Wat is de "eerlijkste" monitor

Heb even op internet rondgeneusd, bij mij gaat het nu om de volgende setjes:

Adam A7x
Adam A8x
Dynaudio BM6 A MkII
Focal CMS 65

En dan toch ook de KRK VXT8

Dit zijn volgens mij 5 setjes die redelijk gangbaar zijn.

Als iemand nog aanvullingen of opmerkingen heeft, dan hoor ik het graag!

Volgens mij kun je je met deze setjes sowieso geen buil vallen. Hoewel ik zelf nogal fan van de Dynaudio's zouden de Focals zouden wellicht mijn eerste keuze zijn.

Probeer ook eens een setje Proac studio 100's. Ze worden in veel topstudio's gebruikt, en zijn 2e hands best betaalbaar. Op 1 of andere manier ben ik hier blijkbaar de enige die ze gebruikt of kent.....

Probeer ook eens een setje Proac studio 100's. Ze worden in veel topstudio's gebruikt, en zijn 2e hands best betaalbaar. Op 1 of andere manier ben ik hier blijkbaar de enige die ze gebruikt of kent.....

Deze zijn volgens mij niet aktief.....

PMC TB2S-A mk ii, of de kleinere broertjes: PMC DB2S-A mk ii.
De eerste staan hier volgende week.

Voor de prijs (€ 3000) een erg neutrale en vlakke speaker.

ik zou voor nearfields ook denken aan psi, 17's kosten 800 per stuk dus dat is een beetje boven je budget. tweedehands scheelt erg veel, dus wellicht kan je wel in die klasse denken qua nieuwprijs?

PMC TB2S-A mk ii, of de kleinere broertjes: PMC DB2S-A mk ii.
De eerste staan hier volgende week.

Voor de prijs (€ 3000) een erg neutrale en vlakke speaker.

Ik heb sinds kort de PMC TB2s maar dan passief en aan een klasse A Rotel amp gehangen. Ik ben zeer, zeer te spreken over deze monitors. Heb ze een tijdje naast m'n Genelecs 1030a's gehad... Die PMC's zijn echt een stuk eerlijker dan de Genelecs. Ik hoorde ineens details die ik op de genelecs niet eerder had waargenomen. Laag is ook veel strakker en gedatailleerder.

ik zou voor nearfields ook denken aan psi, 17's kosten 800 per stuk dus dat is een beetje boven je budget. tweedehands scheelt erg veel, dus wellicht kan je wel in die klasse denken qua nieuwprijs?

Daar zat ik ook aan te denken. Heb zelf dynaudio air in de studio (ook fijn en eerlijk), maar als ik nieuwe zou gaan halen, worden het waarschijnlijk ook psi's. Voor dat geld klinken ze echt super.
Bij Helios in Haarlem kun je ze beluisteren.

Heb even op internet rondgeneusd, bij mij gaat het nu om de volgende setjes:

Adam A7x
Adam A8x
Dynaudio BM6 A MkII
Focal CMS 65

En dan toch ook de KRK VXT8

Dit zijn volgens mij 5 setjes die redelijk gangbaar zijn.

Als iemand nog aanvullingen of opmerkingen heeft, dan hoor ik het graag!

De KRK VXT8 is de minste uit dat rijtje.
In plaats van de BM6A mk2 zou ik in dit rijtje de BM5A mk1/mk2 zetten.

De Dynaudio BM6A mk2 hoort meer in onderstaand rijtje thuis:

Adam P11
Focal 6 Solo
Genelec 8040 zit ook in dit prijssegment (maar haalt het niet bij de rest).
Adam S1X (ERG goed, maar niet full range)
K+H o110 (idem S1X)

2e hands kom je de bm6a mk2 nog wel eens tegen maar de rest helaas weinig.

Succes!

Laatst gewijzigd:
Ik ben een jaar geleden van BM5's (dynaudio) overgegaan naar PSI 21M's. Als je eerlijk geluid wilt, zit je zowieso al op een prijsklasse van ron de 3500 euro per paar. Maar voor iedereen is "eerlijk" geluid wat anders. Ik ervaar t als een speaker waarop het hele frequentiebereik te horen is wat ik nodig heb, waar ik fase details kan horen, en waar ik elk detail in mijn producties aan kan passen.

Als ik bijvoorbeeld producties van collega's hoor, vallen me altijd weer dingen op:

Dynaudio BM5a & BM6a producties klinken erg wollig bij mij, en je hoort dat er in bepaalde laagfrequenties dikke afmix fouten voor kunnen komen

Alesis M1 producties klinken alsof iemand niet hoorde wat ie deed, omdat je de gaten in de mix hoort.

Maar alles is natuurlijk afhankelijk van de producer zelf. Ik ken producers die op een NS10 waanzinnige dingen maken, en producers die op dikke Genelec systemen van 20.000 euro alleen maar bagger maken...

Op een dergelijke vraag ga je nooit een eenduidig antwoord krijgen.. Het is namelijk persoonlijk welke monitor het beste klinkt.. Iedereen zal weer andere dingen noemen..

Hoe eerlijk een monitor is.. is niet echt te bepalen.. Misschien als TNO een onderzoek doet hiernaar, maar anders niet..

Zelf kiezen dus!

Het is namelijk persoonlijk welke monitor het beste klinkt..

