Masteren??

Jur had het over het lekker zelf doen.

Lijkt me dat speciale hardware hiervoor aanschaffen onzinnig is. (zelfs een TC finalizer)
Of een programma te kopen zoals T-racks. (wat ik zelf dus niets vind, te draconisch IMO)
Dan is de vraag of je het geld voor een mastering engineer over hebt.
En dan bedoel ik niet de mensen die met L2 denken klaar te zijn, maar dan die mensen die echt iets kunnen.

En ook niet elke mastering engineer heeft een rijtje Weiss apparatuur op m'n werktafel staan hoor. Er zijn zat die ook met gedeeltelijk software werken. Maar ook dure spulletjes hebben. Maar die werken er navenant elke dag mee dus dan mag het ook wel wat kosten. (dat ze er dan vervolgens een heel album mee om zeep helpen omdat het zo hard moet van de opdrachtgever is dan bijzaak)

En wat dan nog als je die dure shit niet hebt. Met wat ik heb red ik me alsnog goed hoor, heb zat mensen incluis mezelf blij gemaakt. Wat dat betreft heb ik mezelf heel wat geleerd met weinig middelen veel bereiken. Kwestie van veel doen en ook de theorie die erachter zit door krijgen. Veel artikelen lezen die over dit onderwerp gaan en de presets van al die software links laten liggen.

Origineel geplaatst door CoolRunning
Hier staat mijn Mastering Top 11.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=73385&t=926#post73385

Mvg.

CoolRunning

Hartgrondig mee eens Cool, ik heb zelf 500+ masteringen gedaan in zowel professionele studio's met
die 15000+ speeltjes in in mijn eigen studio (geen 15000+ speeltjes maar wel goede alternatieven die betaalbaar zijn)
zoals TLA EQ1, C1, DBX quantum en Drawmer 2476.
En echt verschil horen de klanten niet als ik het thuis doe of elders.
Ik heb wel sinds kort zwaar geinvesteerd in afluistering, ik merkte dat ik het een en ander miste bij mijn aan
definitie en vooral strak laag (ik gebruikte EVENT 20/20BAS)
Ik heb nu een setje PMC TB2's met een Bryston 3B en dat is toch van een andere orde.
sinds die tijd durf ik alles zelf thuis tedoen, of het nu voor Plaat of CD is of zelfs 5.1 (alhoewel ik daar een Z6 voor huur
en dat is zo'n 25000 kastje wat je zelf niet zo 123 aanschaft)

Origineel geplaatst door fuse
Jur had het over het lekker zelf doen.

Lijkt me dat speciale hardware hiervoor aanschaffen onzinnig is. (zelfs een TC finalizer)
Of een programma te kopen zoals T-racks. (wat ik zelf dus niets vind, te draconisch IMO)
Dan is de vraag of je het geld voor een mastering engineer over hebt.
En dan bedoel ik niet de mensen die met L2 denken klaar te zijn, maar dan die mensen die echt iets kunnen.

En ook niet elke mastering engineer heeft een rijtje Weiss apparatuur op m'n werktafel staan hoor. Er zijn zat die ook met gedeeltelijk software werken. Maar ook dure spulletjes hebben. Maar die werken er navenant elke dag mee dus dan mag het ook wel wat kosten. (dat ze er dan vervolgens een heel album mee om zeep helpen omdat het zo hard moet van de opdrachtgever is dan bijzaak)

En wat dan nog als je die dure shit niet hebt. Met wat ik heb red ik me alsnog goed hoor, heb zat mensen incluis mezelf blij gemaakt. Wat dat betreft heb ik mezelf heel wat geleerd met weinig middelen veel bereiken. Kwestie van veel doen en ook de theorie die erachter zit door krijgen. Veel artikelen lezen die over dit onderwerp gaan en de presets van al die software links laten liggen.

Ik zie je punt wel fuse maar ik geloof dat je met vooral een goede multiband Comp. en goede EQ
toch net nog wat meer kan doen dan met plug in's alhoel ik je gelijk geef dat 90% van je klanten en de mijne het niet horen tot dat je ze het verschil laat horen.
en dat is vaak dramatischer dan dat je zoudenken op het eerste gezicht.

