Erg zware aftertouch fantom x?

Ramirez

Ouwe rot
Vraagje.
Het valt me nu pas op dat m,n fantom x6 nogal een zware aftertouch heeft.
Ondanks system instellingen blijft het behoorlijk indrukken wil je resultaat verkrijgen,zeg maar van het niveau jd-800,die was ook zo zwaar,maar die kon je modificeren.
Hebben meer fantom's X dat?
Ik heb het vanmiddag nog even op een fantom g getest,maar die is echt veel lichter.

Herkenbaar, geldt ook voor mijn FX7. Vind de AT behoorlijk aan de zware kant.
Mijn oude Yamaha S30 en Motif Classic hadden dat beter voor elkaar, en ik geloof dat mijn Fantom S ook een lekkerder doseerbare AT had.

Mijn G7 heeft ook een buitensporig zware aftertouch. Voor zover ik weet is het keyboard van de X en de G gelijk, dus ook de werking van aftertouch. Het blijkt dat de aftertouch op het ene apparaat beter werkt dat op het andere apparaat. Het is (als je weet hoe het werkt) ook een kwestie van halve milimeters.

In mijn geval is met name het middendeel van het klavier bijna ongevoelig voor aftertouch. Het hoogste oktaaf echter, reageert redelijk goed op milde druk.

Onlangs heb ik mijn G7 opengemaakt en het keyboard eruit gehaald om te zien waarom het allemaal zo zwaar gaat. Ik heb wat metingen verricht aan de aftertouch-strip op verschillende punten verdeeld over de lengte van het klavier. De strip lijkt goed te werken.

De aftertouchstrip is een druk-gevoelige weerstand: Geen druk=hoge weerstand, veel druk=lage weerstand. Deze strip is heel dun (fractie van een mm dik) en is vermoedelijk gelijmd op het metalen frame van het keyboard. Op deze strip zit een laag vilt van zo'n 3 mm dik. Op deze viltlaag komt de toets terecht als je-em indrukt. Punt is echter dat je de toets niet oneindig diep kunt indrukken, er zit een fysieke grens aan hoe ver een toets kan worden ingedrukt (stopper).

Ik vermoed dat de toetsen niet 'diep' genoeg gaan om aftertouch (snel) te triggeren. Door enorme druk uit te oefenen lukt het uiteindelijk wel, maar daarmee forceer je het wel een beetje. Door meerdere toetsen (akkoorden) tegelijk door te drukken wordt het makkelijker die hoge druk te bereiken, bovendien is de kans dan groter dat je op een punt drukt waarbij de noodzakelijke druk net even lager ligt.

Oplossing kan zijn, een nieuwe strip, maar ik overweeg om te proberen de viltlaag te verhogen zodat de toets sneller de noodzakelijke druk kan bereiken (door de afstand iets te verkleinen. Een andere mogelijke oplossing, is iets over de onderkant van de toets te schuiven waardoor de toets aan de onderkant lager wordt en dus ook meer ruimte krijgt om de druk op de strip uit te oefenen. De kunst is iets te vinden dat makkelijk aangebracht kan worden, maar dat geen merkbaar effect heeft op de aanslag (gewicht) van de toets.

Wordt vervolgd :)

Graag! Ik ben erg benieuwd.. Hoewel ik de AT ook niet te snel wil triggeren, want dan heb je bijvoorbeeld continue orgels die meteen de rotary inschieten zodra je een akkoord wat heftiger (bijv. met een pianolayer) speelt..

Het blijft natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar je hebt gelijk.
Er is overigens een instelling in de G (en ook de X dacht ik) waarbij je de gevoeligheid van Aftertouch kunt bepalen. Standaard staat deze op 100 (gevoeligst). Bij 0 reageert aftertouch helemaal niet meer.
Roland had er goed aan gedaan de aftertouch 3 x zo gevoelig te maken, zodat 100 extreem gevoelig is, en de gebruiker deze gevoeligheid kon reduceren door de waarde naar beneden bij te stellen.

Waarschijnlijk wordt de gevoeligheid mede bepaald door (minimale) verschillen in productie. Ik lees namelijk ook van G-eigenaren waarbij AT redelijk goed werkt.

Overigens, de afstand tussen toets en strip kan ook verkleind worden door de stopper (een kunststof uitsteeksel die de toets op een afstand houdt) af te vijlen. Waarschijnlijk is een halve mm al genoeg. Maar daarmee begeef je je natuurlijk wel op glad ijs, want dat proces is niet omkeerbaar en dus af te raden.

