Hohner Melodica /->Ervaringen

De clavietta moet je hebben!
Klinkt veel directer en strakker dan de melodica-types.

Er eentje vinden is een ander verhaal.

Attachments

• -clavietta-1.JPG.jpg
    -clavietta-1.JPG.jpg
    21,4 KB · Bekeken: 112
Die rode "Fire" melodica komt vandaag binnen! :) Ben echt benieuwd wat ik er allemaal mee kan gaan maken..

btw die claviettea is idd moeilijk te vinden en prijzig ook..

ik heb zelf een Hohner student, hij is anderhalf jaar oud, maar nu al vreselijk vals. niet in de zon gelegd, niet vochtig opgeborgen...

Het onderscheid in klank tussen de vele soorten melodica's is in essentie niet zo heel groot.
Een zachte ronde, wat neuzige klank met altijd een kleine toonbuiging naar boven.

Maar die Clavietta is wel anders omdat de luchtkamer kleiner is,
waardoor de tongetjes sneller worden aangesproken. Bijna geen toonbuiging meer.
Die tongetjes zijn ook anders gebouwd/gemonteerd (precies wat weet ik niet) waardoor je meer boventonen krijgt.

Inderdaad, ze hebben hun eigen karakter.

De Clavietta ontdekte ik via de Accordina.
Ook zo'n blaasgeval maar dan met accordeon-knoppen.
Die moet je vanaf de zijkant aanblazen waardoor het lijkt of je een sandwich met kaas naar binnen werkt.
Clavietta en Accordina klinken nagenoeg hetzelfde.
Ik heb er een plakelementje onder zitten dat prima versterkt want de onderkast is van metaal.

Attachments

• DSC00004.jpg
    DSC00004.jpg
    189,6 KB · Bekeken: 165
We hebben er ook ééntje :)

Hij ligt ergens als een jaar of +-25 te rotten op zolder :o:

Heb ik dan een vintage model ???? of kan ik hem rustig laten liggen 8D.

Met een jaar of 25 kun je zeker spreken van vintage.
Trouwens even niet duidelijk of je nu een Clavietta of een Accordina bedoelt.
Beide zijn behoorlijk zeldzaam.

Mijn ervaring is dat die dingen eigenlijk uit elkaar vallen na al die jaren.
Corrosie door vocht is je grootste vijand.
Tongetjes breken daardoor af bij het aanblazen,
schroefjes van de luchtkamer gaan volledig vast zitten,
de afdichtingsveter(luchtkamer) is aan het vergaan met als gevolg valse lucht.
De klepventielen per piston of toets zijn van een soort rubber dat verhardt en afbrokkelt.
Kunststof zijkantjes (clavietta) verkleuren en barsten.
Tongetjes worden hier en daar vals en lopen aan.
Hoop ellende eigenlijk.

Maar ze klinken wel geweldig.
Jaag hem met plezier door m'n effecten.

Goed nieuws:
De accordina wordt weer gemaakt in Frankrijk (Marcel Dreux).
Slecht nieuws:
rond de € 1250,-.

Maar ach, dan heb je wèl een klasse instrument.

Ik spaar er nu voor.

Attachments

• accordinabecsurcote.jpg
    accordinabecsurcote.jpg
    28,2 KB · Bekeken: 129
Kijk ook eens naar de Suzuki melodions. Die hebben een grote varieteit en zijn echt de moeite waard: http://www.suzukimusic.co.uk/educational/melodion.htm

Ik heb zelf de basmelodion (maar dan moet je sportief zijn aangelegd, wat een lucht vraagt dat ding!), en die Pro37v2. Die laatste is echt heel fijn: hij speelt lichter, dynamischer en klinkt cleaner (dat laatste is niet per se een voordeel, maar is vaak wel fijn) dan de Bontempi melodica die ik voorheen gebruikte. En het voordeel is dat je hier met groter gemak wat (kleine) akkoordjes op kan spelen. (Als je hem koopt via een Japanse site kan je met een beetje geluk nog aardig wat besparen. Was in mijn herinnering wel zo'n 120 euro.)

Zie ook http://www.duskyrecords.nl/vibrandoneon.html !

Zijn mensen hier nog op de hoogte van meer leuke, kleine, akoestische toetsinstrumenten? Ik heb wel eens gekeken naar zo'n Indiaas harmonium, maar toch maar vanaf gezien door de grootte...

