hoeveel voor een optreden?

Hazes

Vind ik leuk
Ik vraag me af wat ik kan vragen voor een optreden.... Wie heeft enig idee wat een redelijk bedrag is om te vragen voor een (serie van) optreden(s)? Waar moet je op letten als je daarvoor betaald gaat worden? Ik zou het fijn vinden als iemand daar iets meer over kan vertellen.

Alvast bedankt!

ik denk dat het voor iedereen verschillend is, je bekendheid speelt daarbij ook een rol.

ik ga altijd uit van de volgende punten.

1. is het een commercieel feest
2. hoe groot is de lokatie( voor een tent waar 150 man in gaat vraag ik minder dan een mega feest waar 20.000 man staat)
3. reiskosten niet vergeten.
4. en voor bekende maak je natuurlijk een vriende prijs.
5. zwart of wit uitbetalen?

succes.

ok wat xtra details:
geen megagroot publiek (zeker geen 20000 man/vrouw)
half uur a driekwartier live optreden per keer
wit uitbetalen
serie van 10+ optredens :okdan:
naamsbekendheid is klein ;{

Wellicht is nu een inschatting mogelijk? Nogmaals bedankt!

Even een tip: je mag +/- 136 euro als "onkostenvergoeding" bestempelen. Dan doet de belastingdienst niet zo zeikerig, en hoef je niet als 'inkomsten' op te geven (toch??). Althans zoiets was het.. Ik weet niet zeker hoe vaak dat per maand/jaar mag, maar WELLICHT is er iemand hier op 't forum die (veel) slimmer is als mij, en het (veel) beter kan uitleggen?! [Please?! Ik ben ook wel benieuwd..]

nou als ik zeg 200 a 250 ex.btw per optreden, denk ik dat het voor allebei wel oke zou zijn.

ligt natuurlijk weel een beetje aan je reiskosten.

of doe BV: 0,50 of 1 euro per bezoeker. gaan er dus 300 man in die locatiekan rond de 150 a 300 euro vragen.

Je zou ook even kunnen kijken bij de NTB (Nederlandse Toonkunstenaars Bond).

http://www.ntb.net

Aardige gasten & behulpzaam. Daar kun je lid worden en gebruik maken van hun informatie. (als richtlijnen)
Zo kun je bijvoorbeeld contracten van hun site laden. Er zat ook een contract bij voor jouw "type" verhaal (als ik me niet vergis).

Mij hebben ze al eens verder kunnen helpen.
Succes!

Groet, Slope

Heb een aantal jaren terug een serie van 4 optredens voor een publiek verschillend van 1000 tot 1500 man gedaan. Kreeg toen fl.500,- (niet wit, ssst) per optreden, vond ik erg redelijk omdat ik geen naamsbekendheid had. Reiskosten had ik niet (of nauwlijks).

Het belangrijkste is toch dat je jouw muziek aan andere mensen kan laten horen die (als je het goed doet) er nog op uit hun dak gaan ook. Geeft een kick. En naamsbekendheid kan je alleen maar opbouwen door op flyers te staan.

Voor zover ik weet is die 136,- Euro belastingvrij per optreden onbeperkt, zoiets had ik begrepen vd popunie.
Vind dat zowiezo een mooi bedrag als je net begint met optreden.
Persoonlijk vraag ik 100,- tot 125,- Euro om bovengenoemde reden en om zoveel mogelijk optredens te kunnen doen.
Zie het als investeren, als je een beetje meer bekendheid krijgt gaat/kan het tarief snel omhoog.
Tevens moet je natuurlijk ervaring opdoen, of doe je alles geautomatiseerd? (= niet leuk hoor! dan voel je je best wel lullig achter je spullen)
In jou geval van een serie van 10+ (das wel heel ok!) ligt het misschien een beetje anders.
Zoeken ze btw nog andere Live acts voor die feesten? :D

Grt. Ronald.

JAAAAAaaaaaaaaaa...!!!

JAAAAAaaaaaaaaaa...!!!

Origineel geplaatst door Roonan
..Zoeken ze btw nog andere Live acts voor die feesten? :D ..

JAA, EEN SYNTH-FORUM FESTIVAL!!! Met allemaal Live-acts + dj's (?) van 'leden' !!!

