korg 700 /s filterblokjes

j.baars

vintage eigenheimer
bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf,e
vast even een paar fotos van de operatie...

P1020408.JPG

P1020409.JPG

P1020410.JPG

Bekijk bijlage korg700print3schaal.bmp

:koffie:

Ga je ze clonen?

nee, maar ik heb voor het gemak wel vast even de print overgetekend.
klonen wordt denk ik een dure grap. ( werk en testen, je zit zo aan de 100,-)
maar met een schema erbij kan iedereen z´n eigen kloon maken.

Zie ik daar een i-G1h-dS440-'s-Au/ti zitten? :engel:

yeps, de utra zeldzame, heeeeeele dure, i-G1h-dS440-'s-Au/ti, en natuurlijk de nog zeldzamere en nog veeeeel duurdere i-G1h-dS440-'s-Au/ti$$$++.

:koffie:

heel goed ingepakt, en met een aceton bestendig spul, ik had er een stukje ingegooit, nu na een paar dagen nog niets opgelost.

ik heb het spul er helemaal utgepeutert, met ene scherp mes.
vooral tussen de pootjes van de torren en rechtopstaande weerstanden een ramp.
was wel een dik uurtje bezig.
het spul lijkt het meest op Gom, zo ruikt het ook een beetje.
:mega:

Klinkt als iets gevulcaniseerds rubberachtigs. Thinner zou misschien ook nog een optie kunnen zijn. Is een hele goeie oplosser (ook voor longweefsel ed. :erm:), maar heb eerlijk gezegd nog nooit getest of het ook de torren zou aantasten.

ik denk dat thinner nogal destuctief is voor de onderdelen.
het tast ook plasticsoorten aan, dus waarschijnlijk kruipt het langs de pootjer van de transistors naar de chip.
en ik vind het te smerig om te gebruiken.
maar zo ging het ook.
ik zal binnenkort even een knap printje ontwerpen en een onderdelen plaatsings plaatje maken, even kwijt hoe dat ook al weer heet.
dan wordt het simpel om een kapotte met een nieuwe te vervangen.

het spul lijkt het meest op Gom
wellicht gewoon arabische gom met een 'verharder' ? thinner zou idd wel eens heel goed kunnen werken, dat vreet zelfs door sommige plastics heen. maar ik zou het wel effe testen op een oud torretje

mooi stukje werk BTW... zou willen dat ik zoveel geduld had :)

ja, soms moet je wat....
dit is een van die reparaties waarbij je kan denken, wat is wijsheid.
beide filterblokken stuk, maar ja een korgje dump je tegenwoordig natuurlijk niet in de kliko, dus gewoon repareren, en dan meteen maar ter lering ende vermaak wat zinvolle acties uithalen zoals een printje voor klonen ontwerpen en even posten zodat meer mensen er iets aan hebben.

Een 700je gooi je nooit in de prullenbak. Ik ben een beetje verliefd op zijn klank. Al heb ik er geen plaats voor, ooit zal ik er wel eens eentje kopen. :)

't Is mijn minikorg 700 die Jeroen aan het repareren is.
Ik heb hem voor wènagh gekocht van forumlid Neuromancer en wist vantevoren dat ie niet werkte.
Ik had zelf al e.e.a. vervangen en nagekeken, maar kwam er niet uit. 'k Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat er mee gebeurd is, want toen ik hem openmaakte waren er een aantal weerstanden en condensatoren verbrand. Daar moet toch iets heftigs gebeurd zijn.

Hij staat nu dus bij Jeroen en als ik het zo allemaal lees is het een ontzettend k*t klusje. En nu maar hopen dat het bij die filters blijft en dat het te repareren is. De minikorg heeft inderdaad een hele mooie warme klank en daarom ben ik ook verliefd geworden op dit mooie kleine (en zeer beperkte) syntje. De oscillator IC werkt in ieder geval nog wel correct.
Er staan een paar filmpjes van Kitaro op youtube waar de minikorg 700 samen met zijn grote broer de 800DV wordt gebruikt. Prachtige klank.
Kitaro zelf is nogal een vaag zweverig figuur waar ik verder niet zo veel mee heb en ook zijn muziek spreekt me niet zo aan, maar de minikorg gebruikt hij op een mooie manier.

Ik geef Nicolas 2000 helemaal gelijk dat het een te mooie synth is om weg te gooien.
Bovendien ziet die van mij er wel ontzettend mooi uit. Schitterend hout en geen krassen of butsen.

@renepela: Ik had er geen idee van dat de filterblokken beschadigd waren.
Zelf kreeg ik hem via een kennis ter doorverkoop, en toen kwam er al nauwelijks hoorbaar geluid uit.
De vorige eigenaar had hem jarenlang bovenop een orgel staan...da's alles wat ik van de geschiedenis weet

Ik neem je ook helemaal niks kwalijk hoor neuromancer. Toen ik hem kocht wist ik dat hij stuk was.
Dat was in eerste instantie duidelijk te zien aan zwarte weerstanden en condensatoren.
Die heb ik vervangen en toen werkte het nog niet. Na wat meten bleek de oscillator te werken.
Jeroen kwam er achter dat die filterblokken waarschijnlijk stuk zijn en hij post de reparatie daarvan in deze thread.

Hmmmm ik zie een naakte man op een fiets :D rare krant leest die Jeroen toch.

misschien ook wel handig om een BOM list te maken voor toekomstige clonen van het filter 8~

SAint Eric weet er ook alles van in Arps zitten ook in epoxy-hars gegoten blokjes het beste schijnbaar ook alles met een mesje uitgepeuterd.

grt G-J

Kitaro
muzikaal is het ook niet helemaal mijn ding maar als je het over vintage Korgjes hebt, en dan met name de 800DV, dan kun je niet om Kitaro heen.

Een 700je gooi je nooit in de prullenbak
inderdaad! overigens: andere ouwe Korgjes ook liever niet naar de vuilstort. Desnoods mag je ze bij mij op zolder dumpen :)

Prachtige klank
nou be ik so-wie-so nogal dol op die vintage Korg bakkies maar de 700s is idd nogal speciaal van klank. Mooi ronde tonen maar desgewenst ook een ruig randje dankzij de vette ringmod. En die 'pitched noise' vin ik nog steeds geniaal

Back