de grote d50 / d550 draad pg 1000 incl. [new]

Hoe werkt dat precies met die MIDIQUEST XL zit dat standaard in het programma of moet je dat D50 gedeelte er apart bij kopen?

Ik zit nu te twijfelen of ik die PG1000 er nog bij ga kopen (als ik hem überhaupt kan vinden), toen ik die D550 had ging dat nou ook niet echt lekker en het editten op de D50 zelf gaat inderdaad best wel snel (en is ook leuk met dat joystickje :D)...op een of andere manier denk je dan meer na over je sound design ofzoiets...

Ik vind het idee van de PG-1000 leuker dan het in werkelijkheid is.
Vergeet niet dat bij iedere preset (iedere layer geloof ik zelfs) de knoppen niet staan ingesteld zoals je zou denken met het geluid dat je hoort. Misleidend dus. Een beetje goeie computer sysex editor heeft daar geen last van...

Naja daar heeft een Jupiter 8 ook last van :D eens kijken of daar een computer sysex editor voor is :eureka:

Het zijn ook echt van die priegele mini knopjes op die PG's

Ik heb sinds twee weken een D-50 en het is inderdaad een heel fijne ambientmachine! Vooral in combinatie met de microtuningmogelijkheden kom je snel op Aphex Twin achtige SAWII pads.
Het editen is inderdaad nogal wennen in het begin maar als je eenmaal weet waar alle functies zitten, vind ik het prima te doen. Ook vind ik het subtractieve gedeelte verrassend goed klinken voor een oude digitale synth.

Kortom, de D-50 blijft hier de komende tijd nog wel even. :)

Ik zat even te kijken of de Kiwi Technics patch editor de D50 ook ondersteunt maar blijkbaar niet.
De reden kwam ik toevallig tegen en is wel vermeldenswaardig; de D50 update z'n patch niet in realtime. Dus hoor je het verschil dat je maakt met de schuifjes pas bij het opnieuw aanslaan van de toets.
Ik herinner me dat dit ook zo was met de D10/D20//D110, heel irritant. Van de D50 was het me niet opgevallen, want die gebruik ik louter als presetbak... (de VC1 card / V-Synth XT eigenlijk, en daar lees ik net van dat deze i.t.t. de D50 wel degelijk real-time is... handig!)

Zoals ik al zei: Ik ben sneller met de D-50 Joystick en knoppen dan met 1 muis en een editor ;)

Ik zat even te kijken of de Kiwi Technics patch editor de D50 ook ondersteunt maar blijkbaar niet.

Gaat ook niet gebeuren in de toekomst volgens Murray van KiwiTechnics.

Nee, precies om de reden die ik opschreef, tenminste dat was wat hij SOS vertelde.
Tja, die Kiwi Patch Editor ziet er mooi uit maar ik zie de meerwaarde t.o.v. een ouwe Peavey PC-1600x niet helemaal.
Ik heb trouwens liever dat Kiwi z'n tijd spendeert aan die KiwiSix... pffffoeee!

Ik heb hem er toevallig pas om gevraagd, dit was zijn antwoord:

I looked at the D50/550 and like other FX & sample based synths (Yamaha DX etc) it is not easily controlled with the layout I have so I decided not to support it. You only have to look at the PG-1000 or the very rare DX controllers to see what is required.

De Kiwi Patch Editor heb ik ook en ik moet zeggen dat ik het een geweldig ding vind, alleen wat ik jammer vind is dat je afhankelijk bent van hem voor presets, dus je moet "verzoekjes" doen en dan maar hopen dat hij ze uiteindelijk ook toevoegt.

Dat bedoel ik, met bijv. een ouwe Peavey PC-1600x of Doepfer (Regelwerk, Drehbank) kan je het er tenminste zelf nog in duwen, als je het niet met de 'baas' eens bent ;)

Goed, nou zat ik pas m'n D-50 aan te sturen met m'n XV-88 en had de key-velocity van de XV op 127 gezet
Wat me opviel (kon er moeilijk omheen gezien het grote verschil) was het volumeverschil tussen een aanslag op de D50 en de XV
V-sens voor alle parameters op de D50 uitgezet en nog was een aanslag op de D50 aanzienlijk zachter

kan het zijn dat het keybed van de D50 een lagere midiwaarde (100?) verzend?

kan het zijn dat het keybed van de D50 een lagere midiwaarde (100?) verzend?

