Opname 2 trompetten

artists-choice

Ouwe rot
Hoi,

Binnenkort heb ik trompet opnamen met 2 trompettisten.
Nu zit ik te twijfelen over de opnamen en dan vooral over mic plaatsing.

Nu heb ik een paar opties. Ik ben in bezit van 2 rode nt2 classic's.
Nu kan ik dus de trompettisten tegen over elkaar zetten met ieder een mic voor zich in cardiod, maar ik kan ze ook beide in 1 mic laten spelen.

Iemand tips? Heb tot nu toe alleen maar een enkele trompettist opgenomen, vandaar de vraag.

lekker naast elkaar, niks aan de hand.

Gewoon 2 mooie mics ervoor , gewoon 50 cm ervoor en pannen. Zo heb ik het vaak meegemaakt/gedaan. Voor solo gebruikten we ook wel eens een m/s configuratie.

wat klinkt je trompet, is je mondstuk
:?
Probeer maar eens trompet te spelen zonder mondstuk: met wat moeite lukt dat nog een beetje. Alleen op het mondstuk klinkt als een verkouden scheet: volledig toonloos...
En het opnameprobleem blijft gelijk :)

Wout

Was natuurlijk wel een hele goeie tip.
Als ik die truck uithaal met 2 cardiod's dus haaks op elkaar en de trompettisten gewoon ervoor laat staan. dan heb ik misschien niet geheel dat verhaal maar lijkt me wel mooi stereobeeld opleveren.

Hoe zit het dan trouwens met fase?

Ik neem blazers op met 2 mics. Sax, trompet en trombone en allemaal tegelijk. Met 1 condensator mic en 1 ribbon in figure 8. Blazers de juiste afstand laten nemen door even wat testopnamen te doen en als het goed is een streepje op de vloer zetten. Afstand is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe luid er geblazen wordt, type trompet/cornet en de max spl van je mic(s) dus 50cm roepen lijkt me wat voorbarig. Gewoon een kwestie van uitproberen. En eea is ook zeer afhankelijk van de akoustiek van je opname ruimte.
Ik kan iig wel zo'n ribbon aanraden voor blazers, daarna kan je een mooie blend maken tussen de ribbon en de condensator.

Die Ribbon 8 en condensator..staan die dan in MS opgesteld?

Ik gebruik zelf ook veel ribbon in die opstelling namelijk.
Ik gebruik dit veel voor akoesitsche gitaar en andere snaarinstrumenten.

Het hangt ook af wat voor stijl muziek gespeeld wordt. Bij klassiek zou ik in een goede ruimte de mic's veraf plaatsen en wat hoger dan de spelers. Bij Jazz juist weer close micing (afstand afhankelijk van mics). Pop idem. Opstelling...erg veel mogelijkheden. Als je tijd hebt zou ik meerdere technieken uitproberen om het beste resultaat te krijgen.

zorg er in ieder geval voor dat de mics t.o.v. van elkaar niet dezelfde afstand hebben als t.o.v. de muzikanten.

dus als bijvoorbeeld de mics 1 meter uit elkaar staan, zorg er dan voor dat de muzikanten ook niet 1 meter van hun mic staan. anders krijg je nare comb filtering.

@AC:
Als je de mics haaks zet op dezelfde loodlijn heb je een XY opstelling. Mooi stereobeeld dus, evt roommics erbij voor de galm/room. spelers naast elkaar.
Kies je voor closemiking voor pop enzo, dan zeker niet de mics 180 deg tegenoverelkaar zetten ivm mogelijke faseproblemen. Dan de trompetisten naast elkaar met een flinke tussenruimte, of evt onder een hoek van niet meer dan 90 deg om de richtingskarakteristiek van de mics uit te buiten zonder faseproblemen te krijgen.

Back