Hmm, best een idee..!! :{

Origineel geplaatst door Roonan
Voor zover ik weet is die 136,- Euro belastingvrij per optreden onbeperkt, zoiets had ik begrepen vd popunie.
Vind dat zowiezo een mooi bedrag als je net begint met optreden.
Persoonlijk vraag ik 100,- tot 125,- Euro om bovengenoemde reden en om zoveel mogelijk optredens te kunnen doen.
Zie het als investeren, als je een beetje meer bekendheid krijgt gaat/kan het tarief snel omhoog.
Tevens moet je natuurlijk ervaring opdoen, of doe je alles geautomatiseerd? (= niet leuk hoor! dan voel je je best wel lullig achter je spullen)
In jou geval van een serie van 10+ (das wel heel ok!) ligt het misschien een beetje anders.
Zoeken ze btw nog andere Live acts voor die feesten? :D
Grt. Ronald.

Sorry naamsgenoot, hier wordt een grove (of groove) fout gemaakt :L
die 136Euro is kosten die je maakt om het optreden te realiseren. per bandlid mag je 136Euro aankosten rekenen zonder dat deze voor de fiscus hoeven te worden gerekend als inkomsten! dat houdt in dat je een microfoon voor 136Euro kunt kopen voor je optreden, maar deze moet dan ook tijdens dat optreden dusdanig in waarde verlagen dat hij niets meer waard is (of te wel 1malig gebruik) maar ik denk dat men de regeling zo heeft getroffen dat het gaat om bijvoorbeeld mcYver tape, drankjes, kleding voor 1x gebruik e.d.

Het probleem echter is.... Je moet overal bonnetjes van hebben en opsturen naar de belasting!!!
Heb je die niet dan krijg je een aanslag van de belasting of je ff loonbelasting o.i.d. wilt betalen over die 136Euro die jij van je opdrachtgever (zaaltje) hebt ontvangen!

Ik ben trouwens niet deskundig op belasting gebied, maar heb dit zojuist nog gelezen.
De dingen die ik nog echt totaal niet snap is hoe het dan wel zit met belasting als je optreed en wit wilt optreden.
hoeveel belasting moet je nou betalen en wanneer betaal je dat, ik had begrepen dat je t zelf moet betalen nadat je je inkomsten hebt opgegeven bij de belasting....erg ingewikkeld , makkelijker kunnen ze t niet maken, wel duurder!

p.s. is er een land waar geen belasting is en wel een goede party scene :maffia:
ik krijg bij alles wat ik doe of wil gaan doen te maken met die K@#$#$ belastingdienst !

Origineel geplaatst door Mstudio1
die 136Euro is kosten die je maakt om het optreden te realiseren.

Oh?!? :confused:

Dan is mij dat helemaal verkeerd uitgelegd.
Hmmm, nou dat wordt dan nog wat :erm:
Zal het dan ook maar ff uitzoeken hoe dit het beste op te lossen.

Grt. Ronald.

zou het wel doen ja voordat jhe een naheffing als een baksteen op je hoofd krijgt, veel bekende namen uit de beginjaren van de house hebben het vaak fout aangepakt en ik ken meerdere best bekende producers / djs die ineens na 3 jaar een naheffing kregen van wel 30.000 gulden!!!!!! :bekdicht: snap je ;)

Jup

Jup

Dat staat ook duidelijk op de gage-verklaring die je moet invullen. Daarom bewaar ik ook alle bonnetjes, en ook bonnetjes van zaken als plectrums , porto en CDr's. De belasting weet toch niet wat voor muziek jij maakt, dus je kan redelijk wat inleveren als onkosten. Maar als het even kan, vraag ik of een optreden zwart kan. In dat geval geef ik ook korting op de gage.

Origineel geplaatst door Mstudio1
die 136Euro is kosten die je maakt om het optreden te realiseren. per bandlid mag je 136Euro aankosten rekenen zonder dat deze voor de fiscus hoeven te worden gerekend als inkomsten! dat houdt in dat je een microfoon voor 136Euro kunt kopen voor je optreden, maar deze moet dan ook tijdens dat optreden dusdanig in waarde verlagen dat hij niets meer waard is (of te wel 1malig gebruik) maar ik denk dat men de regeling zo heeft getroffen dat het gaat om bijvoorbeeld mcYver tape, drankjes, kleding voor 1x gebruik e.d.

Het probleem echter is.... Je moet overal bonnetjes van hebben en opsturen naar de belasting!!!
Heb je die niet dan krijg je een aanslag van de belasting of je ff loonbelasting o.i.d. wilt betalen over die 136Euro die jij van je opdrachtgever (zaaltje) hebt ontvangen!

!

Vergeet de benzinebonnen niet daar kan jemeestal al wel weer 45 euro voor rekenen als je een beetje creatief bent

toch moeilijker dan gedacht.... Ik ga ook maar eens kijken bij de NTB. Wellicht hebben zij ook nog goede tips. iig Vast bedankt voor alle antwoorden.

Back