Mijn G7 heeft ook een buitensporig zware aftertouch. Voor zover ik weet is het keyboard van de X en de G gelijk, dus ook de werking van aftertouch. Het blijkt dat de aftertouch op het ene apparaat beter werkt dat op het andere apparaat. Het is (als je weet hoe het werkt) ook een kwestie van halve milimeters.
In mijn geval is met name het middendeel van het klavier bijna ongevoelig voor aftertouch. Het hoogste oktaaf echter, reageert redelijk goed op milde druk.
Onlangs heb ik mijn G7 opengemaakt en het keyboard eruit gehaald om te zien waarom het allemaal zo zwaar gaat. Ik heb wat metingen verricht aan de aftertouch-strip op verschillende punten verdeeld over de lengte van het klavier. De strip lijkt goed te werken.
De aftertouchstrip is een druk-gevoelige weerstand: Geen druk=hoge weerstand, veel druk=lage weerstand. Deze strip is heel dun (fractie van een mm dik) en is vermoedelijk gelijmd op het metalen frame van het keyboard. Op deze strip zit een laag vilt van zo'n 3 mm dik. Op deze viltlaag komt de toets terecht als je-em indrukt. Punt is echter dat je de toets niet oneindig diep kunt indrukken, er zit een fysieke grens aan hoe ver een toets kan worden ingedrukt (stopper).
Ik vermoed dat de toetsen niet 'diep' genoeg gaan om aftertouch (snel) te triggeren. Door enorme druk uit te oefenen lukt het uiteindelijk wel, maar daarmee forceer je het wel een beetje. Door meerdere toetsen (akkoorden) tegelijk door te drukken wordt het makkelijker die hoge druk te bereiken, bovendien is de kans dan groter dat je op een punt drukt waarbij de noodzakelijke druk net even lager ligt.
Oplossing kan zijn, een nieuwe strip, maar ik overweeg om te proberen de viltlaag te verhogen zodat de toets sneller de noodzakelijke druk kan bereiken (door de afstand iets te verkleinen. Een andere mogelijke oplossing, is iets over de onderkant van de toets te schuiven waardoor de toets aan de onderkant lager wordt en dus ook meer ruimte krijgt om de druk op de strip uit te oefenen. De kunst is iets te vinden dat makkelijk aangebracht kan worden, maar dat geen merkbaar effect heeft op de aanslag (gewicht) van de toets.
Wordt vervolgd