Wave to mp3

Jake

Stamgast
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een gratis en goed werkend programma om wave naar mp3 te converten.
Het gaat om een heel album dat ik op internet moet zetten.

Gr

RazorLAME. Verspil je tijd niet aan de rest.

LAME + Razorlame, wat Yoozer zegt.
Echt, probeer niks anders, je zult teleurgesteld zijn...

Ik gebruikte ook RazorLame totdat ik hem per ongeluk verwijderde, nu gebruik ik CD-ex, maar ik moet weer terug naar RazorLame begrijp ik? :D

Aanvulling op deze vraag: welke heeft de beste geluidskwaliteit?
Zelf heb ik ooit een oude versie van Magix gekocht voor 5 euro. Die zijn erg leuk ook maar met heel veel (te veel) opties om makkelijk te kunnen gebruiken. Wat is een goede betaalde MP3 converter?
Die RazorLame zal ik ook eens tsjekken. Is dit de officiele site?
http://www.dors.de/razorlame/index.php

RazorLAME is een front-end. (vandaar dat je lameenc.dll erbij nodig hebt) LAME zelf werkt ook via de command line, maar in RazorLAME drag & drop je gewoon je bestanden die je omgezet wil hebben. LAME wordt elke keer als een van de beste encoders eruit gepikt.

In RazorLAME heb je een optie om command-line arguments te gebruiken (als override voor alle instellingen in het programma die je zelf ook kunt maken). Voer daar "-b 320" in (zonder quotes) en je krijgt de beste kwaliteit (maximale bitrate) mp3tjes. Voor spul dat niet zo hifi hoeft kun je met andere instellingen experimenteren.

Maak gewoon een aantal mp3tjes, laat ze willekeurig afspelen in je media player naar keuze, en kijk of je het verschil hoort.

Dat kan freerip dus ook allemaal. En je hebt geen extra dll nodig en je hoeft ook geen commando's te typen. Je kan de bitrate instellen van 16 tot en met 320. Daarbij kan je ook de modus instellen constant of variable (CBS, VBR, GBS). Het volume kan je ook wijzigen. Je kan converteren van en naar wav, mp3, ogg. Instellingen als Stereo, joint stereo, mono is ook aanwezig. En nog veel meer. Heel eenvoudig allemaal.

Edit: Heb net RazorLame eens gechecked en dat ziet er ook wel OK uit.

Laatst gewijzigd:
Da's mooi, maar het probleem met vrijwel elk programma dat "Free"-nogwat heet is dat 't in 9 van de 10 gevallen een trial-versie is en dat men poogt een betaalde versie door je strot te duwen. Vandaar :). Ik was er nog niet bekend mee, maar zowel FLAC als mp3 in 1 applicatie is wel handig.

Freerip gebruikt overigens ook LAME, dus het enige verschil is dat de .dll daar al bij zit in plaats van dat je 'm moet installeren; of het er bij zit of niet hangt een beetje van filosofie af. Een hoop open source spul gaat er van uit dat je zelf dat soort dingen er bij pikt.

waarom niet gewoon met gratis iTunes ???

Audacity gebruikt ook LAME en het opzetten van een batch is wat minder obvious dan drag & drop ;)

waarom niet gewoon met gratis iTunes ???
idd, 't is effe wennen hoe je het moet instellen, en de files terugvinden,
maar de Qualiteit is perfect, en ik moet niks anders meer hebben !!

Back