Zang pitchen

BigDplayboy

Ouwe rot
Ben met een nummer bezig met vocalen, nu is de zangeres gisteren hier wgeweest, heeft een heel zooi tekst ingezongen die heb heb geschreven. Het waren 4 coupletten, waarvan 2 laag en 2 wat hoger. Klinkt allemaal goed. Heb ik de zooi met de rest van het nummer geluisterd (rest = kick, bassline, hihats, etc.), of het allemaal past en op de maat is. Klopt ook, klinkt zuiver. Niks aant handje dus....
Is die zangeres weg, luister ik het geheel nog een keer maar dan OOK met de midden en hoge tonen (strings, melodielijnen, etc.) klinkt het opeens harstikke vals. Waar komt dit door, doordat de zangerse alles een (of een halve) noot lager heeft gezongen dan eigenlijk de bedoeling was. Dit was ook omdat ik blijkbaar iets in de zangmelodie had zitten wat zij niet haalde met haar stem (of iets dergelijks :?)

Nu wil ik eens proberen de opgenomen stukken zang (wav-jes) eens te pitchen met Soundforge, heb ik al vaker gedaan, maar dan krijg je van die rare digitale stemmen. Heeft iemand tips welke filter ik daar weer overheen kan gooien omhet geheel toch zoveel mogelijk zuiver te houden. De pitch hoeft maar 1 noot omhoog, dus zo indrukwekkend zal het verschil niet zijn qua "rotzooi-geluiden" die optreden. Maar het is natuurlijk wel zo prettig om alles zo zuiver mogelijk te houden...

Iemand suggesties? En alvast bedankt :)

Oja, de zangeres kan niet nog een keer terugkomen want de deadline van het nummer is over 6 dagen en dat haalt ze niet meer...

dat gebeurt wel vaker; losse melodieën klinken samen met de track erg lekker, maar bij elkaar verschilen de microtuning/groove/spontane improvisatietonen zodat het nergens meer naar klinkt.

je kan er een Autotune overheen gooien (van Antares) of werken met Melodyne (werkt verbazingwekkend goed, zeker met droge zang!) van Celemony, als ik me niet vergis.

maar perfecte takes zijn natuurlijk altijd het best :duivels:
succes!

als je gaat pitchen zorg dan ook dat je het formant verschuift om het toch wat natuurlijk te laten klinken...en soundforge heeft die optie niet.
zoek een pitcher met een formant optie

Ik zou gewoon alle klanken een noot naar beneden transponeren. Dan ben je in 10 seconden klaar. Of denk ik nu weer iets te simpel.

zijn de harmonieen (2e stemmen/backing vocals etc.) wel correct?
komen die overeen met de accoorden of melodieen die je gespeeld hebt?

ik vind het altijd erg tricky om vocalen te gaan pitchen, maar met subtiel autotune kun je veel bereiken!
zorg altijd dat de vocalist kan meezingen met accoorden etc.
klinkt voor de hand liggend, maar als de track in bijvoorbeeld C-mineur is, zet er dan ook ff een C-mineur accoord onder zodat de vocalist in de juiste harmonie kan zingen!

ik heb ook weleens meegemaakt dat ik een verdraaid lekkere beat met bassline had en dat daar de zanger fijn overheen ging zingen...bleek dat het aan alle kanten vals was.

Ik nam alles opnieuw op, totdat ze het goed deed. Bluvem trainnn! zegge ze in de west vlaonders.
Maar alvorens je dat doet bereid je beter voor, of zoek op waar de fout zit. Was de bassline goed hoorbaar voor de vocaliste? Want deze roept toch de juiste feel op, om erin te komen en er in te blijven.

ANtares Autotune acheraf zoals gezegd werkt ook naar het schijnt, ik heb het hier liggen maar ik kijk er argwanend naar:frons:
Heb er nog nooit mee gewerkt.

SUc6!
laat ons iets weten waar de fout zat hè?

:koffie:

Ai, ik had niet gelezen van die deadline, das FUCK!
I hate deadlines, but they can inspire you sometimes too

=)

Attachments

• lefttop.gif
    lefttop.gif
    12,8 KB · Bekeken: 153
Die Autotune 3 is wel leuk, maar niet helemaal geschikt. Hij pitched verder wel erg goed!
En hij doet eigenlijk ook wat ik zoek, maar de zangeres heeft met het een inzingen allerlei "vibrato/tremolo"-stukken (jaja, effe wat ruige taal er doorheen ;) ) wat je meestal hoort bij een goede zanger/zangeres. Alleen dat komt dan weer in de ge-pitchte versie niet natuurlijk over. Misschien dat ik nog ff moet pielen met die Autotune 3 dan...

glissando's, vibrato's en microtuning kan je echt helemaal rechttrekken met melodyne.
ik denk dat dat programma in dit geval erg handig voor jou kan zijn.

Melodyne is inderdaad :okdan:
Werkt fantastisch voor dit soort dingen.

gr. Mario

Back