Heren (en wellicht dames),

nog éénmaal een reactie van mij en dan hou ik ermee op.

Zoals ik al eerder aangegeven heb en iemand hier nog bevestigd heeft ligt het in 1e instantie aan het aangeleverde materiaal, de eindmix.
Daarna is het belangrijkst; de oren van de masteraar, heb ik ook al aangegeven.
Daarnaast hebben serieuze masteraars bepaald soort apparatuur tot hun beschikking die samen met hun goede oren, de laatste beetjes uit jouw (goed) aangeleverde eindmix persen.

Ik heb niet gezegd dat je alleen goed kunt masteren met dure apparatuur.
Ik heb ook niet gezegd dat Fuse niet kan masteren.
Wat ik gezegd heb en hier boven al herhaald heb is het feit dat je én de goede oren én
de goede apparatuur moet hebben om het karwei zo goed mogelijk te klaren. En helaas is deze apparatuur vrij prijzig.
Inderdaad deels omdat sommige zaken voor de masteraar custom made gemaakt worden maar ook omdat die speciale apparatuur gewoon erg kostbaar is.

Zoals hier ook al wordt aangegeven zijn er nogal een hoop mensen die denken en zeggen dit met (veel goedkopere) software ook allemaal te kunnen bereiken. Dat is dus NIET zo...
Vandaar mischien dat ik een beetje sarcastisch klonk in m'n eerste thread maar ik ben nogal wat mensen tegen gekomen die zeiden goed te kunnen masteren, mét software, maar waar keer op keer bleek dat dit gewoon niet de kwaliteit behaalde van dé mastering-engineer bij uitstek, de man mét de oren en mét de juiste apparatuur.
En als je een beetje logisch nadenkt; als je het alleen af kan met een paar Waves master plugins of een T-racks waarom zou een masteringhuis dan zoveel geld investeren in die speciale apparatuur? Om indruk te maken?

Ik denk dat dit een discussie wordt in het rijtje van de ' wat is beter; 16 bit of 24 bit' threads. Een eindeloze dus.
Ik zou zeggen; gebruik je oren en je gezonde boeren verstand.

Succes,

gr. Tom:D

Ik denk dat jullie het allerbelangrijkste deel over het hoofd zien.

Je laat je produkties masteren door een vakman, omdat je in je eigen studio fouten kunt maken wegens onvolkomenheden in je ruimte. Stel, je hebt een dipje in je ruimte rond de 100Hz (geen enkele controlroom is perfect...). Zonder er erg in te hebben, loop je het risico zomaar teveel 100Hz in je productie te stoppen. Als je nu ook nog eens zelf gaat masteren, kom je nooit achter het probleem en blijft er teveel bas in zitten. Het is nou juist dat extra setje getrainde oortjes dat al je foutjes kan opsporen en eventueel kan oplossen. De extra set speakers (nee, geen NS10M's...) en de akoestisch perfecte ruimte en de ervarenheid van een masteringengineer tillen je produkt echt naar een hoger niveau.

En dat er in een goeie masteringruimte goeie spulletjes staan, is niet voor niks natuurlijk. Mijn klanten komen regelmatig aanzetten met zelfgemasterde demo's. Voor de B-kantjes van singles. Spaart ze een hoop kosten tijdens de mastering, maar die produkties zijn stuk voor stuk kapot gelimit, hebben geen diepte meer, klinken plat en aggressief en zijn ook niet meer te repareren. En dat komt allemaal omdat je op een goedkopere afluistering lang niet alles kunt waarnemen. In een masteringsuite plaats je als het ware een vergrootglas op een produktie, om zodoende uiterst gedetailleerd, voorzichtig en vooral met respect met het materiaal om te gaan.

