Boss HC-2 Handclapper, kat in de zak?

Snaek

Ouwe rot
Ik heb net een handclapper gekocht van MP voor 40E, maar met de adapter die ik erbij kreeg (een Boss ACA-220 met 9V) gaat de HC-2 gewoon niet aan, tenminste hij geeft geen geluid.

Nu heb ik de HC-2 even met een universele adapter geprobeerd, en dan krijg ik wel geluid, maar er zit een luide piep/jank doorheen, alsof een osc op hol geslagen is, maar de claps doen het dan wel gewoon zo te horen. Maar goed met die piep er door heen heb je er dan alsnog niet echt een fuck aan.

Ik ga zometeen even kijken voor van die rechthoekige batterijen (9V batterijen) - die kun je er ook bij gebruiken, maar ja, gaat niet echt lekker tot nu toe dus.

Iemand een idee? Is het al een verloren zaak? :(

edit: correctie, het was geen PSA-230P, het was een ACA-220 die in de verpakking zat van een 230P

Laatst gewijzigd:
Hm, universele adapter is een te algemene uitdrukking. Gaat het om een gestabiliseerde uitvoering of zo'n 3 Euro ding? In het tweede geval moet je uitkijken want dan kan het zijn dat je er een volt of 12 doorheen stuurt. Probeer inderdaad eerst even met een batterij.

Ah, met batterijen lijkt ie het normaal te doen, gewoon claps, geen rare piep etc. Bedankt!

Ik denk inderdaad dat die voeding van Thomann niet gestabiliseerd is. Mocht je ipv een batterij toch graag een voeding er bij willen dan kun je deze bijvoorbeeld kopen. Niet duur en voldoende vermogen.

[edit] Hm, ik kijk nog even beter en die Thomann voeding is een geschakelde voeding. Dat zou juist goed moeten zijn. Ik begrijp dan ook niet waarom die niet werkt... [/edit]

Ja, dat is ook vreemd. En het is nog vreemder eigenlijk dat de bijgeleverde adapter voor mij niet werkt, maar ach....

Bedankt voor de tip Nisei.

Ik vind 'm ook erg cool Xtrecist!

Schakelende voeding heeft over het algemeen een sync circuitje erin zitten wat de piep veroorzaakt.
die Boss voeding is een wisselspanning voeding en dat werkt niet lekker bij een DC apparaat.

Misschien dat iemand hier iets aan heeft:

http://www.bossarea.com/other/aca.asp

ACA Adapter
The ACA is an unregulated 9V or 12V adapter. For a long time both the ACA and the regulated PSA adapter was available but in the later part of the 90s the ACA adapter was discontinued as all Boss pedals then was designed to run with the PSA adapter.

When a power supply is unregulated, it means that the voltage level will drop as the load is increased. The ACA adapter may give out a full 12 volt when it is powering one or two pedals but if it is hooked up to a long row of pedals the voltage will drop. The ACA adapter is capable of supplying as much current as 250mA but problems keeping the voltage up may occur before the load reaches that level.

The early compact pedals was designed to run on either a 9V DC battery or 12V DC adapter. Because of this the ACA adapter was a 12V adapter. The voltage was reduced to 9V internally by using a 470 Ohm resistor and 1S2473 diode between the minus input on the power jack and ground. The resistor diode pair was later removed and at the same time the ACA adpater was redesigned to output 9V instead.

Powering ACA pedals with a PSA power supply
Powering the older pedals designed for 12V DC input with either a newer ACA or PSA adapter will not work very well. The voltage drop over the resistor and diode will prevent the pedal from getting enough power and its LED will usually only glow faintly. The solution is to use a daisy chain and plug in another pedal designed for the newer ACA or PSA adapter. The lead between the two pedals will short the resistor diode pair and the pedal will receive full power.

Depending on the mains voltage there are 4 were versions of the ACA adapter. ACA-100, ACA-120, ACA-220 and ACA-240. The number denotes the mains voltage that the adpapter should be plugged into. The 9V version of the ACA adapter has a G appended at the end of its name. Pictured is the ACA-120G which is the version sold in the USA.

Thanks to Stinkfoot for most of the information above.

Volgens mij is de handclapper die ik heb toch niet helemaal in orde. Ik moet 'm best wel veel versterken steeds anders hoor je haast niets, maar volgens mij hoort ie gewoon line niveau als output te hebben.

En de Hall reverb lijkt het niet meer te doen.... Verder is die aansluiting voor die 9V batterij ook een beetje twijfelachtig, het contact blijft niet goed, als ik de aansluiting voor de batterij dan amper aanraak dan doet ie het wel weer.

Wat verder ook raar is, is dat wanneer ik die aansluiting weer loslaat, er wel gewoon "hard" geluid uit de handclapper komt voor een fractie van een seconde, en de Hall Reverb lijkt het dan ook heel even te doen.

Heeft iemand misschien een idee? Alvast bedankt.

Kent iemand misschien reparatiewinkels of iets dergelijks voor dit probleem?

Bedankt.

Die ACA-220 adapter die ik eerst er even aan had hangen was trouwens een AC adapter terwijl de HC-2 zegt DC 9V In, hmm :(

Laatst gewijzigd:
Hmm, ik weet niet. Misschien had ik 'm zelf al verkl**t. Maar als dat niet zo is, dan vind ik het toch niet netjes om er niets bij te zeggen, ook al is ie maar 40, vrij gangbare prijs vind ik het ook alsnog. Het is dat je ze niet zo vaak ziet, maar dat doet er niet veel aan af, naar mijn mening.

Hopelijk krijg ik 'm ooit weer aan de praat in ieder geval :P

Mwah, 40 euro is wel een ok prijsje, maar om er nou van in je handen te klappen van blijheid is ook weer niet nodig.

Back