Hier staat sinds kort ook een Roland D-50. En echt waar, wat een prachtige synthesizer. Realtime is het een drama, maar met wat programmeer werk of externe filters (of EQ) kom je natuurlijk ook een heel eind. Hij is breed, digitaal en toch ook warm. Punchy als het moet en eigenlijk merk ik dat ik in herhaling val, getuige:
Vroeger nog een D110 gehad, maar als eerste synthesizer niet van harte aan te bevelen. Er was op dat moment geen enkele editor die ik onder Windows98 aan de praat kreeg. Maar nu kan ik net zoals:
deze editor van harte aanraden. Er zit zelfs een soort van realtime editor op. Om het je gemakkelijk te maken. Maar zoals Hanz al aangaf, je moet na elke wijziging opnieuw een toets aanslaan. Maar dat nog altijd beter dan de patch 'uploaden' ;-)
Verder zijn er online echt mega veel patches te vinden voor het geval 'patchen' niet je hobby is
Dikke aanrader
Ik heb sinds twee weken een D550+PG1000 in huis (overgenomen van een vriendelijk forumlid). De fabriekspatches zijn soms best aardig maar ze doen iets te veel hun best om acoustische instrumenten na te boosten en om de DX7 na te doen. Daar hebben wel meer synths uit de jaren 80 last van. Voornamelijk veel kille, holle en bellerige presets. Vandaag voor het eerst eens wat patches geladen die ik her en der op het net heb gevonden en dan komt het ding pas echt tot leven. Allemachtig wat een gaaf instrument! Ik denk dat dit mijn ultieme pad machine gaat worden. Het geluid heeft iets organisch. I love it!
Ik heb sinds gister weer een sprankelende glimmende D50 (ik had een tijdje geleden een D550 + PG1000 maar op een of andere manier nooit in verdiept echt en weer verkocht) maar nu eens in verdiept, wat een machtig apparaat! Instant AFX saw pads space en zo krachtig en breed. En die toetsen!!! Zo lekker om op te spelen!
Nou het is wel defacto dat een D50 luxer breeder romiger en dikker klinkt dan de D10/20/5 etc. zeker het square/saw waveform gedeelte, mijn D110 en wat ik allemaal heb gehad aan die cheapere LA synths haalt niet bij de sound van een D50...Bij die D10s etc klinkt het alsof de processor langzamer is, meer blokkiger kartonniger, slordiger hees goedkoper qua sound ofzo...eigenlijk heeft het niks te maken met een D50 hoor![]()
Sinds een paar dagen staat er hier bij mij ook een D50 te pronken.
Ik kan me nog herinneren dat ik in de winkel was voor een Roland E-20 Intelligent Synthesizer (eigenlijk een keyboard) maar daarnaast stond ook de D50. Wat een machine was dat, en wat een prijs. Dat zou ik nooit kunnen betalen met mijn zakgeld (ik ging toen nog naar school). Het was toen ook zowat de synthesizer van het moment.
Ooit, ooit ga ik een D50 kopen. En jaren later (heel wat jaren later dus) kan je een D50 voor geen geld kopen.
Mijn exemplaar ziet er nog erg mooi uit gezien de leeftijd van de D50. Geen programmer maar daarvoor ga ik heel binnenkort een Peavey PC1600x gebruiken en intussen maak ik volop gebruik van een software editor. Lekker makkelijk.
Zowat alle gekende presets (en dat zijn er toch wel wat) heb ik intussen wel bespeeld. De bediening valt reuze mee (ik had de handleiding al helemaal doorgenomen) en ook het editen op de D50 zelf lijkt me helemaal niet onmogelijk.
Mijn exemplaar bevatte niet de standaard presetgeluiden maar een hele reeks onbekende maar mooie Baltische geluiden. Alvast een backup gemaakt van deze klanken zodat ik deze later kan ontleden want natuurlijk wou ik eerst alle 'verplichte' presets kunnen bespelen. (Enya, Jarre, ... noem maar op).
We zijn tegenwoordig verwend met Gigabytes aan geheugen op synthesizers en als je dan even stilstaat bij het feit dat alle PCM-samples van de D50 samen minder dan 1 MB in beslag nemen. Hoedje af voor de sound designers (wellicht Eric Persing) om met zo 'weinig' materiaal zo veel mooie geluiden te maken.
Vroeger nog een D110 gehad, maar als eerste synthesizer niet van harte aan te bevelen. Er was op dat moment geen enkele editor die ik onder Windows98 aan de praat kreeg. Maar nu kan ik net zoals:
deze editor van harte aanraden. Er zit zelfs een soort van realtime editor op. Om het je gemakkelijk te maken. Maar zoals Hanz al aangaf, je moet na elke wijziging opnieuw een toets aanslaan. Maar dat nog altijd beter dan de patch 'uploaden' ;-)
Verder zijn er online echt mega veel patches te vinden voor het geval 'patchen' niet je hobby is

Dikke aanrader