opamps in d&r

jwhagenbeek

Ouwe rot
zomaar een ideetje over een onderwerp waar ik de ballen verstand van heb...
regelmatig hoor ik zo'n discussie over kwaliteitsverschil in verschillende opamps. heb hier een diy eq staan en toen ik die van iemand overnam zei hij dat wanneer ik er andere opamps in zou zetten het een meesterlijke eq zou zijn (zal vast, nooit gedaan omdat ik uberhaupt nog geen tijd heb gehad om de modules ergens in te bouwen).
of het verhaal van de ibanez ts9 mod, de opamp vervangen voor een typisch buizengeluid... (klinkt mij nogal onwaarschijnlijk)
ik heb laatst een d&r tafel op de kop getikt die erg lelijk eruit ziet en door de vorige eigenaar is misbruikt voor tafeloversturing... voor dat doel heb ik hem ook gekocht, maar vond het toch een beetje jammer dat de vorige eigenaar dezelfde functie in deze tafel zag. de d&r is intern modulair opgebouwd en daar zitten natuurlijk ook opamps in. wat gebeurd er met het geluid als ik hier andere opamps in zet?
- helemaal niks?
- warmere/smerigere oversturing?
- geluid zonder oversturing word beter/slechter?
- meer/minder gain?
ik weet t niet maar lijkt me leuk om te proberen maar welke opamps zou ik dan moeten gebruiken?

na wat zoekwerk op google:

TLE2074 - listed by TI as a significant upgrade to the TL074 - staging was a bit more accurate and bass sharper, but sonically sounded really quite similar to the TL074

When I first installed the OPA4134, it distorted at high preamp volume levels, and the LME49740 distorted at low levels. Fault traced to the Perreaux 1985 method of power supply to the balanced line reciever - dropping +/-112V to 15V using a resistor and Zener. Using the stock resistor, current flow was limited to around 14ma and both the OPA4134 and LME49740 idle at around 20ma. Resistor value was dropped to allow more current flow and problem was solved.

OPA4134 - installed with a DIP-SOIC adapter. Opened out the soundstage and brought in the "laidback Burr Brown sound". Some complain of tubby bass but the bass is really not at all tubby with the Perreaux output stage driving my speakers (11" Focal bass drivers). The real strength here is the timbre of the instruments. My wife (an ex-orchestral musician) came down to the listening room saying that my system was tolerable for the first time ever.

LME49740 - this is a new National low noise opamp release this year and I decided to give it a run. Bass was slightly cleaner than the OPA4134, but trebles verged on sibilant - I suspect many would call this "accurate"

After extended listening, I have left the OPA4134 in. The timbre of the instruments is so much closer to live music in my system than most systems that I have listened to. The LME49740 sounded cleaner initially and more detail was immediately apparent, but the treble was too prominent in my setup.

I guess the next thing will be to try something like the OPA627 or possibly the new OPA827, as I seem to like the Burr Brown sound best.

maar hoor je de verschillen ook echt!?!?!?!

heb een beetje het idee dat dit high end geneuzel is van mensen die hun speakerkabels op speciaal geisoleerde blokjes leggen om geen aardstraling op te pikken tijdens de weg van versterker naar speaker... ohwja gebruik nooit, maar dan ook nooit!, speakerkabels met doorzichtige isolatie want licht is ook straling en dat beinvloed je geluid! :s

Als je een warme sound wil houden dan lekker die 074 laten zitten De fet opamps hebben een bepaalde wolligheid en fijn laag. Er zijn veel vervangers... meest gebruikt is dan de NE 55 serie maar klinkt een stuk statischer. Je kan het uiteraard uitproberen op 1 broodje en voor jezelf bepalen.

Ik weet niet veel van op amps, maar toevallig heb ik net een een thread op Gearslutz gelezen over alternatieve op amps voor in een Toft mixer. Daar ging het met name om beter geluidskwaliteit, minder ruis dat soort dingen. De LME49720 en AD8599 werden aangeraden, maar ik weet verder niet of deze 'passen' binnen jou toepassing :)

eerlijk gezegd zou ik gewoon een aantal verschillende proberen verspreid over verschillende kanalen, en dan wellicht het zelfde geluid over de kanalen sturen en kijken wat het beste klinkt. En je bent natuurlijk ook niet verplicht om ze allemaal hetzelfde te maken :D als je de een beter vind op bas, dan wordt dat je bas kanaal etc!

Bedenk je trouwens wel dat op amps niet alleen op de kanalen zelf zitten, maar ook bijv in het bus of mastergedeelte.

@R-ond haha mooi die face control, dat wil toch iedereen ;) Maar ik zie de vraag van TS meer als een luchtband om je houten wiel ;) De TL op amps zjin niet slecht (enorm veel gebruikt!), maar je hebt alternatieven die in ieder geval qua specificaties beter zijn - los van hoe het klinkt. Aangezien er toch best een aantal opamps in zitten - en soms kun je die zeer makkelijk wisselen - kan het dus een aardige verandering / verbetering te weeg brengen.

Vervolgens moet de TS maar kijken en experimenteren wat hem het beste klinkt :) niks mis met een beetje nieuwsgierigheid lijkt me. Je zult alleen wel een middagje/ weekendje zoet zijn. En zoals eerder aangegeven; kijk even waar en hoeveel op amps erin zitten. Wellicht wil je dan niet heel het apparaat vol hangen met de duurste ;)

Kunt bijv ook alleen je bus en master te doen.

Let wel op: de TL074 gebruikt niet zoveel stroom, andere opamps gebruiken mogelijk veel meer (vooral in de NExxx reeks). Als je ze in de hele tafel gaat vervangen krijg je dan mogelijk een probleem in de voeding. OPA en AD loopt wel los, die gebruiken meestal minder.

Signaalpad e.d. in een D&R is natuurlijk niet optimaal, dus eventuele winst gaat maar tot zekere hoogte.

Sindskort heb ik een defecte dayner. Problemen met de voeding worden opgelost, maar de techneut die mij assisteert zei dat het geen slecht idee is om sowieso alle opamps te vervangen/upgraden. Zijn allemaal TI, o.a de TL074. Ik moet even uitzoeken wat wat is want ik heb begrepen dat de led meters ook opamps gebruiken. Kost natuurlijk geen reet, maar in hoeverre verslijt een opamp? Hij zei dat een kapotte opamp voor sluiting kan zorgen. Zitten allemaal in voetjes en moet met een uurtje werk een heel eind komen kwa uitwisselen.

Lijkt me wel leuk om met een paar verschillende te experimenteren. De issues met stroom gebruik heb ik begrepen.

Misschien de master section luxe uitvoeren en een beetje spelen met combis in de broodjes?

maar de techneut die mij assisteert zei dat het geen slecht idee is om sowieso alle opamps te vervangen/upgraden. Zijn allemaal TI, o.a de TL074.

Upgraden kan ik inkomen maar vervangen (door dezelfde) is erover.

TI (texas instruments) is trouwens een prima merk

Ik heb wel eens proberen verschil te horen tussen verschillende merken tl082's en tl074's, zelfde type opamp maar dat kon ik niet horen.
Ook tussen de oudere 4558's kon ik het niet horen, als ze nu van JRC zijn of een ander merk.

Back