wat is de beste stage piano

raoul

Stamgast
Ik ben op zoek naar een nieuwe stage piano,
het aller belangrijkste is dat de piano echt heel goed en mooi is, in de rest ben ik al voorzien.
wat is op dit moment het beste op de markt?
en wat is de prijs/kwaliteit verhouding?

Als tip: ga EERST ff langs een grote winkel, ga spelen en stel dan een iets gerichtere vraag of beperk je dan met vragen tot een paar types/modellen die je wel interessant lijken. That's the only way to go, anders schiet je er niets mee op. Piano is zoiets persoonlijks, moet de juiste combi zijn tussen sound, dynamiek, output, feel van het klavier etc...etc...iets als de beste is er niet. Welke sound je zoekt is ook afhankelijk van het gebruik/bezetting/stijl/soort gigs.
Het beste orgel is er toch ook niet? Is zeker niet in alle gevallen een B3 hoor, soms vraagt een setting juist om jouw X5 sound bijvoorbeeld. Same goes for stagepiano's

Ik denk dat je richting een Kurzweil PC3 (X) gaat , of een motif XS8.
Maar ik zie ook mensen die in protools zo'n piano plugin van 50 gig. laden, en dan midi spelen.

vg,
Seppl

Als het puur gaat om Stagepiano heb je met die Motif XS8 echt overkill, zelfde een beetje bij die PC3X (X heb je nodig ivm het klavier). Wel erg mooie apparaten.
Wat het voor mij is, persoonlijk, de Nord Piano of Stage EX...zij het dat de hele typerende klank me tegenwoordig irriteert...ook omdat 'iedereen' hem is gaan gebruiken. Daarnaast vind ik Kurzweil erg goed werken live en fijn dynamisch reageren, hele mooie muzikale sample en programming.
Wat je veel ziet bij grote popbands is de CP300 van Yamaha, wat ikzelf helemaal niet trek qua geluid.
Softsynth en sample libraries via laptop of MacBook begin ik niet aan, wel gedaan maar weiger te IT'n onstage...als dat moet ga ik alleen voor Muse Receptor met Ivory. Maar je hebt niet altijd de 'beste realistische weergave' van een piano of vleugel nodig, soms werkt dat niet eens binnen een bepaalde setting en blijkt een standaard Roland JV piano te gek te zijn, of soms kies ik voor de stereo sample in mijn Triton Studio.

Nogmaals, het is dus erg afhankelijk van je setup en de setting waarin je speelt. De keuze voor Nord is omdat je met A/B switches of handig prikken je gelijk een goede spare hebt mocht er iets misgaan met je Wurly, Rhodes of Hammond. Is er iets mis schakel ik over. Heb je een promo of kleine show dan kan je met de Nord bijna alle klussen aan. De Stage EX is te gek omdat je daar een synth gedeelte in hebt en een externe zone mee kan programmeren met je presets dus bijvoorbeeld een Motif XS rackje of Triton of Fantom XR

Keuzes, keuzes,
Ben afgelopen jaar naar de messe geweest om precies dezelfde vraag beantwoord te krijgen, maar eindigde uiteindelijke met een nieuwe piano met siltent optie.

Wat is belangrijker, aanslag of klank? Ik geloof dat deze combie moeilijk samen gaat (mijn persoonlijke ondervinding en mening). Vraag mijzelf af hoe ver je moet gaan. Pp een gegeven moment hoort het publiek het verschil toch niet live, of op een CD, alleen jij. Het gevoel en klank van een piano is gewoon niet te benaderen (rest hier de vraag hoe belangrijk is die acoustische klank voor je, of zoek je ook electrische piano's?)

Zelf hou ik niet van 13 in een dozijn, maar vindt Kurzweil en de Roland RD700 ?X (de laatste versie) ok. De nieuwe Yamaha CP1 klinkt leuk, maar speelt slecht, Roland V piano, voelt en klinkt goed, maar toch mist er wat..... voor de prijs koop je een leuke acoustische. Nord, alsjeblieft niet.

Zelf houd ik het op een Roland A90 EX. Klavier is buitengewoon goed, klank is ok. Ziijn 2e hands redelijke te vegrijken tussen de 750 - 1000 euro... Vind dat de nieuwe generaties stage piano's niet veel toevoegt ivm wat ik al heb staan

Zelf hou ik niet van 13 in een dozijn, maar vindt Kurzweil en de Roland RD700 ?X (de laatste versie) ok. De nieuwe Yamaha CP1 klinkt leuk, maar speelt slecht, Roland V piano, voelt en klinkt goed, maar toch mist er wat..... voor de prijs koop je een leuke acoustische. Nord, alsjeblieft niet.

Zo zie je maar weer hoe persoonlijk het is he inderdaad. Voor mij is de Yamaha Studio Grand 2 (large) van Nord op een Nord stage of Nord Piano hetgeen mij het speelplezier geeft en ik mee uit de voeten kan, dit is niet een van de stock piano's die er in zit. Alleen moet je niet spelen op een Nord alsof je achter een Roland RD of Yamaha CP of P zit. Die Nords reageren super dynamisch alleen moet je het even uitvogelen...maar niet meer dan wanneer je net een uur hebt gespeeld op een akoestische Bachstein of Steinway en dan overschakelt naar een Yamaha C7 vleugel hoor. Daar vergissen de meeste zich in bij Nord, de dynamiek zit heel erg zoals bij een echte piano in de nuance van het spel van zacht naar hard, en de meeste hun aanslag is verpest door dingen als 13-in een dozijn elec pianootje.

