Workstation met het beste orgel

andy2138

Stamgast
In mijn zoektocht naar een kleine set up met maar 2 toetsenborden (mijn Fusionsynth + nog één) vraag ik me ook af of er een worstation is die goeie orgelklanken (naast Hammonds liefst ook een Vox Continental) kan produceren die dicht bij het orgineel komen. Lesley (samenspel rotor, tweeters, disortion, leak enz) zijn belangrijk voor me en daar gaat het mis met de systemen die ik eerder gebruikt heb en de Fusion mis.

Suggesties?

nord electro of andere van die serie.

In mijn zoektocht naar een kleine set up met maar 2 toetsenborden (mijn Fusionsynth + nog één) vraag ik me ook af of er een worstation is die goeie orgelklanken (naast Hammonds liefst ook een Vox Continental) kan produceren die dicht bij het orgineel komen. Lesley (samenspel rotor, tweeters, disortion, leak enz) zijn belangrijk voor me en daar gaat het mis met de systemen die ik eerder gebruikt heb en de Fusion mis.

Suggesties?

Waarom wil je een workstation? Ga je er ook mee sequencen etc? Zo ja, zeker niet Electro...ook niet als je, zoals je aangeeft in je andere post, met splits en layers ofzo wilt werken. Dan zou je naar een Nord Stage kunnen kijken eventueel maar dan heb je het gelijk over een flinke prijs t.o.v. de Electro

Maar zoek je die sounds, en heel goed in een uper keyboard met ook nog eens de mogelijkheid je eigen samples in te laden...Nord Electro 3!

In een workstation? Roland Fantom? Met de juiste SRX'en en/of de gratis downloadbare B4Real, en de behoorlijk tweakable leslie-effecten kom je een heel eind.

Clonewheels (zoals Nord Electro) doen het ook m.i. beter, maar dan heb je weer geen workstation.

De Nord orgels zijn gewoon goed. Bij de workstations zijn ze erg matig (M3, Fantom, Motif), de leslie-simulatoren lijken namelijk helemaal nergens naar. Je kan instellen wat je wilt, maar het klinkt gewoon nooit lekker. Als je er een goede externe leslie simulator achter gooit, dan klinkt het direct al heel anders. Ik heb hier zelf een Dynacord CLS en een Boss SE50 voor. 't zijn oudjes maar vreemd genoeg veel beter dan de laatste technieken in de workstations.

Ik heb een paar jaar geleden een stukje opgenomen met zo'n Boss SE50. Om in een forum het verschil te laten horen. http://files.keyfax.com/forums/user-files/413539-AUDIO005.MP3 Gespeeld op een Motif XS. Ergens heb ik ook nog een stukje waarbij je het verschil hoort met en zonder.

Laatst gewijzigd:
Vanmiddag toevallig gespeeld met de Kurzweil PC 3 synth. Daarin zit een toch wel erg fraaie orgel emulatie.

Er zit een speciale orgel mode in, die stukken beter is dan bijvoorbeeld de Motif.

Vanmiddag toevallig gespeeld met de Kurzweil PC 3 synth. Daarin zit een toch wel erg fraaie orgel emulatie.

Er zit een speciale orgel mode in, die stukken beter is dan bijvoorbeeld de Motif.

Ik heb maar een paar keer op zo'n Kurz gespeeld en wat ik me kan herinneren was inderdaad wel beter qua orgels. In ieder geval 9 schuiven ;-) 'T was toch niet helemaal mijn ding maar ik ken hem niet goed genoeg. Is er iemand die een toevallig een stukje hammond op kan nemen van een Kurzweil?

ik heb een roland vk8m gekocht, nauwelijks groter dan de drawbars , maar wel 3 "klavieren "hammond tegenlijk. is misschien ook een optie, spaar je toch een toetsenbord uit

Ik vind die KB3 mode niet zo tof hoor op de Kurz. Mocht de TS btw echt een workstation zoek, wat weerhoudt hem ervan om deze erbij te kopen?:

http://cgi.ebay.com/HAMMOND-B3-ORGA...299?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ef9f6e3c3

check m out hier:

Dan een individuele output en vervolgens naar een van deze:

http://www.neo-instruments.de/en/ventilator/ventilator-features

En klaar is keesie

Let op dat het dus zonder de Neo-ventilator (leslie simulator) dus niet werkt of dat samples dan in ieder geval nooit echt natuurlijk gaat klinken.

Heb je ervaring met de Neo?

