Sample cd's

Maar als je dat stukje gebruikt en op
tape zet dan een effect eroverheen een maat
langzamer en in een song verwerkt dan is dit stuk mijn eigendom
heel makkelijk , dan is het niet meer het origineel.
Dan praat ik wel over een stukje en niet de hele song.

kijk of mensen dit doen is hun probleem , het is natuurlijk erg laag
als je zo een hit wil maken om te stelen bij andere muzikanten.

Orgineel geplaatst door BasicSystem
"Let the bass be louder" was niet ingezongen door een onbekende Spanjaard maar was zijn eigen productie.
Hij had die lyrics verzonnen en opgenomen, het was dus zijn eigen creatief eigendom om het zo maar eens te zeggen.

En daar komt ie nu pas mee? Beetje laat lijkt me. Maargoed, daar gaat het nu niet om. Hoe kan hij bewijzen dat het zijn eigen creatief eigendom is? Ben ik wel benieuwd naar. :)

Hoe hij dat kan bewijzen ? Hij heeft destijds die plaat uitgebracht en dat is allemaal netjes via de Buma gegaan enzo.
Daar ligt dus het origineel zogezegd.

En ja, hij is er inderdaad behoorlijk laat mee........maar beter laat dan nooit. Ik zou ook balen als een stekker als andere gasten flink geld verdienden met iets wat ik had verzonnen.

groeten

BasicSys

http://www.mp3.com/basicsystem

tsjah

tsjah

als er dat ene sampletje de grootste bouwsteen is voor een nieuwe track dan kan hij dat aangeven als respectloos omgaan met een deel van zn creatie ja....

aan de andere kant moet ik toch zeggen dat ie niet moet zeiken eigenlijk, je kan of een rembrandt kopieren of 2 verschillende schilderingen krijgen van een zelfde obect...

ehm hoe zeg ik dat, het is maar hoe goed je een "idee" jat...

Het is toch niet zo erg dat je je sampel jatten?
jij bent de enige die de sampel hebt gemaak.
en daar gaat de respect naar toe
al ben jij de enige die dat weet.
gejat word er toch wel. ik zou me pas druk maken als
hele nummers (onder de naam covers)
van je op een gruwelijke manier zijn misbruikt.

Last edited by a moderator:
Dat ze wat samples van je jatten is tot daaraantoe. Wellicht moeilijk te bewijzen enzo, maar d'r zijn zat mensen die het toch doen. Maar hele nummers (zie een andere draad daarvoor) gaat er bij mij nog steeds niet in.
En .nl blijft wat sample CD's betreft nog steeds iets minder vind ik zelf. Maar gelukkig heb je in veel bladen en op sites reviews van die krengen en dan weet je al snel heel wat meer hierover.

Methods of Mayem heb ik dus ook en Fields of Motion en Distorted Reality 1/2 zijn ook errug OK. Er schijnt ook een Yamaha EX sample CD te zijn, maar dat vind ik weer vette onzin.
Maar eh bijv de sample CD's die ik voor m'n EX5 had gekocht van Yamaha zelf was dus echt bagger en heb ik dus 2x 180,- vernaggeld aan rotzooi. En is Yamaha dus uitgekomen met een gratis CD met wat patches en wavjes. En je raad het al, wel geinige sounds dus. (zo zie je maar weer)

Maar zo af en toe wat van die dingen lenen van vrienden kennissen is ook wel slim want dan kun je tenminste wat beter bepalen of het iets voor jouw is. Maar soms zitten er echt goeie tussen en heb je er echt iets aan bij een nummer.
Ben laatst dus nog een lekker Reason refill tegengekomen van 160dB die dus wel de moeite waard was. Die van Norman Cook vond ik dus weer niets. Of dus gewoon een Akai CD rippen en omzetten naar rex2 bestanden werkt ook wel OK en snel om in Reason te gebruiken.

?

?

als je een samlpecd koopt dan koop je eigenlijk bijna altijd de rechten om de samples te mogen gebruiken
vandaar de soms best pittige prijzen

spectrasonics word op sit monet als de beste samplecd leverancier gezien.
crisp as fuck en origineel

zero g heeft verschilende prijsklassen dure zijn beter dan budget

Sample CD's

Sample CD's

Ik snap dat dit niet echt bedoeld is voor de verkoop van sample CD's, maar ik heb echt een bezopen aanbiedinkje:

Ooit een EMU ESI 2000 gehad, waarbij de volgende originele CD's werden geleverd:
Production Soundset (cijfer 3, voornamelijk sfx)
Emulator Standards I & II (10, briljante emulator sounds, met de emu filter helemaal top)
Orchestral (6)
Sound FX (4)
World Instruments (5)
World Percussion (2)
EMU Classics (8, prachtige classic sounds)
Vintage (10, commentaar overbodig)
Dance 2000 (7, nog niet outdated)