Ik vind solo de Yamaha CP1 de mooiste/lekkerste stage piano van dit moment, maar hij kost ook wat.

heej bedankt voor de goeie tips,
ik dacht zelf ook al in de richting van de nord Piano.
heb al een electro, dus het is echt voor goeie piano sounds, zowel voor band als in jazz.

Die Nords reageren super dynamisch alleen moet je het even uitvogelen...maar niet meer dan wanneer je net een uur hebt gespeeld op een akoestische Bachstein of Steinway en dan overschakelt naar een Yamaha C7 vleugel hoor. Daar vergissen de meeste zich in bij Nord, de dynamiek zit heel erg zoals bij een echte piano in de nuance van het spel van zacht naar hard, en de meeste hun aanslag is verpest door dingen als 13-in een dozijn elec pianootje.

Ik ga er eens opletten. Mijn grootste bezwaar tegen de Nord is de aanslag van het toetsenboard.
Ben met mijn Piano en Silent extreem blij, maar moet bij overschakelen van Silent naar acoustisch, mijn spel moet aanpassen... (eigenlijk logisch)

dus het is echt voor goeie piano sounds

Wil je echt een toetsenboard of mag het ook een module zijn? vergroot misschien de keuze

Wil je echt een toetsenboard of mag het ook een module zijn? vergroot misschien de keuze

in dat geval die Doepfer klavieren eens checken, vind ik zelf erg fijn. Die PK88 t/m de LMK-4+
Moet zeggen dat je keuze meer beperkt wordt eigenlijk hoor qua sounds. Dan kom je bij de 13-in en dozijn-geluiden uit en ga je richting uitbreidingsboards om iets beter te klinken. Enige daarin zou zo'n receptor kunnen zijn, dan ben je flexibel en de UI s te gek (en alle plussen). Maar probeer het eens (jullie allebei) die Nord piano vooral, en vraag of ze die Yamaha Studio Grand 2 de large-versie er in willen stoppen!

In een jazzy/funky/soul-setting werken de Nord sounds wel erg goed, en Kurzweil btw ook

het moet 'bij wijze van' ook goed zijn voor klassiek, daarom dacht ik aan de nord piano

+1 stop er 1 tot 3 verschillende pianootjes in, en maak daarmee presetjes dmv EQ, comp en reverb...en je bent klaar voor alle situaties. 1 goede grand, 1 goede upright en een extraatje

ik heb zelf de nieuwe nord piano en ik kan je vertellen dat het echt 1 van de mooiste is. ik heb toen ik hem kocht ook nog zitten kijken naar een kurzweil (ook erg mooi) maar ben toen toch voor de nord gegaan. ik zou zeggen, probeer hem een in de winkel.

Als ik nu moest gaan kijken voor een stage piano, zou ik voor een van de volgende gaan (er van uitgaande dat het echt om STAGE gaat, dus enigszins draagbaar moet zijn):

- Clavia Nord Stage EX en Nord piano. Deze klinken goed, hebben beide ook extra geluiden (Rhodes e.d.) aan boord. Ik vind persoonlijk het keyboard niet zo fijn als die van onderstaande Roland en Yamaha's. Zeker als het je puur om piano gaat zou ik niet voor Nord kiezen. Wil je een balans tussen 'pianotoetsen' en lichtere 'EP-toetsen' dan is de Nord nog wel prettig denk ik. De Nord piano heb ik nooit helemaal begrepen: het keyboard is te licht, en de uitgebreide, directe bediening van de Stage EX is afwezig. Ook bestaan de klanken uit samples, terwijl de trend bij Roland en Yamaha is richting een combinatie van sampling en modelleren. (En als ik de recensies en analyses lees, schijnt dat beter te klinken.)

- Roland RD700GX. Heb ik zelf, en ik ben erg erg tevreden over. Klinkt goed, voelt het meest natuurlijk aan van alle draagbare piano's vind ik, en is ook qua bediening prettig op het podium (snel toegang tot belangrijke functies als presets, 2 effecten en een equalizer, maar toch geen overkill aan knoppen).
- Zag iets over de opvolger van de GX, de NX, met standaard al de 'Supernatural piano's' ingebouwd. Die schijnen zo ongeveer het beste te zijn wat nu beschikbaar is, beter dan de Nord samples en de Yamaha technologie.

- Yamaha nieuwe piano's: CP-1 en CP-5. Niet mijn favorieten van de drie merken, maar toch wel erg goed, en veel beter dan de oudere CP-300.

(Daarnaast zou ik me toch afvragen of je niet OOK graag voor wat andere geluiden wil gaan, als dat je veel gesleep scheelt. Rhodes, Wurlitzer en orgel-geluiden zijn in bovenstaande stage piano's echt enorm goed. Die krijg je dus bijna kado...)

Back