MFOS sequencer

renepela

Ouwe rot
Ik ben van plan een Music from Outer Space sequencer te gaan bouwen omdat het me een erg gaaf ding lijkt.
Overigens vind je hem hier http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/SEQ16_2006/SEQ16_2006.php en ik ben van plan die cirkelvormige te gaan maken die je daar ook op de foto's ziet staan.
Helaas kan ik niet vinden of je je sequences ook met je klavier kunt verhogen of verlagen.
Is er toevallig hier iemand op het forum die deze sequencer heeft?

Wat ik dus wil is een sequence kunnen transponeren met mijn klavier.
Lijkt me een redelijk standaard functie, maar ik kan dus niet vinden of de mfos sequencer dat kan.

Standaard heeft de sequencer 2x cv uit met portamento 2x cv uit zonder portamento, clock in en uitgang en external start en 1 gate en 1 trigger uit.
Een cv input zit er niet op.

Dus wat ik wil kan gewoon niet? Dat zou de sequencer voor mij totaal onbruikbaar maken. Ik wil juist sequences in hoogte kunnen veranderen met mijn klavier. Echt ontzettend balen als dat niet kan.

Of moet ik inderdaad de CV's mixen?
Dus een cv uit van de mfos en de cv uit van mijn klavier samen een mixer in en de output van de mixers naar de input van de oscillators?

Dus wat ik wil kan gewoon niet? Dat zou de sequencer voor mij totaal onbruikbaar maken. Ik wil juist sequences in hoogte kunnen veranderen met mijn klavier. Echt ontzettend balen als dat niet kan.

Of moet ik inderdaad de CV's mixen?
Dus een cv uit van de mfos en de cv uit van mijn klavier samen een mixer in en de output van de mixers naar de input van de oscillators?
Ja, je moet dat CVs mixen. Dat kun je natuurlijk ook inbouwen in de sequencer, moeilijk is het niet.

Gelukkig kan het dus wel. Was even bang dat het niet kon. Ga het niet inbouwen in de sequencer, omdat ik het design van Ray Wilson aan wil houden (rotary versie in motm formaat).

Tuurlijk geloofde ik je Jena_mu6, maar het duurde even voordat bij mij het muntje viel. Ik gebruik m'n mixers eigenlijk alleen om audio signalen te mixen (uitgang van oscillatoren), maar eigenlijk nooit om CV te mixen.

Ga je het ontwerp (componenten) aanpassen voor gebruik met 15V? Dit was geloof ik niet standaard...

Ga je het ontwerp (componenten) aanpassen voor gebruik met 15V? Dit was geloof ik niet standaard...

Is volgens mij niet nodig.
Op Ray Wilson's site staat dit:

Without any mods the module works on +/-15v and I will be powering this from MOTM standard supply

Met een mixer module de 2 cv's optellen.

Ik heb dat net eens uitgeprobeerd door de key CV in een mixer te stoppen samen met een LFO (blokgolf). Inderdaad werkt het, maar ik heb er wel een probleem bij dan. De stemming is dan namelijk niet meer 1V/oktaaf
Ik heb even de lfo er weer uitgehaald en alleen de key cv in de micer laten zitten. Ik kan de "stemming' beiinvloeden door de mixer verder open of dicht te draaien, maar het is een ontzettend gepiel en me nog niet gelukt om de stemming dan weer op 1V/oktaaf te krijgen.
Is daar een handige manier voor?

Wat voor mixer gebruik je? Veroorzaakt je LFO een offset? Om CV signalen te mixen zijn DC-coupled lineaire mixers het beste (zeggen ze).

Uiteraard moet je mixer DC-coupled zijn, anders kun je ze niet gebruiken voor CV-signalen.

Er bestaan wel quantizer modules (bv. Doepfer A-156) voor dit soort problemen, maar ik weet verder niet wat er voor MOTM beschikbaar is in die richting.

Maar aangezien je toch met een zelfbouwsequencer bezig bent zou ik ook een zelfbouwoplossing zoeken hiervoor.

Ik gebruik deze: http://www.oakleysound.com/multimix4.pdf
Dat is de Oakley multimix issue 4.
Op hun website staat inmiddels de flink aangepaste issue 5, maar ik heb dus de "oude" issue 4.
En van die issue 4 gebruik ik dan weer de tweede variant. De multimix standard.

Inmiddels hebben ze dus een issue 5 en daar wilde ik er ook twee van aan gaan schaffen, maar dan moet hij dus wel de CV signalen goed mixen op een manier die ik wil. Wat is trouwens "DC-coupled"?

Laatst gewijzigd:
wat ik al zei, drie weerstanden en een opamp.
en als je nog een weerstand en een potmeter in de strijd gooit, dan kan je iedere DC shift maken die je wilt.

even mondeling,..........

drie weerstanden summen naar de - input van de opamp, een weerstand van de - input naar de uitgang van de opamp, de + ingang aan de massa.

alle weerstanden 100K 1% , een van de weerstanden naar een potmeter van 100K Lin ( loper), de resp linker en rechter poot van de pot naar de voedingsspanning resp.. + en - 12 of 15 volt.
de andere twee weestand uiteindes zijn de twee inputs.

basis applicatie DC summer, all over het www te vinden.

:mega:

DC-coupled betekend gewoon dat het circuit met gelijkstroom (DC) overweg kan. Veel mixers zijn AC-coupled om eventuele gelijkstroom op binnenkomende audiosignalen weg te halen. Dit gebeurt dmv een condensator in serie met de ingang. Als je hiermee CV's probeert te mixen zullen ze dus helemaal verdwijnen, tenzij het om vrij snelle LFO-golven of ruis gaat.

Deze mixers hebben dan ook een logaritmisch verloop wat overeenstemt met het menselijk gehoor, maar wat niet aangenaam is om mee te werken als je CV's mixt (de helft is dan nooit echt de helft, bv).

Dus een lineaire, DC-coupled mixer is ideaal voor CV's. Dit kun je makkelijk zelf maken trouwens.

Back