini-jack aansluitingen van alle onboard geluidskaarten zijn zonder uitzondering Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, en de kwaliteit van de drivers ook.

Als je een plugin hebt kan 't soms een halve seconde duren eerdat je wat hoort, omdat het geluid door diverse lagen software doorgegeven moet worden. Nu heb je zoiets als ASIO4ALL, wat dat oplost, maar dan ben je nog niet van de problemen af.

Software heeft echter nog nooit betere kwaliteit pluggen gegeven :). Verder, doordat je geluidskaart buiten de computer zit heeft 'ie minder last van interferentie; in de laptop zelf wordt een signaal geplaagd door allerhande soorten ruis van de electronica die er in zit. Wil je apparatuur op je ingangen aansluiten, dan geeft een geluidkaart je fatsoenlijke dubbele jack-ingangen in plaats van dat kleine microfoon-ingangetje dat op een laptop zit.

session mode ??
Da's wat Ableton Live zo bijzonder maakt.

Wat je hier rechts in 't scherm ziet is session mode; samples zitten onder 1 knop en worden afgespeeld en automatisch vastgelinkt aan het tempo en de maat. Knal je dus iets te vroeg op de knop voor een loopje af te spelen, dan wordt 'ie automatisch even uitgesteld tot precies 't moment waarop hij moet spelen. Dit kun je ook voor bijv. een bassdrum doen; door de knop in te houden en er een arpeggiator op te zetten, kun je er voor zorgen dat 'ie precies in de maat blijft meespelen; je hoeft 'm zelf alleen maar in te drukken. Er is superveel mogelijk, en het is niet eens zo moeilijk om op te pikken.

ok en zijn er nog dergelijke controller met 49 knoppen ? daar heb ik me nog niet echt in verdiept , en tips van ervaren gebruikers zijn altijd beter :)
Ik neem aan 49 toetsen? De Xboard heb ik zelf gehad; ik ben erg kritisch op de kwaliteit van toetsen. Hoewel de E-mu nog niet helemaal ideaal is (de allerbeste toetsen zitten IMHO op een Virus KB/KC) is het wel een hele economische optie, en beter dan de cheape M-audio rommel (de Axiom is overigens wel beter, maar daar betaal je ook meer voor).

Laat eens wat meer weten: welke CPU, hoeveel intern geheugen?
rechtreeks copypaste ( ik heb er niet veel verstand van :P) :
cpu: Dual cpu t3400 @ 2.16Ghz 2.16Ghz
ram : 4gb

Ja. De reguliere mini-jack aansluitingen van alle onboard geluidskaarten zijn zonder uitzondering Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, en de kwaliteit van de drivers ook.

Als je een plugin hebt kan 't soms een halve seconde duren eerdat je wat hoort, omdat het geluid door diverse lagen software doorgegeven moet worden. Nu heb je zoiets als ASIO4ALL, wat dat oplost, maar dan ben je nog niet van de problemen af.

Software heeft echter nog nooit betere kwaliteit pluggen gegeven :). Verder, doordat je geluidskaart buiten de computer zit heeft 'ie minder last van interferentie; in de laptop zelf wordt een signaal geplaagd door allerhande soorten ruis van de electronica die er in zit. Wil je apparatuur op je ingangen aansluiten, dan geeft een geluidkaart je fatsoenlijke dubbele jack-ingangen in plaats van dat kleine microfoon-ingangetje dat op een laptop zit.
ok dan , lijkt me hoognodig , misschien een voorstel ?

Ik neem aan 49 toetsen? De Xboard heb ik zelf gehad; ik ben erg kritisch op de kwaliteit van toetsen. Hoewel de E-mu nog niet helemaal ideaal is (de allerbeste toetsen zitten IMHO op een Virus KB/KC) is het wel een hele economische optie, en beter dan de cheape M-audio rommel (de Axiom is overigens wel beter, maar daar betaal je ook meer voor).
die virus zijn aardig duur wel , e-mu kan ik zo even snel niet 2dehands vinden
is dit wat : http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/professionele-apparaten/akai-mpk-49-midi-keyboard-78078618.html moest die weggaan voor 200 ?

met een dergelijke controller kun je als beginner een leuke start maken. je krijgt er een uitgeklede versie van Live bij...
daar ben je wel een jaartje mee zoet. Je kunt ook goedkoper naar een volledige versie upgraden.

http://www.musicstore.de:80/nl_NL/N...25-USB-Controller-Keyboard/art-SYN0003510-000

Ik heb hem zelf ook, maar zonder toetsen. erg fijn ding, en niet al te belachelijk moeilijk om mee te beginnen (denk ik).
Ik ken de Akai mpc40 niet, dus weet niet of ie makkelijk is voor een beginner.
De novation kan je in bijna elke daw gebruiken, zonder al te veel gedoe.

Succ6!

rechtreeks copypaste ( ik heb er niet veel verstand van :P) :
cpu: Dual cpu t3400 @ 2.16Ghz 2.16Ghz
ram : 4gb
Moet genoeg zijn :).

ok dan , lijkt me hoognodig , misschien een voorstel ?
Hangt van je budget af. Iets als http://www.thomann.de/nl/maudio_fast_track_pro.htm kan al erg aardig zijn, wil je gelijk goed doen, dan is http://www.thomann.de/nl/rme_babyface.htm een optie.

die virus zijn aardig duur wel
Ja, maar er zit ook nog een complete synthesizer in die best gaaf is ;).

ja ok , maar ik kan dus echt nog niks van ableton , waarom moet ik minimaal 49 toetsen hebben ?
ik weet echt niet hoe ze te bespelen en dergelijke :)

het lijkt me gewoon allemaal nogal enorm om zomaar mee te starten als absolute beginner :P
mvg

nee man, 4 oktaven is echt niet zoveel en je moet toch een keer een paar akkoorden in spelen???

ja ok , maar ik kan dus echt nog niks van ableton , waarom moet ik minimaal 49 toetsen hebben ?
ik weet echt niet hoe ze te bespelen en dergelijke :)
Dat ga je nog leren - je zult wel moeten :P.

49 toetsen betekent dat je heel makkelijk baslijntjes en akkoorden kunt spelen zonder dat je eindeloos op de octaaf plus-min knop moet duwen. Er is ruimte voor allebei je handen; als je maar 1 hand kunt gebruiken is dat ongeveer als je huis schilderen door een kwast met een hele lange steel door de brievenbus in de voordeur te steken.

Wil je een beetje goed de relaties tussen de noten begrijpen, dan zijn 25 toetsen niet genoeg; de reden dat die apparaten wel aangeboden worden is als je op reis moet of live moet optreden en echt 0,0 ruimte hebt.

Kijk hier maar eens; dat krijg je niet op 25 toetsen gedaan. Voordat je zegt dat je 't niet nodig gaat hebben: dat ga je wel. Het gros van de mensen weet wellicht niet hoe je muziek produceert, maar of 't vals klinkt, dat kunnen ze wel horen.

het lijkt me gewoon allemaal nogal enorm om zomaar mee te starten als absolute beginner :P
Als je die 1000 euro te besteden hebt, besteed ze dan ook gelijk goed :).

Als soundcard kan ik je zeker de Edirol UA-25ex aanraden, die is nog goedkoper (rond de 150 dacht ik) en erg functioneel.

2x input (trs / xlr / unbalaced), Hi-Z voor recorden van gitaar, phantom power voor mics, ingebouwde compressor/limiter, direct monitoring, trs out / RCA out / digital out.

Back