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Zoals ik al eerder aangegeven heb en iemand hier nog bevestigd heeft ligt het in 1e instantie aan het aangeleverde materiaal, de eindmix.
Daarna is het belangrijkst; de oren van de masteraar, heb ik ook al aangegeven.
Daarnaast hebben serieuze masteraars bepaald soort apparatuur tot hun beschikking die samen met hun goede oren, de laatste beetjes uit jouw (goed) aangeleverde eindmix persen.

Ingwikkelde discussie, want ik inderdaad niets ten nadele van bijvoorbeeld fuse, dat je geen ingewikkelde apparatuur nodig hebt voor een goede master. Maar ik heb bij het mixen en masteren van verschillende producties (ook van anderen)gemerkt dat een goede multi-bandcompressor bijna onmisbaar is. Moet ik Grooveron echt gelijk in geven. Hoe goed de eindmix ook is, met EQ en Multiband-comp. krijgt het geheel toch nog een punch mee, die anders ontbreekt. Een discussie over 16bit of 24bit zal hier ook niet ontstaan... Het gaat over hoe je een goede master maakt.

Wat dat betreft: wil ik wel wat tips van fuse. Want met een TC M5000 weet ik wel een goede master te maken. Maar hoe zonder??

Tsja mastering threads maken altijd veel discussies los.

Volgens mij heeft Jur wel wat aan tips over hoe hij het zelf kan doen. En daar is in het verleden al redelijk wat over gepost. Incluis goed links naar sites (bijv. deze http://www.studiocovers.com/articles.htm)

Bijv SparkFX is een verschrikkelijk handig tool waar je ontzettend veel mee kunt. Helemaal voor dat geld.

Geef alvast niet teveel geld uit aan hardware mastermodules de dag van vandaag, je kan dat met soft van WAVES ( C4 ? )
In wavelab of soundforge? voor een goeie platenfirma demo.

Je kan dan na wat trainen en veel geduld een eigen master neerpoten. Maar als je een platenconract hebt voor iets dat je gemaakt hebt. Zorg dan gewoon dat je twee versies hebt van elke track voor het Mastering HouZZ!

-een versie die jij proberen te masteren hebt, of hoe jij het graag wou hebben in die richting.

-en een ongeknoeide versie.

Dan kan de masteraar nog kiezen dewelke hij neemt voor vertrek, toch goed?

Bel daarna de man eens op of dat je er goed naast zat of dat het in de buurt was.
Ik zat dicht in de buurt, maar ben wel verschoten van hoeveel laag ze van men track voor vinyl hadden afgemasterd.
Maar daar zijn redenen voor natuurlijk, er zijn grenzen...andere smaken....enfin hij was goed ze.

Het was bij "Foon" in Lier (België) is nogal een bekend masteringplant ook.

Origineel geplaatst door shortwave
Bookmarked! :okdan:

Lees er veel over maar vergeet niet dat je oren het laatste oordeel zijn.

Origineel geplaatst door fuse
Als je goed genoeg mixt dan hoef je niet te masteren. ;)

Kijk, daar is toch wel alles mee gezegd. . Als er nadien nog iets moet gebeuren is er toch iets fout gegaan in het ambachtelijke proces van het 'mixen' ..

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Kijk, daar is toch wel alles mee gezegd. . Als er nadien nog iets moet gebeuren is er toch iets fout gegaan in het ambachtelijke proces van het 'mixen' ..

Niet mee eens.... SORRY.

Hoe goed de eindmix is ook is, een goede mastering van die mix maakt het geheel écht af. Denk aan de oude schildermeesters. Hun prachtige doeken werden uiteindelijk voorzien van een vernis-laag. (Ooit gehoord van "une vernissage"??)

Hoe goed de eindmix ook is, een master geeft het geheel glans en schittering mee, en daarmee bedoel ik geen ecxiters of spatial enhancers e.d. Ofwel een vernislaag....

Luister eens naar een goede eindmix, waar je helemaal tevreden over bent. Maak dan van die mix een master m.b.v. een multiband compressor die ook in staat is op de verschillende frequenties wat nadruk mee tegeven. En luister dan naar het verschil. En nog een tip: let altijd goed op de hoge tonen: veel hoog klinkt in het begin erg lekker, maar wordt uiteindelijk zeer vermoeiend voor het gehoor. Dus met mate!

