Ik heb een MFB Kraftzwerg

LAB_

collapse
en ik ben er blij mee!!

het is mijn eerste (echt) modulaire synth, dus met echte kabels patchen ipv virtuele
(in de micromodular / maxmsp etc)

het is een erg klein apparaatje, ten grootte van een damestasje ongeveer.
voelt wel stevig aan, beter als verwacht (met al die verhalen hier over MFB)
er zitten 6 (erg dunne) patchkabels bij, 4 korte en 2 lange. beetje saaie kleuren :P (grijs en zwart)
achterop zit een dipswitch paneeltje waar je het midikanaal kan instellen..
ik vraag we af wat de 2 extra switches doen....

het duurde even voordat ik doorhad hoe de envelopes werkten
de VCA gain moet half open, anders krijg je een doorlopende toon (handig voor drones)
de ADSR werkt lekker, met een extra hold stage en 3 verschillende curve instellingen
het filter vind ik ook erg fijn klinken, leuk die feedback(emphasis)

de LFO's zijn goed, gaan lekker door in de audiorange.
jammer dat de LFO en de VCO geen sinus hebben, maar je kan niet alles hebben voor die prijs.

ik heb net even een opname gemaakt van een rare ringmod_lfo patch
hier
ps, er zit wat FX overheen.. (alesis midiverb3 delay+galm)

binnenkort maar s mijn yamaha cs10 eraan hangen, kijken of dat leuk is :)

mijn modulaire avontuur kan beginnen :) !!

ik zal als ik mooie geluiden vind, ze hier posten.
(ik vind namelijk dat er te weinig over dit leuke apparaat te vinden is op internet)

opname2
autopatch
ik zit niet aan de knoppen :) (S&H zelfmodulatie)

Laatst gewijzigd:
Als het goed is moet je VCA gain dicht zijn en de envelop opent dan als het ware de gain knop.

leuk ; ben r ook weg van semi modulair vaak llkr budget .../ fun / en easy to operate ..
;)
t6sjek ook de mega zwerg
..en die sequencer ..ach midi 2 cv is ook hoop mogelijk
:engel:

opname 3
ietsjes langer als de vorige.. hier de adsr wordt getriggrt door de vca.. dus alleen soms bij pieken en stuurt vco3 aan
(die de andere vco's synct -- oa. )

ik moet nog een beetje wennen aan de CV manier.. ben alleen de micromodular gewend.. werkt net weer anders.

Als het goed is moet je VCA gain dicht zijn en de envelop opent dan als het ware de gain knop.

brz probeert te zeggen ; :D
dat de vca een poort is die geopen t wordt door de ...dedicated vca envelope
meeste mono synthjes hebben er twee ..eentje voor de filter envelope amount !
eentjuh voor de vca amount [meestal de env vca wat ruimer zetten en de filter env wat shortyer // strakker env tikken
8~

loopie is lachuh
:kroon:
zit ook ernstig te denken aan mfb spul omdat t veel bang voorje buck is !
:doei:

Hey Martijn ...
welkom in het land van de Modulaire Modules :okdan:

als je solderen leuk vindt kan je je system verder opbouwen met DIY-kits :)

Falafelbiels heeft een DIY dual osc. van MFOS dacht ik....
ik vind m niet slecht klinken iig :)

ik snap t nu al wat meer .. tnx.
(hands on is toch weer anders dan in je hoofd..)

en ja.. ik ga DIY. modules solderen.. ben eigenlijk net bezig met "electronica bouwen" (op een fysieke manier dan), maar vind het nu al helemaal te gek.
op mijn soldeerlijst staan nu al weer een heleboel projecten..
(P3, xoxbox, nAnOnAnd, Atari Punk Console... )
en eerst maa r wat kleine dingen maken voordat ik aan bridechamber projecten begin..

opname 3
ietsjes langer als de vorige.. hier de adsr wordt getriggrt door de vca.. dus alleen soms bij pieken en stuurt vco3 aan
(die de andere vco's synct -- oa. )

ik moet nog een beetje wennen aan de CV manier.. ben alleen de micromodular gewend.. werkt net weer anders.