Heb er pas mee gespeeld bij iemand en is helemaal te gek...ik herhaal helemaal te gek! Het is absoluut de top als het gaat om leslie simulatie, let wel Leslie-122 simulatie. Dat is zijn default zeg maar.
Te gek, alles klopt...
Wordt ook de backup voor in mijn live-set. Orgel door een A/B/AB-switch naar de leslie preamp en Ventilator met een switch voor switches op de apparaten-of-halvemaan-schakelaar op mijn Ernie Ball

Klinkt veeeeeeul beter dan mijn Motion Sound waar ik altijd een haat/liefde verhouding mee heb gehad. Heb m nooit gemod, maar klopt iets niet aan dat crossover-circuit volgens mij. Ook veel beter dan de RT-20 die ik nu inzet.

Kijk eens naar wat soundsets voor de fusion met bijbehorende samplesets.
Er is best wel Wat voor te vinden
Fusionzone forum is een mooi startpunt met info voor eventueel wat uitbreidings info. :biertje:

Inmiddels heb ik mijn oog op ook op de Kurzweils laten vallen :p.

De reden dat ik een workstation wil is omdat ik wil downsizen ivm samenwonen en live blijkt dat ik aan 2 toetsenborden genoeg heb. Niet meer meeslepen dan nodig.
Met een workstion kan je thuis elke preset (combi) naar believen programeren om live alleen maar de preset voor het desbetreffende song in te toetsen. Goeie orgels zijn voor mij onontbeerlijk. Inmiddels heb ik een paar geluiden uit de Kurzweils gehoord die me echt kunnen bekoren. Vooral de orkestgeluiden zuillen voor mij een aanvulling zijn.

De Fusion is een geweldige, strakke synth, maar de effecten zijn puur ontworpen om de klanken te ondersteunen. Met de orgel betekend dat dat je het samenspel tussen rotor en tweeters mist. Het geluid gaat gewoon van links naar rechts. Bovendien zou ik het wel fijn vinden om iets van (9) drawbars te hebben.

Mooi spul, Kurzweil.
Heb de PC1LE, dus geen ervaring met KB3-mode. Op basis van deze video (dat is link, ik weet het) denk ik dat een clonewheel authentieker klinkt. Maar piano's, EP's, en zeker het orchestrale spul klinkt goed en bevalt mijzelf ook goed. En de PC3(X) is een stukje nieuwer en sterker dan mijn LE1.

Worth giving a listen, lijkt me.

Succes.

De reden dat ik een workstation wil is

Eh, als ik me niet vergis dan is een Alesis Fusion toch een workstation? Dus, of je weet dit niet of je bent niet tevreden met de Alesis als workstation (kan ook natuurlijk)

In ieder geval bevallen de geluiden van Kurzweil je wel. Waarom dan niet gewoon een Kurzweil K2XXX aanschaffen? (en wellicht de fusion de deur uit)
Kurzweil heeft ook groeie, traditionele klanken hoor.

Alesis de deur uit????????? No way. Ok, de orgels zijn misschien niet je dat, maar de voor de rest... power! Ik moet de eerste synth nog tegenkomen die alles kan. Dan is het toch het beste om 2 synths te hebben die elkaar overlappen qua sterke en zwakke punten?
Ik heb trouwens niet voor niets een handtekening van Ton Scherpenzeel (Kayak, Camel) op de Fusion durven zetten. Dat doe je als je weet dat ie nooit de deur uit gaat. Waarom? In de 1e plaats vooral de piano's, de VA, de FM... De effecten zijn misschien minimaal, maar daar staat tegenover dat heel veel geluiden (grote harddisc) van zichzelf al staan, waar bij de Korgs en Rolands die ik heb gekend de effecten alleen al nodig waren om het geheel een beetje aan het klinken te krijgen.

Ik moet de eerste synth nog tegenkomen die alles kan. Dan is het toch het beste om 2 synths te hebben die elkaar overlappen qua sterke en zwakke punten?

Akkoord, ik gebruik zelf ook een workstation (Motif ES) en een Virus TI Polar en samen is dit een mooie, veelzijdige combinatie.

Ik ging ervan uit dat je misschien niet tevreden was over je Fusion, als workstation, omdat je op zoek was/bent naar een workstation met goeie orgelklanken.

2 workstations vind ik zelf overkill, vaak gebruik je slechts 1 van de 2 als workstation.

Als je enkel nog nood hebt aan goeie orgelklanken, is het misschien interessant om uit te kijken naar geluidsmodules, samplers, ... om je bestaande setup aan te vullen?

Back