Ik vind de interface wel weer zo'n typische VSTi visuele diarree aan knopjes en schuifjes.
Klopt. Vooral die arpeggio-selectie kan ingekrompen worden tot 1 enkel display zonder iets aan functionaliteit te verliezen (sterker nog, 't wordt er beter op), octaaf-switch is ook een ramp. Maarrrr - hier wordt er wel beter in de gaten gehouden hoe het met kleuren en indicators zit dan Arturia het doet.
Volgens mij zitten er vijf keer zo veel besturingselementen op als het origineel. Dus het lijkt me een slechte emulatie van die lekker directe blaast de ballen uit je broek bij iedere setting sound en werkwijze van de echte SH-101.
Bekijk het wel zo dat het verkopen van een gewone 1-oscillator synthesizer tegenwoordig niet makkelijk is. Al helemaal niet als je een goede nieuwe interface er voor ontwerpt die gewoon niks met hardware te maken heeft. Dat wat je visuele diarree noemt is tegelijkertijd een relatief goedkoop uithangbord/verkooppraatje.
Mensen zijn verwend door software en VAs (en geef ze eens ongelijk) en willen minimaal 2 oscillators, terwijl dat vroeger the big boys league was - je kocht alleen een Juno omdat je een Jupiter niet kon veroorloven. Plugins zijn ook niet patchbaar in die zin, dus als je FM-naar-watdanook wil kun je dat er niet gauw even bij toveren, dus moet je wel meer interface-meuk erbij mikken.
Schermen geven licht. Schermen hebben geen fysieke indicator als je te ver gaat. Schermen kunnen geanimeerd worden. Bewegingen die je maakt met een muis zijn recht, niet krom (en bij controllers maakt het helemaal niks meer uit, omdat je dan nooit weet of het een slider of pot is).
Over het algemeen willen pluginbakkers interfaces niet begrijpen (of hechten ze meer waarde aan de ingebouwde marketing van een 3d render). NI Massive is daar een uitzondering op, maar het betekent wel die marketing opgeven; dus kan dat bij een emulatie al bijna niet meer, omdat je het wil laten lijken op het origineel. Dat je daardoor de interface verknoeit - daar gaat iemand die door presets flipt dan ook niks meer om geven, en als dat de meerderheid van de markt is, so be it.