Nieuwe Moog Voyager XL

Polyfone moogs zijn nooit echt een succes geweest. Sterker nog...moog ging failliet met de memorymoog als ik mij niet vergis. Ik heb het niet zo zeer over de populariteit maar meer commerciele kant.

Moog heeft nog een ander probleem....het copyright en ontwerp van os van de voyagers is niet in handen van moog zelf. Dus dat zou betekenen dat moog een geheel nieuw os moet schrijven voor een eventuele polyfone versie van de moog. Die kennis hebben ze op dit moment niet in huis en zou extreem veel geld kosten. Persoonlijk denk ik dat zij eerder een modulaire lijn gaan opzetten dan dat ze een polyfone moog gaan produceren maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben.

een OS schrijven voor een synth als de voyager valt wel mee hoor.
ik zou er een half jaartje over doen, dus iemand die het iedere dag doet zou dat klusje in 3 maanden moeten kunnen klaren.

lijkt mij dus niet echt het probleem.
behalve natuurlijk als ze bij moog ook nog steeds denken dat software ¨moeilijk ¨ is, net zoals erg veel andere bedrijven, waardoor software bakkers nog steeds een dikke boterham verdienen ( en terecht natuurlijk...)

:mega:

zie de foto. verder nog geen details maar het ziet er uit als een "gewone" Voyager met 6 oktaafs keyboard, nieuwe ribbon controller en een ingebouwde VX-351 expander en CP-251 control panel.

Lijkt me een opvolger van de Memorymoog.

Phochos

misschien 5 octaaf + patchbay als opmaat naar de 4-8voice expansion-chassis ??8~

kijk de 5 oktaaf is bonus en design
ze moesten die 251 en 351 op het paneel kwijt anders had je een wel heel org groot modwheel :)
had het leuker gevonden als ze bijv de 251 naast het keybiord hadden gedaan en de 351 erboven
scheelde toch weel een oktaaf en had je toch dezelfde functionaliteit.

misschien 5 octaaf + patchbay als opmaat naar de 4-8voice expansion-chassis ??
als je een standaard Voyager openmaakt, zie je dat hij niet bepaald leeg is. Dat ding zit nu al bijna tot de rand toe vol dus er is gewoon geen plaats in deze formfactor voor nog eens drie voices erbij. never mind de front paneel mixer die je dan toch ook echt nodig hebt.

Nee, ik denk dat dit "gewoon" de ultieme Uber-Voyager is... het eindstation van deze lijn. Wat niet wil zeggen dat Moog ongetwijfeld nog een heleboel andere leuke dingen in petto heeft, al dan niet polyfoon.

Dit soort product heeft natuurlijk in verhouding amper extra ontwikkeltijd & budget nodig en is daarom al vlug commercieel interessant; ook bij relatief lage omzetten.

je kunt natuurlijk wel besparen op de inhoud, hoeft niet alles in 4 voud te hebben.( gehele interface cpu etc etc is 1 van genoeg, wel bv osc/vcf etc in 4 voud|)
ook kan de kast dieper.

tsaj...'nut' is misschien wat sterk uitgedrukt maar een groter bereik is wel lekker hoor. ..

Jip, vind ik ook :)

Een 76- of 88-toetsen versie zou NOG gaver zijn (en dan alle MF-stompboxjes er ingebouwd!!) :{

de meeste dromen zijn bedrog....
maar als ik wakker wordt naast jou...
oef !

Polyfone moogs zijn nooit echt een succes geweest. Sterker nog...moog ging failliet met de memorymoog als ik mij niet vergis.
AFAIK klopt dat niet helemaal. de Polymoog bijv. was wel degelijk een succes, ondanks de hoge prijs was het een zeer gewild instrument. Moog is niet failliet gegaan door "verkeerde" producten maar door een onbetrouwbare manager met dubbele agenda. zie het bekende boek van Mark Vail voor een beknopte versie van dat debakel.

Dr. Bob was toen natuurlijk al een tijd buiten beeld. De hele gang van zaken is een treffende illustratie van wat er kan gebeuren als de geldwolven een bloeiend bedrijf in handen krijgen.

Een 76- of 88-toetsen versie zou NOG gaver zijn (en dan alle MF-stompboxjes er ingebouwd!!) :{

Bij Top Gear zouden ze over een auto dan zeggen dat ie door een Halfords was gereden :D

:dubbel: ja idd

nou , dat wordt "zuipen"
het begint wel een beetje op uitmelken te lijken ieder jaar een nieuw iphonehoesje voor de voyager.
dan moet ik er maar 7 van bij kopen , kan ik toch m'n 8 voice voyager realiseren

Van mij mogen ze best wat blijven melken. Het idee is wellicht: ze hebben een product ontwikkeld waar ze er veel van kunnen verkopen (voyager) en leiden er goedkoper producten van af (LP) en meer niche (Voyager OS, Taurus, Voyager XL). Die laatste zouden noooit haalbaar zijn zonder dat de ontwikkelkosten reeds afgeschreven zijn op de "big seller". Ze zouden dit ook kunnen voor de moogerfoogers en er échte modulaire synth modules van maken (bv inpasbaar in een dotcom systeem - dat zou pas ironie zijn).

Van mij mogen ze best wat blijven melken
eens. bovendien is het niet echt melken maar slim ver-markten van een goed product.
Melken is volgens mij toch meer wat Roland nu doet met de Juno naam & reputatie.

M.b.t. de Taurus 3: dat is een aparte product lijn met een heel nieuw Research & Development traject en niet gebaseerd op het Voyager ontwerp.

Ik vind m erg mooi. Ben geen toetsenman, dus zou toch voor een RME gaan met de expanders.. Maar als ik een voyager zou willen, dan deze. Vet. (maar ook toch wel een beetje prijzig)

mja 5 octaven toetsenbord en dan monofoon... ik vind het beetje jammer..
er zijn al iets van 6 types gewone voyager, die is vet zat...
ik zie eerlijk gezegd de toegevoegde waarde er niet van in...

Er is ook een gerucht over een Slim Phatty. Waarschijnlijk een Phatty in een rack of anders zoiets als de DSI Tetra. Kleine desktop synth met wat knoppen op. De Voyager XL kan me weinig boeien eerlijk gezegd. Is weer de zoveelste Voyager reïncarnatie. Ook op een polyphone voyager zit ik niet te wachten, als ze hier al $5000 voor vragen wil ik niet de prijs weten als hij ook nog polyphoon wordt. Ik heb liever dat ze weer een poging wagen om een moderne minimoog te maken. De voyager is gaaf op z'n eigen manier maar het is geen minimoog.

Back