Mijn Hohner Cembalet

De tongen zijn trouwens geen probleem meer. Was gewoon slecht licht en door het donkere laagje roest leken er een paar afgebroken. Is dus toch niet het geval =)

Ik zou wel graag het roest wat opkuisen. Hoe heb je dat gedaan?

Ik heb dat nooit hoeven doen. Ik zou iig niet met schuurpapier aan de gang gaan, want je moet er dan rekening mee houden dat de toonhoogte zal veranderen.
Ik zou niet weten hoe je dat het beste aan kan pakken eerlijk gezegd.
(behalve het aloude cola-verhaal ;))

Ik weet niet of ik veel kan betekenen, maar eventueel kan je bij mij langskomen, ik woon vlakbij.

Ik ken iets van elektronica en heb het klavier van een philicorda terug tot leven gekregen, maar ik ben geen professioneel reparateur! Maar 2 zien en weten meer dan 1.

Die brom op je versterker hoeft daarom nog geen brom in het instrument te zijn. Mogelijk was het niet goed aangesloten ofzo (geen standaard pinout bv). Ook kunnen de buizen versleten zijn, dat kan ook brom veroorzaken. Mogelijk heeft de eindversterker een revisie nodig.

edit: ik zie dat je een manneke gevonden hebt en qua output ook de oplossing hebt. Met revisie van de buizenversterker kan ik je niet helpen, dus waarschijnlijk kan ik weinig voor je betekenen.

Update: ondertussen heb ik alle pluckers and dempers vervangen, de toetsen schoongemaakt en de DIN-output vervangen door een jack. De preamp werkt nog niet, maar ik heb al een test gedaan op een gitaarversterker door het signaal af te tappen voor het naar de preamp gaat en hij werkt!

ThJuJ.jpg

Hoe is het met de cembalet?
Is het leuk tzt een paar samples te posten?
Dan kunnen we jouw en mijn model een beetje vergelijken :)

Er is een probleempje opgedoken. Het dunne draadje van de transfo (niet de stroom transfo) was afgebroken en moest afgewikkeld en opnieuw herwikkeld worden. Hij is momenteel in handen van een technicus. Vervolgens moet ik nog wat roest van de tongen verwijderen (heb hiervoor een glasvezel pen) en tenslotte stemmen. Het zal dus nog even duren!

Van de buitenkant ziet hij eruit als een akoestische piano. Bedankt dat je dit instrument onder de aandacht brengt. Ik wist niet van het bestaan af.
Jou of de volgende eigenaar wens ik succes met de restauratie.

Nou, ik heb er inmiddels ook eentje. De binnenkant is volkomen pap. Overal vergane pluckers maar inmiddels wel nieuwe besteld. De buizen lichten op, ik heb geprobeerd één toets weer goed te maken maar nog geen geluid. Hij raakt de reed wel netjes maar ik krijg er nog geen geluid uit. Ik heb de din output laten zitten maar intern een jackplug gesoldeerd. Wellicht is het element kapot, hoe controleer ik dat?
Nou, ik ben benieuwd of er meer in Nederland te vinden zijn.
Overigens is het solootje van No more heroes van de Sex Pistols ook op een Cembalet gespeeld.

Hoi VL7,

Een paar dingen waar je misschien wat aan hebt:

- Heeft jouw exemplaar achterop een ingang voor een swell (expressie) pedaal? De Pianet N heeft dit namelijk. Als je er geen swell pedaal op hebt aangesloten geeft hij geen gelijk. Het swell pedaal moet natuurlijk ook open staan, anders geeft hij ook geen gelijk.

- Pas je op met de spanningen? Op de elementen-rail staat als ik me niet vergis een paar honderd volt!

groeten,

Hi Matthew, dankje!
De enige twee aansluitingen zijn voor het netsnoer en de audio uitgang.
Ik zzzzzzzzzzzzzzaaaaaaaaaaaal uitkijkennnnnnnnnnnn voor de spanning8o)

en bij grote condensators ook een tijd niet aanraken , staat lang nog een spanning op.
ik begrijp dat ie geluid geeft , de stekker en verdere electronica is dus oke ?
ziet er erg leuk uit hoor

Ik heb dat nooit hoeven doen. Ik zou iig niet met schuurpapier aan de gang gaan, want je moet er dan rekening mee houden dat de toonhoogte zal veranderen.
Ik zou niet weten hoe je dat het beste aan kan pakken eerlijk gezegd.
(behalve het aloude cola-verhaal ;))
heel klein beetje kruippolie en dat later weer eraf poetsen ?

Weet niet wat je wou schuren. Dat is vaak te ruw. Tussen oplossing is commandant.

Ieeeeek, er lopen nu twee verhalen door elkaar. Omdat Stabby de zijne verkocht heeft (?) en dit het enige draadje was heb ik aangehaakt.
Mijn Cembaletje heeft de aanduiding II maar heeft de voorversterker van de eerste versie met buizen.
Achterkant alleen dinplug audio uit en een netvoedingsaansluiting.
De buizen lichten op, één plucker heb ik vervangen, raakt de reed maar ik vang geen signaal op bij de voorversterker.
Eén van de vragen waar ik mee zit: hoe controleer ik de pickups?

Kijk

Kijk

Hier wat foto's van het fijne instrument dat helaas erg lang in de opslag heeft gestaan

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    62,6 KB · Bekeken: 122
Nog

Nog

Een foto

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    68,2 KB · Bekeken: 137
Back