Opnemen van audio tracks

Derjano

Ouwe rot
Allo,

Als leek waarschijnlijk weer eens een rare vraag.
Maar wat is eigenlijk gangbaar bij opnemen van audio tracks?
Mijn werkwijze is vaak dat ik eerst een miditrack op neem.(drumpartijen, bass keyboard partijen etc.)
Vervolgens neem ik elke miditrack op(met eventueel toegevoegd effect) op als wav.
Meestal een stereo wav.
Als ik alle tracks als wave heb opgenomen zet ik de verhoudingen van de volumes van de wavs. Panning stel ik soms ook iets bij maar meestal niet, omdat ik het stereobeeld al bij het opnemen van de stereo wav bepaald heb mede door de gebruikte effecten.
Is het eigenlijk niet beter om alle tracks gewoon als kale mono wav op te nemen zonder effect. Om daarna in de mix met behulp van panning het stereobeeld te bepalen met eventueel toevoeging van effecten aan je individuele wavs?
Dit laatste is door mijn huidige opstelling eigenlijk niet mogelijk omdat ik niet met plug-ins werk en effect apparatuur extern is.

Groet Derk

Voor beide manieren valt wel wat te zeggen.

Als jij een stereo track opneemt dan mix je het eigenlijk op een soort manier zoals je een track met insert effecten zou behandelen. Voor bepaalde dingen werkt zoiets heel goed. Speciale compressie of extreme effecten. Nadeel is dan wel dat je nooit de droge track hebt, maar die heb je dan ook niet altijd perse nodig.

Soms wil je ook effecten over groepen tracks gebruiken op een send manier mede omdat die tracks elkaar qua effecten elkaar beinvloeden bijv. galm. En dan kan uitsturing naar die effecten via meerdere outputs van je geluidskaart ook heel handig zijn zodat je per track kunt bepalen hoeveel send er naar dat effect gaat.
Je kunt ook het signaal wat uit je FX apparatuur komt apart opnemen en dat verder naar believen behandelen. Als bijv het effect toch iets teveel was dan kun je het wat minder mixen. (misschien voor de hand liggend maar wellicht een eyeopener voor menig persoon) En dus ook een manier om meerdere effecten uit een FX apparaat te halen.

Sommige tracks kunnen in mono zoals vele drum geluiden, gitaren en bass (omdat ze van nature al mono zijn) en sommige zijn stereo mooier. (synths, crashes)

Ik denk dat in de praktijk beide manieren wel worden toegepast in een projekt. Elke manier heeft z'n voor- en nadelen. En natuurlijk is het het slimste om gebruik te maken van de voordelen. En het allergrootste nadeel is voor allebei dat je genoeg sporen aan moet kunnen en niet teveel stappen wilt gebruiken omdat iedere bewerking weer een stukje kwaliteitsverlies oplevert.

Outputs

Outputs

Ik heb dus enigszins een probleem.
Ik heb een audio kaart met maar 2 in en 2 outputs (plus een digitale die ik niet gebruik). Ik heb mijn synthesizers etc op mijn mengpaneel aangesloten en de main out gaan naar de ingang van mijn geluidskaart.
Mijn PC is dus alleen maar een midi/audio opneem systeem.
Ik gebruik dus een externe FX vandaar ik enigszins gedwongen wordt om alles meteen maar stereo op te nemen met effect. Nadeel is dat je dus niets inderdaad niets echt meer kan veranderen.
Ik dacht net naar aanleiding van je tip om de FX als apart spoor bij elke wav op te nemen.
Maar dan heb ik natuurlijk het probleem dat ik maar 1 stereo input heb op mijn audio kaart.
Dus dat gaat ook niet echt lukken of ik moet eerst de kale wav opnemen en daarna nog eens apart de FX als wav.
Maar ben ik aardig aan het ompluggen in mijn patchbay. Maar misschien toch een idee.

Last edited by a moderator:
Back