zitje nog steeds met je vingers op de touch screen :engel::okdan::D

join the club :okdan:

niet teveel nadenken, gewoon lekker knoppen draaien en uitgangen naar ingangen patchen :)

Nice! Wat vind je van de geluidskwaliteit? Bijvoorbeeld ten opzichte van de CS10 waar je het over had? Hoe klinkt het filter?

ik snap die ringmodulator niet zo
waar steek je die in?
ik heb m alleen in de in1 van de vca kunnen gebruiken
daarnaast snap ik de voorste rij van de trple vco ook niet als ik daar n lfo insteek krijg ik geen lfo triggering
zowiezo vind ik de cv in en uitgangen niet erg duidelijk
en de line uitgangen in de vca vind ik ook erg onhandig
zou prettiger zijn als die in e achterkant zaten

binnenkort maar s mijn yamaha cs10 eraan hangen, kijken of dat leuk is :)

Als je de Yamaha met CV Gate wil aansturen om deuntjes te spelen moet je er wel rekening mee houden dat de Yammie V/Hz en niet V/Oct is en dat de gate anders werkt. Wel heel veel synth voor zo'n klein dingetje. Er gaan er wel tien van in het damestasje van m'n vriendin!

wil dat zeggen dat ik iets ga slopen of meer dat de tonen niet kloppen?

@protohuman
ik vind de geluidskwaliteit erg goed (ik heb m net dus ik ben natuurlijk helemaal enthousiast)
de cs10 is natuurlijk een stuk vetter, meer laag enzo, maar die kan niet al die rare geluiden toveren die ik nu maak..
ik vind de kwaliteit redelijk ok. misschien wat dunnetjes, maar goed genoeg. de filter klinkt daarintegen wel erg goed
vooral door de feedback/ emphasis (moog style)
hij reageert ook erg lekker en snel op de cv inputs

ik zal ook wel wat audiofiles posten met meer duidelijke geluiden en filtersweeps.

@onrust: ik vind de ringmod wel mooi, kan idd in de vca in, of naar andere externe modules
maar je kan er ook envelopes mee triggeren, voor extra rare resultaten :) noise!!
de eerste 3 ingangen op de triple vco regelen de pitch van de 3 vco's, als je bv. de gain van de vca helemaal open zet
en een zaagtand lfo in de cv01 van de vco prikt , krijg je een drumgeluid.. een piew
de in en uitgangen zitten voorop omdat , als je bv. meer modules hebt, ze zichtbaar en logisch kan doorlussen
ik vind t ook wel leuk staan, lekker chaotisch !! nu nog meer gekleurde draadjes..

Laatst gewijzigd:
Er gaan verhalen de ronte over MFB? Want ik vind het heel degelijk spul :D
Heb zelf de modules in mijn systeem zitten die in principe hetzelfde klinken als die in de Kraftzwerg zitten.

Let wel! Een stap in de modulaire wereld kan een verslavende bezigheid zijn ;)

en ik ben nu al een junkie :)

/edit ik neem mijn woorden terug, hij is niet dunnetjes :) -- opname bass
voorbeeld met squarewave modulatie + filter. begint een beetje zacht, later wat harder gezet.

ps. ik heb net een multiple gesoldeerd :) erg leuk voor modulatie en extra in / uitgangen

Laatst gewijzigd:
en ik ben nu al een junkie :)

/edit ik neem mijn woorden terug, hij is niet dunnetjes :) -- opname bass
voorbeeld met squarewave modulatie + filter. begint een beetje zacht, later wat harder gezet.

ps. ik heb net een multiple gesoldeerd :) erg leuk voor modulatie en extra in / uitgangen
:okdan: Klinkt best vet!

@onrust: ik vind de ringmod wel mooi..

ik vond m wel een beetje tegenvallen invergelijking met mn mf-102

Back