Yamaha S90 XS

Twannie

Ingeburgerd
Ik sta op het punt om een S90 XS aan te schaffen. Heb eigenlijk het apparaat nog niet echt uitgeprobeerd omdat ik verwacht dat de Motif engine kwalitatief fantastisch is. Nu lees ik echter op buitenlandse fora dat de S6 sample die in deze XS is ingebouwd enorm achterblijft (in vergelijking met bijv S90 ES). Zijn er op dit forum XS gebruikers actief die dit kunnen bevestigen of juist weerleggen? Ben erg benieuwd.

Ik zou niet teveel afgaan op meningen van anderen wat betreft het beoordelen van klanken.

Dat kan je beter gewoon zelf doen (in de winkel/bij vrienden,...) Wat een ander niet goed/mooi vind, is voor jou misschien juist wel goed.

Zelf heb ik een ES8 (vergelijkbaar met S90ES) en daarin zit een mooie pianoklank die velen erg goed vinden. Niet dat ik echt een kenner ben maar ik vind de preset pianoklanken te kil of te donker. Ik heb zelf een 2-tal voices gemaakt met de on-board samples die precies klinken zoals ik het graag heb.

Misschien is de presetklank niet wat je zoekt maar het is uiteindelijk nog steeds een synthesizer dus je kan op een S90XS vast wel een pianoklank vinden die jij wel mooi zal vinden.

Gewoon in de winkel even op een Motif XS8 of S90XS spelen en luisteren. Soms is het al voldoende om een beetje met de EQ en reverb te spelen om een totaal ander pianoklank te verkrijgen.

Als je enkel de Motif geluiden (engine) wil, is het misschien wel goedkoper om de rack versie van de Motif ES/XS te kopen. Is heel wat goedkoper als je al een gewogen klavier bezit.

dank voor je reactie Hover. Ik ben vandaag inderdaad gaan checken bij Rockpalace in Den Haag. Die hadden er eentje staan. Er stond ook een Kurz Pc3x. Ik vond de piano van de XS idd helemaal niet zo tegenvallen. Hij klinkt inderdaad wel een tikje 'dun' maar dat is wel te EQ'en. In een live-mix komt hij er in ieder geval prima door lijkt me zo. Verder was ik erg onder de indruk van de kwaliteit van de andere sounds, sodeju. Ik heb ook nog een tijdje de Pc3x geprobeerd maar het klavier van deze speelt veeeel minder lekker dan die van Yamaha. Erg licht, ik ben een piano-man en gewend aan een iets zwaardere aanslag, viel me tegen van de Kurzweil (Yamaha klavier speelt gewoon subliem). De sounds waren prima, maar die van de XS (zeker de elec piano's) toch veel voller. Ik denk dat ik definitief voor de XS ga....

Ik moet helaas bevestigen dat die nieuwe S6-piano echt ruk is ! Ik heb heel wat digitale piano's bespeelt en met wat gewenning is overal wat van te maken, maar met die S6 kan ik helemaal niks.
Hij klinkt geweldig in de hoogte, maar hoe meer je naar beneden gaat, hoe beroerder het klinkt: dof, slecht geïntoneerd (chorus-achtig) en dood.

Gelukkig zit de piano uit de Motif XS serie (CFIIIS, Full Grand) er ook in en die is uitstekend.

ik ben een piano-man en gewend aan een iets zwaardere aanslag, viel me tegen van de Kurzweil (Yamaha klavier speelt gewoon subliem). De sounds waren prima, maar die van de XS (zeker de elec piano's) toch veel voller. Ik denk dat ik definitief voor de XS ga....

Wellicht weet je dat de Motif XS series wordt opgevolgd door de XF series. Misschien is het interessant om dan nog even te wachten daarop zodat je een Motif XF 8 kan kopen? Op een S90XF zal het wellicht nog even wachten worden vermoed ik.

In ieder geval ben ik zelf erg lovend over het klavier dat Yamaha in de S90/S90ES/S90XS/MOTIF8/MOTIFES8/MOTIFXS8 gebruikt. OK, 't is niet exact zoals op een echte piano want het is een balanced, weighted klavier. Yamaha gebruikt een Graded Hammer klavier op de digitale piano's (waaronder zowat alle Clavinova's dacht ik).

Ik verbaas me nog steeds dat veel mensen niet weten dat Yamaha al ruim 100 jaar piano's maakt. Het allereerste product uit de Yamaha fabrieken was ... een piano en dat doen ze nog steeds (naast een heleboel andere dingen die later in het productengamma werden opgenomen). Yamaha weet dus vast wel hoe een piano hoort te klinken en hoe het klavier moet aanvoelen.

Ook ik vind de meeste klavieren te licht t.o.v. Yamaha klavieren. En een goed klavier dat 'lekker' speelt is ook bepalend voor de uiteindelijke sound.
Wellicht dat ik 'ooit' mijn Motif ES8 weg doe maar een Yamaha Balanced, weighted klavier zal ik altijd wel blijven gebruiken.

Ik verbaas me nog steeds dat veel mensen niet weten dat Yamaha al ruim 100 jaar piano's maakt. Yamaha weet dus vast wel hoe een piano hoort te klinken en hoe het klavier moet aanvoelen.

Nou, dat eerste dus niet altijd blijkbaar: die S6 is echt een aanfluiting en ik ben niet de enige die dat vind. Zo eensgezind iedereen was (en nog steeds is) over de piano in de S90 ES, zo verdeeld zijn de meningen over de S6 in de S90 XS.
Gelukkig zijn alle andere sounds in het apparaat geweldig!

Ik ben het wel met je eens dat de klavieren uitstekend zijn.

Yep, Ik heb de S6 als sample in mijn Motif XS8 en ik ben er ook niet kapot van, maar inderdaad, de standaard grand piano is fantastisch. Ik raad ook aan, als je dat er voor over hebt, om te wachten op de XF8. Die heeft echt de beste geluiden van dit moment en inderdaad zeker het beste gewogen klavier.

Kijk, zo zie je maar hoe smaken verschillen kunnen. Ik ga niet op die XF8 wachten, de Motif is voor mij te uitgebreid (sampler & sequencer), functies die ik niet gebruik. Daarnaast kan ik nu een hele goeie deal maken met een S90 XS verkoper.....Dank voor jullie reacties in ieder geval!

Back