Niet mee eens. Een referentiespeaker moet objectief weergeven. Als je een geluid (bijvoorbeeld iemand die zingt) opneemt en afspeelt op verschillende referentiespeakers, zal de beste speaker het brongeluid (de live zang) het dichtst benaderen.

Of dit nou voor iedereen verschillend klinkt maakt niet uit, en speaker die recht weergeeft zal ervoor zorgen dat de opname (afgespeeld op de speakers) qua overdracht precies hetzelfde klinkt als de live zang. Dat ieders gehoor verschillend is heeft daar niets mee te maken. Die afwijking is immers hetzelfde wanneer een speaker perfect weergeeft.

Dynaudio BM5a & BM6a producties klinken erg wollig bij mij, en je hoort dat er in bepaalde laagfrequenties dikke afmix fouten voor kunnen komen

Hoe is de akoestiek van de ruimte?

Laatst gewijzigd:
Kijk: het woord zegt het al: Referentiespeaker......

Ben het met Martijn eens.

Nogmaals: het gaat niet om smaak, of hoe dik iets klinkt, maar om (zoals Martijn al zegt) objectiviteit.

Wat is de "eerlijkste" monitor?
Ik ben op zoek naar antwoord op deze vraag.

Dat is de monitor die geen verschil heeft met de werkelijkheid.
Hoe test je dat?
Zet een muzikant in een ruimte achter een geluid doorlatend doek. Zet tevens een setje speakers achter het doek. Het is de bedoeling dat de luisteraar niet weet wat geluid produceerd, de muzikant of de speaker. Neem de muzikant op. Speel de opname af. Hoor je geen verschil, dan heb je een goed product.

Ik ken overgens maar 1 fabrikant die op deze manier z'n speakers demonstreerd: Celtic Audio. De goedkoopste speakers van deze fabrikant kosten zo'n 3000,00 euro per set.

Niet mee eens. Een referentiespeaker moet objectief weergeven. Als je een geluid (bijvoorbeeld iemand die zingt) opneemt en afspeelt op verschillende referentiespeakers, zal de beste speaker het brongeluid (de live zang) het dichtst benaderen.

Of dit nou voor iedereen verschillend klinkt maakt niet uit, en speaker die recht weergeeft zal ervoor zorgen dat de opname (afgespeeld op de speakers) qua overdracht precies hetzelfde klinkt als de live zang. Dat ieders gehoor verschillend is heeft daar niets mee te maken. Die afwijking is immers hetzelfde wanneer een speaker perfect weergeeft.

Hoe is de akoestiek van de ruimte?

Dat klopt, daarom zeg ik.. je zou t kunnen meten, maar dat moet een onafhankelijk instituut dan doen om te bepalen welke daar t beste in is.. Dat is voor ons hier op t forum net ff wat lastiger te bepalen.. :)

Kijk: het woord zegt het al: Referentiespeaker......

Ben het met Martijn eens.

Nogmaals: het gaat niet om smaak, of hoe dik iets klinkt, maar om (zoals Martijn al zegt) objectiviteit.

iki denk dat je Yamaha ns-10s bedoeld want die staan in elke studio. zoals je zegt referentie spieker is een spieker die iedereen heeft letterlijk. Waaraan je alles kan spiegelen|nelegeips. Nou zijn er nog wel een paar merken die overal staan. die kan je dus ook nemen. afmix monitoren zijn, die lekker klinken maar dat is wat je zelf wilt en uit wilt geven. nou vind ik ns-10s meer monitors die je gebruikt voor refereren van mixen die op plaat moeten en niet op cd. Maar dat is weer persoonlijk.

De Yamaha NS10 hebben een frequentieoverdracht van +/- 15dB. Geen goed voorbeeld van een referentiespeaker dus.
Speakers met extreem rechte en objectieve weergave zijn de Klein+Hummel o300's. Ook Dynaudio maakt speakers die je imo referentiespeakers mag noemen. Heb zelf de BM6Amk2, maar moet zeggen dat ze wel iets kleuren t.o.v. de K+H o300 die puur uitspugen wat je erin stopt.

Focal cms65! ;)
Die heb ik geluisterd. Vond ze leuk klinken maar had er meer van verwacht. De BM6A mk2 en ook de Genelec 8040 vond ik echt een niveau hoger.

Iemand ervaring met Focal Solo6 Be?
Die schijnt beter te zijn. Compleet andere speaker dan de CMS serie. Heb ze helaas niet gehoord maar heb er wel erg hoge verwachtingen van. Verwacht dat ze zeker niet onderdoen voor de BM6A mk2's. Heb me indertijd niet verder in de Focal 6 Solo BE verdiept aangezien ze toch niet veel op de 2e hands markt te vinden zijn.

Ga binnenkort de Twin uitvoering luisteren (nieuwe aanschaf van een bekende van me). Weet niet hoe de akoestiek is (en dus hoe goed ik hem kan beoordelen) maar ik laat wel weten wat ik er van vindt.

Laatst gewijzigd:
Dat klopt, daarom zeg ik.. je zou t kunnen meten, maar dat moet een onafhankelijk instituut dan doen om te bepalen welke daar t beste in is.. Dat is voor ons hier op t forum net ff wat lastiger te bepalen.. :)

ah, ik zie je punt

Back