Mijn Hohner Cembalet

Even geprobeerd en het lukt niet. Ik heb dat stukje nodig (dat omcirkeld is op de foto). Ik denk dat het leer is. Ik heb het stukje er uitgenomen in de werkende toets en het brokkelde helemaal af tussen mijn vingers.

edit: het is rubber:

Hohner's original Pianet uses adhesive pads made from foam rubber and leather impregnated with a viscous silicone oil to pluck metal reeds. When the key is released, the pad acts as a damper. An electrostatic pickup system similar to Wurlitzer's is used. The tone produced resembles that of the Wurlitzer but brighter and with less sustain. The same firm's "Cembalet" uses rubber plectra and separate dampers but is otherwise almost identical. Hohner's later "Pianet T" uses silicone rubber suction pads rather than adhesive pads and replaces the electrostatic system with passive electromagnetic pickups similar to those of the Rhodes, the reeds themselves however being magnetized. The Pianet T has a far mellower sound not unlike that of the Rhodes instruments. None of the above instruments has the facility for a sustain pedal.

Ok, dat lijkt me nog wel de moeite! Moet ik verder nog iets met dat schuimrubber doen? Zit er iets van olie of dergelijks in?

En nog een laatste probleem. Er zijn een tweetal reeds afgebroken. Hoe kom ik aan nieuwe reeds?

Die stukjes lijken toch echt geen schuimrubber te zijn... Hier is een foto van het stukje omcirkeld in mijn vorige foto:

http://i51.tinypic.com/vdgwg1.jpg

Het voelt aan als leer en ook het oppervlak lijkt veel op leer (zwart van kleur), alsook de binnenkant (bruin van kleur). Het verpulvert tussen mijn vingers. Heel het kabinet zit vol met die verpulverde stukjes.

Voor de duidelijkheid: dit stukje bevindt zich onder de reed als de toets niet wordt aangeslagen! Het gele stukje in de vorige foto is het schuim voor demping.

Tof apparaat zeg, hopelijk gaat 'ie het weer helemaal lekker doen! Gefeliciteerd!

Bij mij is het denk ik anders.
Dat stukje wat als leer aanvoelt...ik vrees dat dat hard plastic moet zijn.
Dat is namelijk bij mij het geval.
Mogelijk werd er ander materiaal gebruikt in mijn nieuwere versie dan in di van jou.
Het schuim aan de bovenkant is enkel voor de demping.
Dat luistert allemaal niet zo nauw.

Waar je nieuwe tongen kan vinden kan ik helaas ook niet beantwoorden.
Ik heb die dingen namelijk nooit zelf hoeven kopen.
Ik ben wel enkele jaren lid van een Wurlitzer mailinglist.
In een Wurlitzer zitten ook tongen.
Misschien zijn die uitwisselbaar.
Zal ik die vraag eens voor je stellen op de mailinglist?

Ow en trouwens...

Het zou me niet verbazen als de tongen in een Cembalet hetzelfde zijn als in een pianet, of electra piano.
(niet kijken naar de Clavinet want daar zitten snaren in)

En dat brengt me weer op een volgende idee:
De hamers van een Clavinet behoren vrij hard te zijn.
Maar de originelen zijn meestal een soort pindakaas.
En aangezien jij de term "rubber" gebruikt voor de plectrums....
Misschien hebben die plectrums hetzelfde probleem.

Graag :) Het is toch belangrijk om dat te weten voor ik eraan begin. Als ik die reeds uiteindelijk niet te vervangen zijn, zit ik met een probleem.

Ik ben vrij zeker dat het leer is. Ik heb duidelijk te maken met een zeer vroeg design van de elektrische clavecimbel.

Ik lees trouwens dat de tongen van de Pianet N (die waarschijnlijk overeenkomen met de Cembalet) en Pianet T (later model) aanzienlijk verschillen. En aangezien de Pianet T zo populair is, weet ik niet of die oudere tongen nog beschikbaar zijn.

Die stukjes leer zijn helemaal verpulverd in kleine stukjes en het kabinet zit er vol mee. Daarom neig ik meer naar leer dan rubber.

Interessant, dat wist ik niet.
Maar dat brengt je niet dichter tot een oplossing.
Ik heb ook geen dingen meer in petto...helaas.

Dat kan je je afvragen

Maar als je goed antwoord wilt op die vraag dan moet je Wout Blommers (ook lid van dit forum) eens raadplegen.
Die heeft veel kaas gegeten van dit soort dilemma's

Ik heb iemand gevonden die plectrums en dempers maakt voor de Cembalet, dus het komt in orde :)

De pluckers blijken neopreen te zijn.

Ik zal ook de DIN-output vervangen met een 1/4 inch jack output.

Ow wow te gek:)
Het zou nog mooier zijn om te weten wie dat dan is :)
Want daarmee zou ik in de toekomst ook mee geholpen kunnen raken.

Back