mening gain structuur, headroom en EQ

bovendien; als je de gain op alle kanalen helemaal afstelt, waarvoor heb je dan nog faders nodig??

goede vraag!
een (analoge) gain heeft vaak een grovere versterkingsfactor dan een fader, oftewel: je brengt het kanaal 'in de buurt' en gaat het fijne werk met de faders doen. als je een bandje mixt en je gainstructuur goed voor elkaar hebt zal je idealiter je faders niet meer dan tussen 5 db heen en weer bewegen. misschien kan Allert hier inspringen, die heeft er meestal zinnige dingen over te zeggen.

Wat ik dan wel apart vind: Ik heb een soundtracs solo 24 tafel maar als ik de master op 0Db zet dan knalt het natuurlijk mijn speakers uit. Ik zit er nu aan te denken een monitor-controller te kopen om dit allemaal werkbaar te maken.. Je zou verwachten dat als deze techniek al 50 jaar wordt toegepast er ook wat meer mogelijkheden op een mengtafel zitten hiervoor.

in cubase zit trouwens wel een functie om alle faders aan elkaar te linken, zodat je ze tegelijkertijd naar beneden kan trekken, en waarbij de onderlinge verhouding wel blijft bestaan. maar de fader is dus altijd post en niet pre

"..draai aan de gains om het volledige regelbereik te hebben ipv alleen 1 cm per fade, of volledig open te moeten zetten.."

ik heb cubase en ik begrijp niet wat je bedoeld om het volledige regelbereik te hebben.. kun je mij dat vertellen??

dat je niet jezelf tegenkomt, dat je steeds onderaan of helemaal bovenaan de faderlengte zit te pielen maar hem gewoon ruim kunt bewegen.

Verschillende bronnen hebben verschillende mate van versterking nodig. Een ouwerwetse ribbon mic heeft een heel laag uitgangsniveau, een analoge synth weer een heel hoog uitgangsniveau. Deze verhoudingen kun je aanpassen met de gain van de voorversterker van het mixer kanaal.
Idealiter geld de conventie (geen regel) dat je je bron ongeveer op 0 dB je analoge tafel wil laten binnenkomen om een zo goed mogelijke dynamiek en signaal/ruisverhouding te krijgen.

De fader van dat kanaal opereert ook optimaal bij 0dB. Als het signaal op 0dB de tafel binnenkomt en ook weer te tafel met 0dB verlaat hebben we het over "Unity Gain"

Als ik een mix opzet ga ik niet alleen van die ideale "unity gain" uit maar ook van de klank van een instrument. Bijvoorbeeld een hihat die 0dB uitleest op je kanaal meter knalt de oren van je kop als je de fader op 0 dB zet.
Eigenlijk maak ik tijdens sound (of line check) de mix op de gains zodat de faders bij dat optimale punt van 0dB zijn. Tijdens de show doe ik nog steeds meer mixen met gains dan met faders. De faders zijn weer handig voor rappe mix aanpassingen, solo extra aanzetten, accenten in de muziek meeschuiven.

De gain knop bepaalt dus de mate van versterking van de preamp, de fader in hoeverre dat kanaal naar de stereo bus gestuurd word.

Een fout die veel technici maken is, als het zachter moet, de master fader naar beneden trekken. Hier mee verpest je de gain structuur (de master fader word nog steeds gevoed door heel veel bronnen op unity gain), het signaal moet door een "kleinere pijp" en zal aan dynamiek verliezen. De mix zal meer als een brij gaan klinken en de technicus krijgt de nijging om faders van bepaalde instrumenten harder te gaan zetten om ze eruit te laten komen. Totdat de master fader zo laag staat dat er vervorming op de bus ontstaat. Dan gaat het nog slechter klinken.

Alhoewel in digitale mixers of daw de resolutie zo hoog is dat vervorming niet zo gauw een probleem zal zijn lijkt het toch goed gebruik om deze "analoge manier" van mixen aan te houden, maw, de bus niet al teveel te belasten. Alhoewel dat bij sommige tafels met mate gebruikt ook wel weer lekker klinkt >:)

Op de digitale praktijk ben ik zelf ook nog aan het studeren maar veel van de reden dat ik nog steeds een voorkeur heb voor analoge mixers heeft volgens mij te maken met de manier waarop de signalen van de kanalen worden opgeteld.

Misschien kan iemand mij iets vertellen over het gedrag van digitale faders ? Is het daar ook zo dat die "ideaal" zijn bij 0dB ?

Groetjes,
Allert

Wat ik dan wel apart vind: Ik heb een soundtracs solo 24 tafel maar als ik de master op 0Db zet dan knalt het natuurlijk mijn speakers uit. Ik zit er nu aan te denken een monitor-controller te kopen om dit allemaal werkbaar te maken.. Je zou verwachten dat als deze techniek al 50 jaar wordt toegepast er ook wat meer mogelijkheden op een mengtafel zitten hiervoor.

Volgens mij heeft de Solo gewoon 2 dedicated controlroom outputs. Lijkt me handiger om die te gebruiken ipv een monitor controller.

Bij plugins is het zaak dat de input niet clipt.. output niet zo'n probleem. Men moet eens leren oren te gebruiken ipv meters.

ah, kijk dat heeft de project8 dan weer wel, gebruik ik veel, om afluistervolume bij te regelen , te kijken of alles overeind blijft als het zachter wordt en te switchen van speaker.
de masterfader staat ahw vastgevroren op10, tot het laatste digitaliseren stadium eventueel

interessante discussie! Ik heb idd ook gemerkt dat je moet oppassen met het insturen van de plugins. Nooit dus de input EN de output van plugins oversturen. Kan soms heel naar gaan klinken!

Ik heb ook een tijdje terug ontdekt dat je in cubase 6 insertpunten hebt VOOR de fader en de 2 onderste NA de fader. Dit is ook opletten geblazen! Toen ik dit nog niet begreep snapte ik niet waarom de compressor op vakje 8 zo raar werkte... (toen ik de fader geautomated had...)

hee allert :)

Misschien kan iemand mij iets vertellen over het gedrag van digitale faders ? Is het daar ook zo dat die "ideaal" zijn bij 0dB ?

doordat het systeem floating is, is er geen 0 meer: die schuift mee met de aanwezige informatie. geen ideale sweetspot dus, maar dat geldt alleen voor de inputs. plugins zijn vaak fixed, en bussen ook.

Back