Mijn probleem is opgelost.

Aftertouch van mijn G7 was amper te gebruiken, zo zwaar ging het. Opvallend was dat bepaalde toetsen wel goed reageerden.

Ben de hele middag bezig geweest met uitelkaar halen, toetsen verwijderen en een modificatie toegepast op de aftertouchstrip. Nu reageren de toetsen op dezelfde druk en is het eindelijk een beetje te gebruiken. Er is nog steeds redelijke druk vereist maar volgend Roland Europe is dat bewust zo gemaakt.

In ieder geval ben ik nu tevreden!

Mijn probleem is opgelost.

Aftertouch van mijn G7 was amper te gebruiken, zo zwaar ging het. Opvallend was dat bepaalde toetsen wel goed reageerden.

Ben de hele middag bezig geweest met uitelkaar halen, toetsen verwijderen en een modificatie toegepast op de aftertouchstrip. Nu reageren de toetsen op dezelfde druk en is het eindelijk een beetje te gebruiken. Er is nog steeds redelijke druk vereist maar volgend Roland Europe is dat bewust zo gemaakt.

In ieder geval ben ik nu tevreden!

Netjes,en welke modificatie heb je toegepast?ben wel benieuwd.

Wat een onzin trouwens zeg van Roland europe om te zeggen dat dat bewust zo is gemaakt.
Welke eikel ontwerpt er nou een keyboard wat zo'n zware aftertouch heeft dat je er met 100kg op moet hangen wil je resultaat?
Is gewoon niet goed ontworpen en over nagedacht.
Ik sta er toch altijd weer van te kijken hoe ze het bij Roland voor elkaar krijgen een mooi pruduct te ontwerpen,en er altijd weer een paar dingen in te verneuken die essentieel zijn.

Roland heeft volgens mij nooit wat begrepen van AT. van wat ik aan roland keyboards heb ingedrukt was het altijd zwaar of belachelijk zwaar ingesteld.

deA80 heeft dan welliswaar zelfs poly at maar is onbruikbaar omdat het te zwaar is ingesteld.

Heb ooit een XP50 gehad waar de AT prima mee te doseren was, maar heb nu ook een
X6, maar gebruik de AT bijna niet meer.

Ook de AT van mijn oude Korg Triton was niet oke.
Het was meer een aan/uit trigger. Viel niks aan te doseren.
(of die van mij was kapot)

Ik heb met de aftertouch van de Triton (Classic) nooit problemen gehad; wel met die van de Roland JD-800. Dankzij een modificatietip van een medeforumlid en de technische kwaliteiten van Saint Eric werkt die nu normaal. Het lijkt me dus een typisch probleem van Roland.
Ook de aftertouch van mijn beide Ensoniq ASR-10 toetsenversies die ik heb gehad, speelde te zwaar; die van de TS-10 niet, terwijl die hetzelfde klavier heeft. Waarschijnlijk is de weerstand bij de TS-10 beter afgeregeld.

@ramirez

Ik heb de strip, wat een drukgevoelige weerstand is, iets verschoven. Een halve toetsbreedte om precies te zijn. Hiermee bereik je dat "versleten" drukpunten op de strip worden vermeden, de toetsen drukken dan allemaal weer op een "vers" stukje. Ik merk er wel bij op dat dit specifiek voor het probleem van mijn Fantom werkt, aangezien de strip waarschijnlijk behoorlijk op z'n lazer heeft gehad (occasion).

Ben het met je eens dat het van Roland een onzinargument is om het zo zwaar te maken. Voor pianisten werkt het misschien goed, maar maak het dan goed instelbaar van supergevoelig tot niet gevoelig. Als je zo'n geweldige user interface kunt maken, dan programmeer je een user-configurable aftertouch met je ogen dicht. Er bestaat al wel een instelling, maar deze is gewoon niet ruimgenoeg. Er wordt bovendien maar zo'n 5 % van het bereik van de strip gebruikt.

Overigens is het met een kleine ingreep wel mogelijk om aftertouch sneller te laten reageren bij lage druk, maar je hebt nog steeds hoge druk nodig om de maximale waarde van 127 te bereiken.

@akikaze
Ben benieuwd wat dat voor modificatie is geweest.

Enfin, Roland zou het gewoon in de firmware moeten wijzigen. Koud kunstje

Back