Dat probleem gold alleen bij de eerste Yamaha DX-7 uit 1983. De D-50 is al een stuk nieuwer.
Kijk eens naar de velocity-curves. Daarmee kun je bepalen hoe hard of zacht een klank op een toetsdruk reageert.

Naja daar heeft een Jupiter 8 ook last van :D eens kijken of daar een computer sysex editor voor is :eureka:

Het zijn ook echt van die priegele mini knopjes op die PG's

Zou er ook een pc-editor voor een Roland JX-1 zijn?
Lijkt me wel gemakkelijk om de 4 hardware-knoppen te bedienen met lastige software-sliders.... ;)

Wellicht komt dat in de volgende update van de KIWI controller :D

Ik heb toch nog een PG1000 kunnen scoren maar het zijn wel priegel knoopjes zeg...anyways...

Ik las ergens dat je met de PG1000 ook de D10/MT 32 kunt editten? Of is dat een broodje aap verhaal...lijkt me best wel sterk (ik heb geen MT32 nu hier om te testen)

Leuk verhaal hoor Monza, heel herkenbaar ook.

Sinds een paar dagen staat er hier bij mij ook een D50 te pronken.

Ik kan me nog herinneren dat ik in de winkel was voor een Roland E-20 Intelligent Synthesizer (eigenlijk een keyboard) maar daarnaast stond ook de D50. Wat een machine was dat, en wat een prijs. Dat zou ik nooit kunnen betalen met mijn zakgeld (ik ging toen nog naar school). Het was toen ook zowat de synthesizer van het moment.

Ooit, ooit ga ik een D50 kopen. En jaren later (heel wat jaren later dus) kan je een D50 voor geen geld kopen.

Mijn exemplaar ziet er nog erg mooi uit gezien de leeftijd van de D50. Geen programmer maar daarvoor ga ik heel binnenkort een Peavey PC1600x gebruiken en intussen maak ik volop gebruik van een software editor. Lekker makkelijk.

Zowat alle gekende presets (en dat zijn er toch wel wat) heb ik intussen wel bespeeld. De bediening valt reuze mee (ik had de handleiding al helemaal doorgenomen) en ook het editen op de D50 zelf lijkt me helemaal niet onmogelijk.

Mijn exemplaar bevatte niet de standaard presetgeluiden maar een hele reeks onbekende maar mooie Baltische geluiden. Alvast een backup gemaakt van deze klanken zodat ik deze later kan ontleden want natuurlijk wou ik eerst alle 'verplichte' presets kunnen bespelen. (Enya, Jarre, ... noem maar op).

We zijn tegenwoordig verwend met Gigabytes aan geheugen op synthesizers en als je dan even stilstaat bij het feit dat alle PCM-samples van de D50 samen minder dan 1 MB in beslag nemen. Hoedje af voor de sound designers (wellicht Eric Persing) om met zo 'weinig' materiaal zo veel mooie geluiden te maken.

Toch enkele vraagjes:

Bij het wisselen van een RAM/ROM-kaart: Mag je deze gewoon verwijderen of moet je deze 'ergens' afmelden zoals je bijvoorbeeld doet met een USB-stick op een PC?

Naast de PCM-golfvormen beschik je ook over een SAW en SQUARE. Wellicht geen samples maar hoe worden deze dan opgewekt? Toch analoge oscillatoren of ?

Mijn oorspronkelijk idee was om de gekende presets te ontleden en na te bouwen op mijn andere synths en hem daarna weer te verkopen. Maar de afgelopen dagen heb ik al zoveel pret gehad met deze machine dat ik deze gewoon ga blijven gebruiken.

Naast de Roland D50 had ik destijds nog zo'n synth die, destijds, voor mij onbetaalbaar was. De Yamaha DX7. En ook de DX7 kost vandaag slechts een fractie van wat je er toen voor moest ophoesten. Misschien moet ik deze ook maar eens in huis halen.

Naast de PCM-golfvormen beschik je ook over een SAW en SQUARE. Wellicht geen samples maar hoe worden deze dan opgewekt? Toch analoge oscillatoren of ?

Nee hoor. :) Digitale wavedata die loopend doorlopend wordt.

Back