Basslines?!

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Ik heb echt moeite met Basslines!

Wat wil ik?

Als ik een CD luister van bijv. Christina Aquilera of J-Lo dan hoor je altijd hele mooie basskicks met een bassline eraan vast. Heel super klinkt dat vind ik, dat je de bassline bijna hoort voortkomen uit de basskick maar dat ze wel los zijn van elkaar.

Nu pak ik wel eens de Junglist Synth of de FM7 maar echt een mooie bassline heb ik nog nooit kunnen vinden.

Wat gebruiken jullie? Hoe gebruiken jullie de bassline? op welke toonladder zitten jullie dan? Ik zit vaak 3 octaven of 2 octovan lagere de C3 (zeg ik dit goed, C3 is toch de standaard? dan ga ik dus -2 op mijn midikeyboardje)

zucht
help

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld .
Heb je het echt over de sound of over de manier van spelen .
Als je de sound bedoeld dan zou ik voor een analoge mono synth gaan .
Ik heb dan wel mijn eerste softsynth aan geschaft maar mijn basslinen zijn altijd analoog .
Ik gebruik zelf altijd een Moog the rogue of een Waldorf the Pulse voor mijn basslinen .

grt
D

ik bedoel inderdaad WELKE soft synths je gebruikt en dan ook nog eens welke patches en dan nog eens HOE speel je ze in? welke toonhoogte etc

Softsynths weet ik niet . Ik heb zelf de Oditty maar die gebruik ik niet voor basslinen . Nog niet teminste .
Probeer de demo anders . Ik ben er erg blij mee .
Maar als ik jou was zou ik gewoon eens een analoge monosynth proberen. Ik denk dat die 2e hands maar iets duurder zijn dan softsynths .
En zoiezo geen patches gebruiken maar zelf een beetje gaan klooien . Om een bass meer naar voren te laten komen kan je er wat distortion over gooien BV

Origineel geplaatst door djsirjamez
ik bedoel inderdaad WELKE soft synths je gebruikt en dan ook nog eens welke patches en dan nog eens HOE speel je ze in? welke toonhoogte etc

dit leer je alleenmaar door het te doen.. dan hoor je het vanzelf..

ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld...... ik ben daar zelf ook heel erg zoekende naar...dat de baslijn en de kickdrum eigenlijk 1 geheel vormen, de ritme basis zeg maar...... vooral kerri chandler is daar ook een held in, dat je bijna het verschil tussen baslijn en kick niet meer kan horen..en dat is volgens mij, naast het gezamelijk compressen van kick en bass, ook een van de truuks: layer de bass met de kickdrum....en vaak is minder ook meer...een echt vette baslijn is vaak supersimpel, maar "werkt" heel goed samen met de kick, de kick vormt als het ware ook een noot van de baslijn...

Ik snap wel een beetje wat Jamesz bedoelt. Het spel tussen Kick en bassline in sommige Top40 R&B / HipHop producties is soms wel moddervet. Dat is dan ook meteen het enige dat goed is aan die plaatjes....

Dit komt niet door 1 trucje. Het komt door A) juiste apparatuur. Vele hiphopper gebruiker Minimoogs of andere moogs. Een hele populaire is ook de Studio Electronics SE1. Een nagebouwde Moog met Midi. Zoek hierbij een goede drumkit waarmee je drums doet. Zoek hierbij een engineer die weet hoe hij met compressie en EQ precies die lekkere sound kan krijgen. Dit zijn meestal highend zaken als Pultec EQ's en dure focusrite, neve of andere compressors.

b) speelstijl. Weet hoe een ritmesectie hoort te klinken. Luister naar de juiste interactie van bass en kick. Huur een goede bassist en drummer. Bouw stukjes na uit je favo hitjes. Whatever it takes.

Met softsynths moet dit wel te doen zijn denk ik. Wat je alleen vaak hoort is dat als je een Moog hebt je er verder niets aan hoeft te doen. Het is "meteen goed" en zit lekker in de mix. Ik zou denken bij softsynths aan iets van die Oddity of een NI synth.

qua softsynth voor bassen en ander diep/vet spul zou ik zeker eens de TC Mercury softsynth uitchecken

Ik denk dat portamento hier ook wel eens het toverwoord kan zijn. Als je precies op de tel een andere noot sequenced voor je baslijn krijgt de basdrum iets meer lucht, maar doet de baslijn toch lekker mee. Iets wat je op tig R&B en hiphop platen hoort.

