Kleine MIDI recorder / sequencer

pip

Ouwe rot
Zijn er nog mensen met tips/aanbevelingen voor het volgende:

Ik heb een stage piano zonder ingebouwde MIDI recorder. Toch neem ik graag van tijd tot tijd wat ideetjes op (iets wat wel kon op mijn Casio stage piano!) Bij voorkeur in MIDI, want dan hoef ik niet te ontcijferen wat ik heb gespeeld, zoals bij audio ;-)

Ik doe dit nu wel eens op de computer, maar die staat niet altijd aan, ik moet zorgen dat de USB kabel goed loopt, heen en weer lopen, etc. Kortom, ik zou graag een kleine hardware sequencer / recorder hebben. Nu lijkt het erop dat sinds er zoveel DAWs zijn, een MIDI opname-apparaatje niet zo gemakkelijk meer te vinden is.

Wat raden jullie aan? Enkele alternatieven die ik zelf had bedacht:

- Een tweedehands MIDI sequencer. (Bijvoorbeeld QY70 van Yamaha ofzo?) Sommige daarvan zijn mooi klein, maar is de ingespeelde data vervolgens gemakkelijk op de PC te zetten als ze zo oud zijn? Hoe zit het met het gebruiksgemak?
- Een AKAI MPC lijkt me ook wel wat. Die kan natuurlijk veel meer (ook leuk...), maar hoe zit het met de sequencer-mogelijkheden? Werkt dat prettig als ik piano-stukken wil inspelen?
En is, als we niet kijken naar het editen van samples, de MPC500 eenvoudig in gebruik als ik hem vooral gebruik als sequencer? (Ondanks het kleine schermpje.)

Ik heb datzelfde probleem dus ben ook wel benieuwd naar tips.
Momenteel neem ik dus met een klein recordertje op en het ontcijferingsprobleem voor later los ik op door tijdens de opname gewoon de akkoorden uit te spreken. 8o)

Ik heb ervaring met beide - hoewel ik gestopt ben met werken met de PC; het lange opstarten en de regelmatige hickups speelden mij teveel parten - en het is prima op te lossen. Elke midi sequencer heeft een midi out-port, en als je opgenomen partijen via die midi-out via de midi in op je midi-interface opneemt in je DAW is het zo gepiept. Wel even de master/slave goed zetten, je moet niet twee masters hebben natuurlijk...
Waar je wel op moet letten bij het inspelen op je sequencertje is dat je timing voldoende strak is (maar dat geldt ook in een DAW, tenzij je daarin alleen met audio en niet met midi werkt). Anders kun je met bewerken (copy/paste, quantiseren) tegen hinderlijke verrassingen aan lopen.
Eigenlijk maakt het dan niet zoveel uit welke seq je kiest. Ik heb een tijdje gewerkt met een Kawai q-80, en dat ging prima. Ook overzetten naar pc gaat prima; alleen moet je wel zorgen dat je daw elk midi-kanaal op een ander spoor opneemt (dus midi kanaal 1 op track 1 etc), en niet alle kanalen op 1 track, anders wordt dat met bewerken weer lastig/omslachtig om dat allemaal uit elkaar te halen.

Een Ensoniq ASR-X slaat de opgenomen sequence direct op als midifile op een DOS geformateerd medium (Floppy, zip etc.) en kan je dus zo inlezen in je DAW. Op deze manier heb je dus niet te maken met master en slave etc.
De sequencer op zich is niet zo bijzonder van de ASR-X (om op te produceren), maar voor jou doel prima te gebruiken denk ik.

...zag dat ik nog geen reactie had getypt...
Nog gekeken naar sequencers, maar de meeste 'oude' hebben als nadeel dat je niet 1-2-3 een bestand van het apparaatje naar je PC krijgt. Ik heb de MPC overwogen, en bijna gekocht, maar me toch bedacht en ben uiteindelijk toch maar gegaan voor een Zoom multitrack recorder. Geen MIDI helaas, maar wel snel & eenvoudig. Ik kan daarnaast overdubben en hij dient tevens als vervanger van mijn huidige mixer, maar dan met balanced inputs. Ik ben er erg blij mee!

Dat is natuurlijk een hele goede, maar volledig andere oplossing! Ben benieuwd naar je ervaring, en ook naar je resultaten! Vriendelijke groet van het Larsmannetje.

Ik heb een QY100 gehad, maar nooit de moeite genomen om data over te zetten als ik heel eerlijk moet zijn. Er zat een datakabel bij die in een PS/2 poort leek te passen, plus wat software. Ik denk dat die software nog best wel wil werken onder moderne PC's, aangezien het uit de Windows 32 tijd komt.

Inmiddels is de QY100 verkocht en werk ik met zijn grote broer, de QY700. Wat ik aan beide machines prettig vind is dat ze zowel loop based als sequentiele MIDI ondersteunen, en een combinatie daarvan. Het song edit scherm is een soort Cubase 3 achtig gebeuren, maar op de QY100 natuurlijk veel beknopter. De floppies zijn blijkbaar gewoon leesbaar op een PC (ik heb geen floppy drive op mijn PC om het te testen), maar wat je er daarna nog mee kunt doen weet ik niet. Het apparaat is in ieder geval General MIDI XG.

Wat ik ook een enorm leuke functie vind is dat je een compleet nummer van accoord kunt transponeren, inclusief functies waarmee je bepaalt hoe dat gebeurt, bijvoorbeeld drumtracks blijven onaangetast, en melodielijnen worden weer anders aangepast dan accoorden, loops worden wel of juist niet opgestart bij een nieuw accoord, etcetera. Je kunt het accoord realtime aanpassen door accoorden op een aangesloten MIDI keyboard te spelen of te selecteren via de voorkant. Het is eigenlijk een gigantische arpeggiator in dat opzicht.

Mogelijkheidje: iphone/ipad/ipod touch met line6 midi mobilizer?

Mogelijkheidje: iphone/ipad/ipod touch met line6 midi mobilizer?

Ja die is inderdaad interessant! Laat ik nou net een Android telefoon hebben...
Ik moet zeggen dat ik regelmatig kijk wat de iPad voor software heeft, qua sequencers enzo. Maar waarschijnlijk heb je dan weer een halve computer (ook al heeft het touchscreen), met alle mogelijkheden en afleiding vandien!

De keuze tussen "beperkt maar eenvoudig" en "veel mogelijkheden maar complexer & afleidend van muziek maken" blijft eentje die moeilijk is...

Ik heb ongeveer dezelfde vraag, ik ben op zoek naar een draagbare MIDI sequencer die andere gear aanstuurt tijdens livesets. Ik werk nu met ableton op een grote pc. De apparaten die aangestuurd moeten worden:
Korg R3
Waldorf Blofeld
MFB 522 (alleen midi clock)
in de toekomst: moog slim phatty

Na wat zoeken heb ik 3 mogelijke oplossingen gevonden:

MPC 1000 + jjos
+ de sampler is een grote toevoeging aan mn setup.
+ makkelijk bestanden uitwisselen met pc
- ik heb nog nooit met een mpc gewerkt en weet niet of de manier van werken fijn is.

Yamaha QY700
+ volgens velen een van de beste en vooral een stabiel apparaat.

Asus EEE netbook + akai apc 20 + Ableton Intro
(mits de asus het trekt, het is alleen voor midi)
+ vertrouwde en overzichtelijke layout.
- mogelijk niet stabiel genoeg
- mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar een hardware sequencer, ik heb liever geen (kleine) laptop in mijn live setup.

Wat zou jij kiezen en waarom?
alvast bedankt voor het meedenken.

Laatst gewijzigd:
Back