Klavier switches

Harry.E

Nieuwkomer
Ik heb op het moment een M-Audio Octave8 midi keyboard in gebruik i.c.m. Ableton en wil een volledig 5 octaves keyboard bouwen en aansluiten via midi.

De midi interface die ik wil bouwen is de Midiuino (http://tomscarff.110mb.com/) die gebruik maakt van matrix scanning. Ik heb een tweetal 5-octaafs klavieren gekocht zonder schakelaars en mijn vraag is welke methode ik het beste kan gebruiken voor de toetsenborden.

Er is 1 klavier waarbij ik misschien gebruik kan maken van een opto coupler (erg dure oplossing).

Vraag:
1) wie heeft er ervaring met de genoemde Midi projecten vna Tom Scarff?
2) wie weet er een goed oplossing voor de toetsschakelaars?

Een reed relais (glazen buisje versie i.c.m. magneetje) zou kunnen maar mechanisch is dit erg lastig.

WIE OF WIE HEEFT EEN IDEE:eureka:?

Als je alleen aan/uit toetscontacten wil kun je kijken of je een oud orgel op de kop kunt tikken en daar de toetscontacten van gebruiken. Als je aanslaggevoelige contacten wil wordt het een stuk moelijker.

Nee is gewoon aan/uit contact, maar heb ook nog een 2e klavier waar nopjes op zitten, ik zal vanavond een foto op de link zetten wordt eht wat duidelijker.

Overigens heb ik maar 1 site kunnen vinden waar een beetje uitleg op staat (www.gino-midi.nl) maar is voor mij nog niet helemaal de oplossing.

Je repareert ook, ik heb nog een defecte Korg MS-10 staan waarbij ik een brommerige geluid uit krijg.... repareer je op component niveau of bord-swap?

Als je met de nopjes een matje/strookje met rubberen nopjes bedoeld is het wat je veelal ziet bij aanslaggevoelige toetscontacten, maar ook wel bij gewone aan/uit toetscontacten. De rubberen nopjes zitten dan op een printplaatje gemonteerd. In de rubberen nopjes zit een contactvlak waar koolstof is opgedampt. Dat contactvlak verbindt dan twee printsporen bij het indrukken van een toets. Bij aanslaggevoelige toetscontacten is er ook op de printplaat koolstof opgedampt. Dan vormt het contactvlak in het rubberen nopje met de print een variabele weerstand. Hoe harder je de toets indrukt hoe kleiner de weerstand.
Het probleem is dat het rubber met de tijd nogal gevoelig is voor slijtage.

Ik repareer op component niveau en heb een MS-20 waar geen geluid uit kwam weer helemaal aan de praat gekregen. Is hier ook ergens een draadje van te vinden. (Al moet ik nog steeds die sequencer erbij afmaken. :D)

voor toetscontacten kan je het beste, als je klavier tenminste de juiste contactlichters heeft, met Jwires aan de slag.
je moet dan nog wel een print maken, en een verzilverde contactstrip op de kop tikken.
alle andere bestaande schakelaars zijn zoongeveer onbruikbaar vooe dit soort dingen.
een hele klus dus...

:koffie:

Hier fotos's van de 2 klavieren:
Foto 1/2
1) zitten aan de onderzijde soort kleine hamertjes die naar mechanische schakelaars kunnen indrukken.

Foto 2/3
2) geen hammertjes maar puntjes op het uiteinde van de toetsen...is dit dan een aanslag gevoelig klavier?

Bedoel je met Jwires methode de meest rechtse foto?

Attachments

• DSCF0046.jpg
    DSCF0046.jpg
    81,6 KB · Bekeken: 74
  • DSCF0048.jpg
    DSCF0048.jpg
    73,1 KB · Bekeken: 78
  • DSCF0049.jpg
    DSCF0049.jpg
    91,5 KB · Bekeken: 72
  • DSCF0051.jpg
    DSCF0051.jpg
    42,5 KB · Bekeken: 79
  • Toets.jpg
    Toets.jpg
    124 KB · Bekeken: 83
rechtse foto is een soort jwire systeem,
kan je ook op het linker klavier toepassen, even een Vtje in de dopjes snijden.
middelste kan ik zo niet thuisbrengen.

:mega:

Bedankt, ga even kijken hoe ver ik kom. Zal binnenkort ook maar weer eens de Korg MS-10 op me werktafel zetten en weer een poging wagen.:okdan:

Back