Hohner Melodica /->Ervaringen

demian

Ojee
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Hohner Melodica?

Ik wil d'r eentje gaan kopen om een beetje melodietjes in te spelen bij wat dub die ik aan 't maken ben.

D'r staan d'r veel op ebay, welke zijn 't het meest geschikt voor dub, klinken zowiezo goed, en blijven ook een beetje heel als je hem wat langer gebruikt?

Zowiezo, als je wat leuks te melden hebt over melodica's dan mag je 't ook laten weten / horen.. :okdan:

Hohner-Melodica-Student-32-Red.jpg

Voorbeeldje van hoe zo'n ding klinkt.. :halleluja

die dingen zijn gaaf :D ik zit er ook al een tijdje naar te kijken eentje te kopen

Ik heb zo'n Hohner melodica van plm. 3 tientjes bij Thomann. Kan er niks negatiefs over zeggen eigelijk. Of het moet zijn dat de toetsen licht zitten vastgeplakt als ie wat langer heeft stilgestaan, dan moet je ff alle toetsen een keer induwen en is ie weer nieuw. Het mondstuk kan je vervangen door een slangetje, fijn voor de moeilijkere passages. Klank is gewoon OK (erg gaaf eigelijk...); bij een melodica gaat het toch vooral om de expressie die je er zelf in legt. Ja tog!

De Melodica is natuurlijk een akoestisch instrument dat in dit forum niet thuishoort, maar erg leuk als je al toetsen kunt spelen en kunt blazen. Dan blijk je nog een instrument te kunnen bespelen zonder ervoor te hoeven oefenen.

Ik heb dezelfde als op het plaatje en hoewel de onderste toetsen inderdaad wat plakken, speelt hij verder goed. Opnemen vergt een goede plaatsing van de microfoon. Je moet voorkomen dat het gerammel van de toetsen overheerst.

Er zijn ook melodica's met een groter toetsenbereik. Maar deze voldoet voor mij prima.

Misschien handig om mee te nemen in je zoektocht:

Als je een melodica neemt met een slangetje, dan kan je het toetsen-gedeelte op je schoot leggen.
Dan kan je beter met twee handen spelen.
Dat is lastig met een melodica die je direct aan je mond zet.

Een maat van me had/heeft er een met een slangetje, super toffe dingetjes. Hij had hem in Den Haag gekocht ergens. Hij zit ook op het forum, onder "Yorrit_Bling" als ik het goed heb.

ik heb er verschillende (kan geen weerstand bieden als ze op mijn pad komen:) )
de hohner piano 27 vind ik de lekkerste voor dub
verder heb ik nog een andere kleinere hohner, "student" ofzoiets,
een japanse, en een italiaanse (bontempi). ieder met een totaal andere sound
deze spelen lichter, maar klinken wel dunner dan de piano27

ik heb ook nog wel eens alle rubbers van de kleppen bij eentje vervangen, best een werkje maar goed te doen en speelt weer als nieuw daarna

Leuk dat er hier ook liefhebbers zitten van de melodica.. :okdan:

En zo'n slangetje is idd wel erg hendig om 'een beetje normaal' te kunnen spelen, goed punt.

Ik ga maar eens proberen om een Hohner 27 te vinden zoals Soul C zegt, thnx!

Leuk dat het hier voorbij komt.. toevallig 2 weken terug voor 't eerst in m'n leven (shame shame) op zo'n Hohner gespeeld (die groene uit het plaatje) en het ging me inderdaad vrij goed af!

Alsof ik lekker zittende ingelopen oude gympies aan deed, die ik eigenlijk nog nooit had gedragen.

Was zeer enthousiast en weet zeker dat ik binnen een maand zo'n apparaat aan m'n lippen heb zitten, fantastisch :P

Gelijk een goede tip ook van het slangetje

De Fire of Ocean van Hohner zijn prima dingen. Heb zelf de Fire.
Je krijgt er een slang en chill koffertje bij.
overigens, Hij zit redelijk snel verstopt door speeksel...
maar er zit een uitlaatklepje op.

Wat is het verschil tussen deze 2?
OCEAN Melodica - Let your EMOTIONS flow

FIRE Melodica - For maximum EXPRESSION

Bovenstaande zegt me niet zoveel eigenlijk.. is het de response van het blazen? toetsenfeel? het voortgebrachte geluid? (of combinatie van..)

Ik heb 4 melodica's. Overigens mag alleen Hohner de naam Melodica voeren. Er zijn nog andere merken die ze maken. Bijv Samick... dan heet ie melodihorn. Iedere meldoca heeft zijn eigen klank en klavier kwaliteit. Ook idd hoe hard je moet of max kan blazen. Bij Samick juist niet te hard want dan bend de aanzet een beetje (kan ook leuk zijn). Ik zou hem overigens niet 2e hands kopen. Als je er niet goed voor zorgt kunnen ze goed vals worden. Met niet goed voor zorgen bedoel ik ontkwijlen net als bij trompetten/trombones etc. Daarvoor zit er ook zo'n kwijlgat. Ik moet iig altijd ff dwijlen na een blazers sessie :-)
Ik vind persoonlijk de samick het fijnste klinken. een beetje mellow en je hoort de toestklik een stuk minder dan bij Hohner. De Hohners klinken wat feller/metalig/harder met een stevige toetsklik wanneer je glides maakt of hard aanslaat.

Overigens kan je een melodica het best opnemen met de mic aan de onderkant van de melodica.

Tjonge wat een melodicageweld hier, ik heb er ondertussen ook al 3, 2 hohners en 1 thomann. Die thomann is gewoon goedkoop maar is zeker niet slecht. De hohners klinken wel voller, maar zijn ook een heel stuk prijziger. En de hohners zijn gestemd op 443 herz, da's bij samenspelen met piano's vaak heeeel lastig, de thomann is gestemd op 440, dat gaat dan toch veel beter. En ja, slangetjes zijn wel heel fijn om te gebruiken, kun je beter pianoachtig spelen, ben ik toch gewend.

Opnemen heb ik me nog niet aan gewaagd:)

Wat is het verschil tussen deze 2?

Bovenstaande zegt me niet zoveel eigenlijk.. is het de response van het blazen? toetsenfeel? het voortgebrachte geluid? (of combinatie van..)

Haha,De een is Blauw en de ander Rood. Geen verschil verder.

Als je er niet goed voor zorgt kunnen ze goed vals worden. QUOTE]

zijn die dingen eigenlijk nog te tunen als het zover is? heb hier 2 valse tonen:frons:

Noop... het zijn metalen plaatjes die je toon maken, net als bij een mondharmonica. Je kan hooguit proberen de roest er vanaf te schuren en kijken of dat helpt. Makkelijker om een nieuwe te kopen. Zo duur zijn ze niet.

Back