Waldorf Blofeld: Modifiers

SCD

Gearlust [on]
Blofeld modifiers.

Graag ALLEEN over de Blofeld modifiers en modmatrix posten in deze thread om hem een beetje schoon en to the point te houden.

De modifiers in de Blofeld (ook aanwezig in de XT en Q) lijken een beetje abacadabra op het eerste gezicht, maar zijn zeer krachtige toevoegingen aan de toch al erg uitgebreide modulatie matrix.
De modifier sectie is eigenlijk een modulatiebron die ontstaat uit een wiskundige berekening. Die berekening kan worden losgelaten op twee aan te wijzen bronnen (source A en Source B) OF het is een berekening van een bron (Source A) met een in te stellen constante waarde. De uitkomst kun je gebruiken als modulatiebron, of als nieuwe source in een volgende modifier.

Je kunt maximaal 4 modifers instellen op de Blofeld.

De lijst met sources is dezelfde als die van de modulatiematrix (zie de manual van de Blofeld).

De lijst met mogelijke formules (“operators” genoemd op de Blofeld) is minder groot en kan worden gesplitst in decimale en binaire berekeningen. Ik noem ze hieronder even droog op. De bruikbaarheid volgt later.

De decimale “operators” zijn:
+
-
*
min
MAX

+: telt de waarde van source A en en de waarde van source B bij elkaar op. Het resultaat zal altijd liggen tussen de maximale en minimale waarde (bijvoorbeeld, blokgolf LFO + Constante 32 levert een blokgolf op met ongeveer de halve amplitude van de orginele LFO).

En wanneer de uitkomst wordt toegewezen in de modulatiematrix dan wordt deze gerelateerd aan de gekozen bestemming (destination).

-: trekt de waarde van source B af van de waarde van source A.

*: geeft de vermenigvuldiging van de waardes van source A en B.

min: Geeft de minimale waarde van source A of source B. Dus als de waarde van source A kleiner is dan die van source B, dan krijg je de waarde van Source A en omgekeerd.

MAX: geeft de maximale waarde van source A of source B. Dus als de waarde van source A groter is dan die van source B, dan krijg je de waarde van Source A en omgekeerd.

De binaire “operators” zijn:

AND
OR
XOR

Deze zijn wat minder makkelijk op het eerste gezicht, maar worden inzichtelijker als je je even bedenkt dat ze op binair niveau plaatsvinden.

AND: geeft een 1 als de eerste en tweede bit een 1 zijn, anders is de uitkomst 0.
OR: geeft een 1 als de eerste, de tweede, of beide bits een 1 zijn. Anders is de uitkomst een 0.
XOR: geeft een 1 als de bits verschillend zijn en een 0 als ze gelijk zijn.

Voorbeeld: stel dat Source A een waarde van 100 heeft en source B op hetzelfde moment een waarde van 45.

Als je deze getallen omzet naar binair krijg je:
100 = 1*64 + 1*32 + 0*16 + 0*8 + 1*4 + 0*2 + 0*1 is dus 1100100 binair geschreven
45 = 0*64 + 1*32 + 0*16 + 1*8 + 1*4 + 0*2 + 1*1 is dus 0101001 binair geschreven.

Bij AND krijg je:
1100100
0101101
----------
0100100 = 36 als uitkomst

Bij OR krijg je
1100100
0101101
----------
1101101 = 109 als uitkomst

Bij XOR krijg je
1100100
0101101
----------
1001001 = 73 als uitkomst

Uit bovenstaande kun je al begrijpen dat als je bijvoorbeeld twee sinus LFOs als sources neemt die op verschillende frequentie lopen een behoorlijke random output geven, maar net weer niet helemaal random. Zeg maar pseudo random.

De binaire operators lijken nogal zinloos maar zijn het niet. Dat zullen de voorbeelden ongetwijfeld gaan aantonen.

Laatst gewijzigd:
VOORBEELDEN

Source A: Velocity
Source B: Filter envelope
operator: *

Hiermee heb je een filter envelope gemaakt die gecontroleerd wordt door de aanslaggevoeligheid die je aan iedere destination kunt toewijzen in de modulatie matrix.
------------------
Source A: bijvoorbeeld LFO
Source B: Constant = +1
Operator: OR

Deze modifier zorgt voor onnauwkeuriger modulatie, steppier zogezegd. Met de waarde +1 voor de constante wordt iedere modulatiewaarde een even getal namelijk. De resolutie wordt dus gehalveerd. Leuke truuk om de wavetables te moduleren met stappen van twee waveposities tegelijk.

Als je als waarde: +3 gebruikt dan verminderd de resolutie met 4, bij +7 verminderd de resolutie met 8. Enz.
------------------
Source A: Keytrack
Source B: Constant = naar keuze
Operator: +

Hiermee maak je een keytrack die een ander noot dan E3 heeft als middenas van de keytracking.
------------------
Gebruik van twee modifiers:
Source A: Pitchbend
Source B: Constant = 0
Operator: MAX

Deze modifier levert een positieve waarde op als de Pitchbend omhoog gaat en een waarde van 0 als de pitchbend naar beneden gaat.

Source A: Pitchbend
Source B: Constant = 0
Operator: min

Deze modifier levert een positieve waarde op als de Pitchbend naar beneden gaat en een waarde van 0 als de pitchbend omhoog gaat.

Daarmee heb je dus twee modifiers gecreëerd die er voor zorgen dat je je pitchbend wheel voor twee destinations kunt gebruiken. Dus omhoog het filter moduleren en naar beneden de LFO snelheid bijvoorbeeld.
------------------
Source A: LFO
Source B: Envelope
Operator: *

Als je deze modifier toewijst aan bijvoorbeeld de pitch van een oscillator dat zal de LFO de pitch in toenemende mate moduleren in de attack fase en in afnemende mate moduleren in de decay fase.