Origineel geplaatst door shortwave
Niet mee eens.... SORRY.

Hmmm.... het lijkt wel een wellus/nietus spelletje.

Maar ik denk dat jouw opvatting van mastering verschilt met die van Naton en mij hoor. Je kunt prima nummers afmixen die helemaal geen mastering nodig hebben. En er zijn zelfs mensen die tracks afmixen zonder compressie en EQ en die gewoon goed klinken. En daar gaat het immers om.

Origineel geplaatst door EDP
tja masteren kan dus alleen (goed) als je apparaatjes hebt van 15000 per stuk:confused:

dasnieuw voor mij

bullshit ,masteren kan alleen goed met spul van 15000euro??? nou ik denk dat dat wel een beetje overdreven is.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg

Dat ligt er maar aan, meestal master je een gehele CD ineens, die is samen gesteld (meestal) uit diverse titels op diverse tijden en mischien zelfs met diverse apparatuur en !! mischien zelfs in verschillende studio's opgenomen.

Ergo erveel mischien en diverse. o, daar nu een geheel van temaken is de mastering van groot !!!! belang.
zo kan je alle tracks goed aan elkaar aanpassen en zorgen dat je geen grote verschillen krijgt.

Daarnaast is het vaak zo dat bij mastering gekeken word waarvoor het opgenomene gebruikt word.
Als het voor Radio(Single) of TV is moet je andere dingen in de gaten houden als dat je gaat masteren voor Vynil
of voor een speciale productie die ergens op de achter of voorgrond gaat draaien.

Masteren heeft dus wel degelijk nut en dat heeft niet alleen met een goede mix temaken (maakt het wel gemakkelijker)

Ga even een oude thread oprakelen.
Masteren, jajaja ...

Maar stel dat je een track gemaakt hebt en de overall sound van die track bevalt je heel erg door eventuele compressie en EQ'ing op de master. Maar gemasterd is hij hiermee nog niet. Dus je stuurt de track naar een mastering engineer. Gaat die sound die jou beviel dan niet verloren bij het masterinfproces of kan er gemasterd worden en toch die sound nog behouden worden?

Dank jullie zeer, want dit is een vraag die mij toch al even bezig houdt.

Gagarin

In een masteringsuite plaats je als het ware een vergrootglas op een produktie, om zodoende uiterst gedetailleerd, voorzichtig en vooral met respect met het materiaal om te gaan.

@gagarin12
Dit

Even de wiki erop nageslagen :

Mastering is het (tegenwoordig vaak digitaal) afwerken van een (geluids)mix naar een constante totaalklank. Hierbij wordt de verhouding tussen alle frequenties beluisterd en zichtbaar gemaakt en wordt er met diverse tools, (zoals een equalizer), hardware en software, kleine klankcorrecties gedaan.

Verder wordt er meestal met een compressor en een limiter voor gezorgd dat het geheel harder gaat klinken en zachte gedeelten dus niet wegvallen. Daarnaast wordt de volgorde van het album definitief bepaald, worden de pauze's tussen de nummers gedaan of worden nummers aan elkaar gezet. Ook wordt er in dit stadium vaak teruggegaan van 24 bits naar 16 bits, daar de cd een 16 bits medium is en de meeste digitale recorders met veel meer bits intern werken. Tot slot wordt de mix geschikt gemaakt om overal gedraaid te worden.

In het ideale geval, als de mastering goed gelukt is, klinkt de cd net als andere professionele cd's. Zo niet, dan kan de cd op de ene plek bijvoorbeeld veel minder goed klinken dan ergens anders.

Kink en klaar verhaal hoor

Misschien zit ik ernaast, maar ik kan me zo voorstellen dat mastern / mixage soms wat overlap heeft, zoals sommigen al aangeven, er zijn mensen die met beroerde mixen aankomen, misschien dat de verwarring zo is ontstaan over wat nu masteren is en wat niet. (leerzame thread verder)

Back