Multi effect of aparte bakjes?

gitarken

Stamgast
Ik zou mij zo snel mogelijk 1 van de twee gaan halen!
Ik gebruik de meeste gangbare effecten
het is hoofdzakelijk om wat in de studio te gebruiken maar misschien ook soms eens live
Wat is het best?

alvast bedankt
grtz ken

Een beste is natuurlijk moeilijk te zeggen, dat hangt af van smaak, je wensen (wat voor effecten, wat voor toepassingen?) en budget. Maar als ik ergens mee zou beginnen zou ik een multieffect nemen en dat later evt aanvullen met dedicated pedaaltjes voor bepaalde taken.

Live zeker aparte effecten - ze zijn over 't algemeen veel gemakkelijker te bedienen (1 knop/functie) Zo kan je dan ook één per één die kopen die je bevallen. Bv een goeie digitale delay, maar analoge phaser etc. Persoonlijk heb ik niks met multieffects. Mijn enige huidige multi effect (Roland DEP5) gebruik ik op maar een stand (reverb). Joris (et voila: op 15 minuten heb je 2 tegenstrijdige adviezen - kwestie van smaak dus ...)

live is apart idd beter, gewoon kijken of je bijv. een pearl flanger (fg1) kan kopen, kost geen drol, erg tof ding.
Verder gewoon wat kijken, op bijvoorbeeld dit forum, over welke andere bakkies er zijn die niet al te duur zijn.
In de studio kan je het denk ik wel af met bijv. een quadraverb, of een soortgelijke bak.
Ligt er natuurlijk aan of je midi gebruikt... Als je dat wel gebruikt kan zo'n soort bak prima.
Anders kijken voor wat leuke analoge dingen, is wel wat duurder, maar wel de moeite waard, dingen zoals de yamaha e1010, ibanez ad202/220/230... ofzo.

Ik kijk even naar je andere vragen en als ik het goed begrijp heb je een van de grote workstations (motif/tyros of zo). Die hebben ingebouwd al iets dat equivalent is aan een moderne multieffects. Ik zou er een goeie analoge phaser of zo bijkopen (moog phaser bv, of een small stone of zo). Klinkt goed op rhodes/strings/orgels. Of is't voor gitaar - dan vraag je het misschien best op een gitaristen forum ?

De Line 6 M13 is momenteel mijn favoriete multi effect. Hier mee kun je 1-4 effecten in serie zetten en kiezen uit ongeveer 100 verschillende effecten opgedeeld in 4 categorieen: delays (groen), reverbs (oranje), modulation (blauw), filters (paars), distortions en compressors (geel). Settings kun je opslaan in 4 geheugen banken met 12 presets. Prijs kwaliteit verhouding is zeer goed en is voor zowel studio als live werk geschikt, zeker als je nog niet weet welke effecten je wilt gaan gebruiken.

De Line 6 M9 is het kleine broertje en maakt gebruikt van dezelfde effecten. Zie http://line6.com/m13 voor alle details

207494.jpg

phasers kan ik je een paar aan raden:
infinitphaze (merk weet ik FF niet meer)
moog mf-103 (maar dan wel met een cp-251 en mf-102 erbij)
Ibanez pt-909 (mooooi)
guyatone ps-007
mutron biphase (duur&mooi)
mxr phase 90 (evh) of 100
small stone alleen als je de volume drop niet erg vind
maxon phasers maakt eigenlijk niet uit welke van de nieuwe maxon serie

Back