Dit zijn maar wat aanzetjes. Ik hoop dat meer mensen gaan experimenteren met de modifiers en vooral ook hun bevindingen hier posten! Het is *echt* leuk speelgoed op de Blofeld!

Bedankt voor de top notch uitleg Boele. Mijn persoonlijke mening van
deze low level modulatie is dat het op het eerste gezicht wel boeiend
lijkt maar ik het in de praktijk niet veel toe zal passen. Het is zeker een
leuk extraatje voor mensen die tijd te veel hebben :)

Resultaten in het hoofd zijn hiermee niet 1,2,3 te verwezelijken denk ik. Maar
als er een VST/Editor achter zit met een hogere visuele interface op de PC
is dit een heerlijke feature waar ik me wel in wil verdiepen. Tot nu toe zijn
de 16 mods wel meer dan genoeg :)

Mooie uitleg, maar sluit me bij koekebakker aan: als ik het niet onder een (virtueel) knopje kan vinden dan zal ik het niet gebruiken.

Resultaten in het hoofd zijn hiermee niet 1,2,3 te verwezelijken denk ik.

Dat hangt van je hoofd af :D *ik* vind het juist geweldig om dingen te bedenken hiermee! Maar goed, ik begrijp de drempel wel uiteraard.

Dat hangt van je hoofd af :D *ik* vind het juist geweldig om dingen te bedenken hiermee! Maar goed, ik begrijp de drempel wel uiteraard.

Hellemaal mee eens SCD! Dit soort features maakt of kraakt een synth in mijn optiek. Je kan er behoorlijk diep mee gaan.

weinig animo voor dit topic blijkbaar, jammer.
maar ik ben nu gestimuleerd om er meer gebruik van te gaan maken. :okdan:

Laatst gewijzigd:
Maakt niet zoveel uit, die animo. Er zijn ook nog mensen die niet posten, maar wel lezen. Bovendien, time will tell :)
Zal zo nu en dan s wat posten qua mogelijkheden.

Ik vind het zeker wel intressant hoor!
Bijna een reden om m aanteschaffen.

OK, hier een leuke modulatie truuk (toevallig zonder gebruik van modifiers).
luistert ent huivert!
http://www.synthmusic.info/mpdries/lfodelay.mp3

Deze sound is kale Blofeld. Hoe ken da? Want je hoort delay en reverb tegelijk :koffie:

Wel, de delay is een getruukte: Ik gebruik een blokgolf LFO om de levels van de gebruikte oscillatoren te moduleren (aan - uit -aan - uit etc.) en zorg ervoor de amp envelope net zo lang doorloopt als dat ik de "delay" wil laten klinken.

Als je de LFO langzaam zet krijg je dus HELE lange delaytijden :D

Omdat je de pulsebreedte van de square wave LFO niet zomaar kunt wijzigen (die dus nu als simpele envelope werkt) heb je daar ook een modulatie voor nodig. Ik moduleer daarom de snelheid van LFO 1 met LFO1 himself. Op die manier kun je als het ware de "decay/sustain" tijd van de square wave veranderen. Als je wil kun je de attackfase en release fase ook nog truuken.

In een arp klinkt dit effect echt helemaal top.

Als je zelf wil zien hoe het werkt: hier is de sound in sys-ex formaat (gezipped).

Attachments

• LFOdelay.syx
    392 bytes · Bekeken: 118
Tof gedaan SCD! Heb gisterenavond eens een tijdje met de modifiers zitten rommelen en dat is echt heel goed te doen allemaal! IK vind het sowieso beter te benaderen dan op de microwave XT waar ik ze door gebrek aan overzicht meestal links liet liggen.

Jammer dat niet meer synths dit hebben want normaliter zou je voor dat soort fratsen een modular nodig moeten hebben.
En dit is juist geschikt om lekker creatief mee te freaken.

Jammer dat niet meer synths dit hebben want normaliter zou je voor dat soort fratsen een modular nodig moeten hebben.
En dit is juist geschikt om lekker creatief mee te freaken.

Absoluut. Ik heb de modifiers nog even buiten beschouwing gelaten in het bovenstaande "delay" voorbeeld, maar je kunt dus de attack en sustain ook nog truuken.
Wat bijvoorbeeld leuk is met deze "delay": als je glide gebruikt hoor je dat alleen in het "droge" signaal en niet in het "natte" signaal :D

Interessant en vooral erg leerzaam topic SCD. :okdan:
Fraaie patch ook. Daar ga ik eens flink mee experimenteren.

Hulde!

Leuk om te spelen met het door SCD beschreven delay effect.

Ik krijg alleen dat sysex bestand niet m'n Blofeld in.

groet

Tom

Leuk om te spelen met het door SCD beschreven delay effect.

Ik krijg alleen dat sysex bestand niet m'n Blofeld in.

groet

Tom

Waarom niet? Waar staat je ID op in global mode?

Even ter aanvulling.
Ik gebruik Midi-ox om de sysex te verzenden. De MIDI led van de Blofeld licht ook op op het moment dat ik verzend, maar verder gebeurt er niets.

Even ter aanvulling.
Ik gebruik Midi-ox om de sysex te verzenden. De MIDI led van de Blofeld licht ook op op het moment dat ik verzend, maar verder gebeurt er niets.

Zet de ID s op 1 en probeer het nog s?
De sound dient ook in de edit buffer te komen van de gekozen patch op dat moment. Hij komt oorspronkelijk van A86 of A88 uit mijn hoofd. De naam van de sound is "LFOdelay SCD".

Hebben anderen hem WEL kunnen laden hier?

Back