Totaal € 100 8P :{

Fijne sample CD's :
- D/Generation (vooral voor audio-visuele productie)
- Cuckooland 1-4
- Distorted Reality 1&2
- Xstatic Goldmine 4
- On the jazz tip
- Symphony of Voices
- Virtuoso Strings van Kirk Hunter (beter dan Miroslav, IMHO)
- en in de E-mu classic library vind je mits wat goeie wil en vééél geduld ook wel unieke dingen

Voor de vuilbak :
- Yamaha A-series library
- Dance Mega Synth (hier en daar een paar goeie dingen)

Origineel geplaatst door David
Fijne sample CD's :
- D/Generation (vooral voor audio-visuele productie)
- Cuckooland 1-4
- Distorted Reality 1&2
- Xstatic Goldmine 4
- On the jazz tip
- Symphony of Voices
- Virtuoso Strings van Kirk Hunter (beter dan Miroslav, IMHO)
- en in de E-mu classic library vind je mits wat goeie wil en vééél geduld ook wel unieke dingen

Voor de vuilbak :
- Yamaha A-series library
- Dance Mega Synth (hier en daar een paar goeie dingen)

symphony of voices en de miroslav serie, daar ben jij vast niet op de legale weg aangekomen.

Origineel geplaatst door Boost303
Distorted Reality rules

De wizoo cd met alleen TR samples is ook ok

Probleem met Distorted Reality is dat ie zodanig populair is geworden, dat je 'm overal hoort gewoon: vooral in commercials en fictiereeksen. Waardoor het eigenlijk absoluut niet meer origineel is om DR te gebruiken...

Hmm,

met een beetje creativiteit zijn ze echt niet meer te herkennen hoor

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door EDP

symphony of voices en de miroslav serie, daar ben jij vast niet op de legale weg aangekomen.

Het is anders toch heel legaal om met een vast contract voltijds te werken als componist of sound designer voor een studio, omroep of productiefirma.
De firma investeert (op jouw voorstel) in deze toch wel dure CD-Rom reeksen, en blijft eigenaar van de licentie op deze CD's.
Maar in de praktijk komen ze wel dagelijks bij jou terecht, vermits je er als vast persoonslid in opdracht van die firma producties mee moet realiseren. Simpel én legaal toch?

Het is anders toch heel legaal om met een vast contract voltijds te werken als componist of sound designer voor een studio, omroep of productiefirma.
De firma investeert (op jouw voorstel) in deze toch wel dure CD-Rom reeksen, en blijft eigenaar van de licentie op deze CD's.
Maar in de praktijk komen ze wel dagelijks bij jou terecht, vermits je er als vast persoonslid in opdracht van die firma producties mee moet realiseren. Simpel én legaal toch?

yep zo werkt het bij mij ook ongeveer, een iemand heeft de licencie, en ik maak er ook gebruik van:) maar het mag geloof ik niet, ik weet niet precies hoe dat geregeld is

Origineel geplaatst door EDP

yep zo werkt het bij mij ook ongeveer, een iemand heeft de licencie, en ik maak er ook gebruik van:) maar het mag geloof ik niet, ik weet niet precies hoe dat geregeld is

Effe strikt juridisch gesproken : de licentie op sample CD's wordt persoonlijk toegekend aan een rechtspersoon : dit kan een "natuurlijke persoon" zijn (een mens) of een firma die "rechtspersoonlijkheid" heeft (in België NV of BVBA).

Werknemers die in opdracht van zo'n firma gebruik maken van een sample CD mét licentie op naam van die firma, zijn eigenlijk anonieme uitvoerders, die niet "ten persoonlijken titel" (zoals dat heet) gebruik maken van die CD.

Of anders gesteld: als een mediabedrijf, studio of omroep je een Distorted Reality CD van Spectrasonics geeft om in de studio van dat bedrijf bv. een jingletje te maken voor het bedrijf, dan is er niets aan de hand, vermits de firma houder is van de licentie. Ook niks aan de hand als de volgende dag jouw collega diezelfde CD met diezelfde licentie gaat gebruiken voor een andere jingle. In juridische zin ben jij dus niet degene die de jingle maakt, maar het bedrijf waarvoor je werkt. Spectrasonics kan jou persoonlijk dus niks maken.

Maar als ik nou diezelfde Spectransonics-CD (met licentie op naam van dat bedrijf) zou gebruiken om iets in eigen naam te maken, iets dat ikzelf wil uitbrengen met enkel mijn eigen naam op het CDtje (een productie in eigen beheer, die dus niets heeft te maken met het mediabedrijf waarvoor ik officieel werk), dan mag ik wel netjes dokken als de sample-watchers van Spectrasonics me zouden betrappen....

Probleem met Distorted Reality is dat ie zodanig populair is geworden, dat je 'm overal hoort gewoon: vooral in commercials en fictiereeksen. Waardoor het eigenlijk absoluut niet meer origineel is om DR te gebruiken...

Hmm,

Sorry David, ik drukte per ongeluk op bewerk ipv citeer

Hmm,

Deze tekst kwam dus van mijn hand

Back