Zijn mensen hier nog op de hoogte van meer leuke, kleine, akoestische toetsinstrumenten? Ik heb wel eens gekeken naar zo'n Indiaas harmonium, maar toch maar vanaf gezien door de grootte...

kalimba (duimpiano)is ook erg leuk en goed te stemmen in een toonladder.
als je em sampled /versterkt is ie echt bruikbaar, springt er echt uit in een mix:okdan:

casio sa1 vermits gebend is ook een bron van vermaak:P

heb ook wel eens een kofferharmonium (missionarisorgel) gehad , maar idd, net te groot

ontopic, er is een hohner alto naar me onderweg, kon weer geen weerstand bieden (voor 5 euro) breng nog wel verslag uit:)

ok de hohner alto is ook goedgekeurd, klinkt iets scheller/minder dof dan de piano27, de toetsjes zijn wel even wennen.
het is me gelukt om een valse toon te stemmen ; een beetje soldeer op het eind van het valse tongetje, dit haalt de toon omlaag. vervolgens de soldeer afschrapen tot de juiste toon bereikt is. klinkt weer perfect:okdan:
overigens zijn de tongetjes van messing, corrosie heb je dus geen last van

ik gebruik mijn melodica´s heel veel, echt een super instrumentje! ik heb een "soprano", "alto", "piano26" en een modernere met grotere toetsen. Die bevalt me echter niet zo goed qua sound en qua gevoel (veel aanblaasdruk nodig) dus ik speel vrijwel altijd de "piano26".

de solo, dat is ´m, maar ook de "orgelsound" in "deel 2"

http://www.chromelegs.nl/mp3s/Roald_VoorEenDagVanMorgen.mp3

...edit de "grote" is de piano36, maar daar word ik niet echt warm mee. Ziet er ook niet zo funky uit haha

Laatst gewijzigd:
Pfoeh da's een mooi apparaat die "Piano 36" .. alleen wat je zegt, hoe lager de gespeelde noot hoe meer lucht het je kost en hoe moeilijker het is om strak te spelen (logisch ook).

Heb nu een week of 3 veel gespeeld op m'n hohner en 't gaat steeds beter, had in 't begin last van de keyboard-toetsen.. kon het niet goed zien, en m'n vingers struikelden er lichtelijk over vanwege de hoek waaronder je speelt; is even wennen.

Wat ik waardeer aan 't spelen met de melodica is dat je moeite moet doen om een noot voort te brengen.. laat het dan een goeie noot zijn :) En het nodigt me uit beter te gaan soleren, op de piano verval ik eerder in akkoorden / bas.

Allemaal pluspunten.. 1 minpunt bij m'n fire melodica, de bijgeleverde Tube is veel te kort, ik kan 'm nét op mijn schoot leggen en dan moet ik nog m'n rug krommen.. dus op een synth leggen haalt-ie nooit.. kortom, waardeloos!

Hoe hebben jullie dat opgelost ??

Dag allemaal,
Heb al meerdere malen de fire melodica zien staan op dit topic. Wie weet waar deze te koop / te bestellen is?? Ik heb het geprobeerd via de accordiontheek, maar dankzij een recent faillisement van de importeur, kan hij ze zelf ook niet krijgen...

Ik heb zelf een Clavietta en een Bontempi melodica (hohner is beter, maar dat is ook een kwestie van smaak).
De Clavietta is meer het accordeon geluid en lichter te bespelen..
Juist het plastic geluid van de bontempi melodica maakt het tot een vreemd geluid wat mij wel erg aanspreekt.
Ik gebruik ze meestal samen in een opname. (goede en slechte kwaliteit instrument door elkaar)
Maar een Clavietta vind je niet zo snel..

Ik heb wel eens gekeken naar zo'n Indiaas harmonium, maar toch maar vanaf gezien door de grootte...

Tsja, ik had twee van die indiase harmoniums en een paar grotere. erg tof, alleen met twee handen spelen is lastig in verband met de blaasbalg die ook bediend moet worden.
Nu heb een van de indiase weggedaan, de andere die ik nog heb, heb ik laten maken door DMS in Delhi. Het is een mooi instrument met octaaf koppel en goed gestemd op A=440Hz. Dit laatste moet je wel op letten als je er een koopt en hem in combinatie met andere instrumenten wilt gebruiken.

Zelf ben ik van plan een standaard te maken met een voetpedaal zodat je zittend met twee handen kan spelen.

Ik heb zelf de hohner melodica student en een oudere als deze
HOHNER+MELODICA+SOPRANO.JPG

die oudere heeft een wat rondere toon en is ook iets beter gestemt op A440 dan de nieuwe 'student' .. die klinkt een beetje schel en meer plastic

Heb ik eent tijd geleden op de kop kunnen tikken op de rommelmarkt voor 4 euro
:)

Ik heb ook zo'n Hohner gekocht is wel nog niet aangekomen. Maar na het horen van dit liedje was ik verkocht.

Back