Sample cd's

Origineel geplaatst door David

Effe strikt juridisch gesproken : de licentie op sample CD's wordt persoonlijk toegekend aan een rechtspersoon : dit kan een "natuurlijke persoon" zijn (een mens) of een firma die "rechtspersoonlijkheid" heeft (in België NV of BVBA).

Werknemers die in opdracht van zo'n firma gebruik maken van een sample CD mét licentie op naam van die firma, zijn eigenlijk anonieme uitvoerders, die niet "ten persoonlijken titel" (zoals dat heet) gebruik maken van die CD.

Of anders gesteld: als een mediabedrijf, studio of omroep je een Distorted Reality CD van Spectrasonics geeft om in de studio van dat bedrijf bv. een jingletje te maken voor het bedrijf, dan is er niets aan de hand, vermits de firma houder is van de licentie. Ook niks aan de hand als de volgende dag jouw collega diezelfde CD met diezelfde licentie gaat gebruiken voor een andere jingle. In juridische zin ben jij dus niet degene die de jingle maakt, maar het bedrijf waarvoor je werkt. Spectrasonics kan jou persoonlijk dus niks maken.

Maar als ik nou diezelfde Spectransonics-CD (met licentie op naam van dat bedrijf) zou gebruiken om iets in eigen naam te maken, iets dat ikzelf wil uitbrengen met enkel mijn eigen naam op het CDtje (een productie in eigen beheer, die dus niets heeft te maken met het mediabedrijf waarvoor ik officieel werk), dan mag ik wel netjes dokken als de sample-watchers van Spectrasonics me zouden betrappen....

ten eerste heb ik nog niks commercieels uitgebracht, ten tweede kun je bijn overal onder uit komen;)

Back