Wat misschien ook belangrijk is, is dat je kick en bass elkaar niet teveel in de weg zitten, qua equalizing, maar ook niet te ver van elkaar af zitten.

Als je een mixer (in je software pakket, eventueel een virtuele mixer) hebt met midsweep (parametrische equalizert), dan kun je heel mooi je basslijntje wat boosten, totdat je goed zit qua sound.

Stel je basslijn staat in A (de A is 440 HZ, een octaaf hoger is 880 HZ en een octaaf lager is 220 HZ (notice het halveren en verdubbelen van frequentie per octaaf))
Dan zou ik dus rond de 220 (of 110, reken maar uit;)) je basslijn gaan boosten. (eigenlijk op de toonhoogte van een A)
Dit kun je het best op gehoor doen trouwens, tot je bas lekker gaat klinken.
Doe het zelfde met de kick.

MAAR! Mijn supersimpele regeltje (voor mezelf dan he!?) is, voor mixen met gebruik van midsweep, dat de frequentieknopjes voor het midden niet dezelfde kant op mogen wijzen. Dat wil zeggen ga niet 2 geluiden boosten op dezelfde frequentie. Voor een felle korte kick boost ik meestal hoger dan de bass en voor een zware logge kick boost ik wat onder de frequentie van de bas.

Misschien wat moeilijk te visualizeren, maar zie het als 2 mannen die zingen met dezelfde soort stem (qua klant en toonhoogte) Als ze allebei een ander lied zingen krijg je dr niet echt veel van mee.
Heb je nu een lagere en een hogere stem, dan zijn ze allebei beter te onderscheiden.

Misschien kan iemand hier ook nog wel iets vertellen over compressie? Want dat is een gebied waar ik geen kennis van heb.

Origineel geplaatst door C738
Als je een mixer (in je software pakket, eventueel een virtuele mixer) hebt met midsweep (parametrische equalizert), dan kun je heel mooi je basslijntje wat boosten, totdat je goed zit qua sound.

Wat vaak ook wel werkt is de baslijn dubbelen met een lage sinus-toon.
Zo krijgt je baslijn meer body, zonder de karakteristieke klank te verliezen.

Origineel geplaatst door olafmol
ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld...... ik ben daar zelf ook heel erg zoekende naar...dat de baslijn en de kickdrum eigenlijk 1 geheel vormen, de ritme basis zeg maar...... vooral kerri chandler is daar ook een held in, dat je bijna het verschil tussen baslijn en kick niet meer kan horen..en dat is volgens mij, naast het gezamelijk compressen van kick en bass, ook een van de truuks: layer de bass met de kickdrum....en vaak is minder ook meer...een echt vette baslijn is vaak supersimpel, maar "werkt" heel goed samen met de kick, de kick vormt als het ware ook een noot van de baslijn...

dat had ik dus laatst met een nummer van me! beetje alla oakenfold achtig.perfecte match met de baslijn en de kickdrum

Inderdaad, Compressie blijft het allermoeilijkste, maar well heel belangrijk voor dit probleem.

Je kunt een kick boven een baslijn uit laten komen door de kick:
-harder te zetten
-anders te EQ-en
-de kick op andere momenten te laten klinken dan de baslijn

Maarrr, je kunt ook de baslijn steeds iets zachter zetten als de kick klinkt! Dit klinkt raar, maar wordt veel gebruikt en werkt vaak erg goed, maar dan m.b.v. een compressor i.p.v. de volume-fader.

Haal de baslijn door een compressor. Eerst mooi instellen natuurlijk. Als je dat hebt gedaan, zet je de ratio iets lager, en laat je de kick op de sidechain ingang binnen komen.

je kunt zelfs nog veel meer begeleidingsinstrumenten compressen met behulp van de Kick. Het werkt! Echt!

Nou suc6

Logic heeft een te gekke bass boost. Daar kun je vet heftig mee tekeer gaan.
En ES2 heeft heel wat low in the flow. ;)
(zeg ik het goed zo?)

Ik gebruik een softsynth waarin ik ook de rest van de geluiden maak, Dreamstation. Een bassline zit meestal 1 of twee octafen onder je melodie, wel zo dat je geen valse noten hebt maar dat zal je wel horen. Ik doe het vaak op gehoor en bij mij zit een bas rond c2 en een synth erboven rond c3 en dan de melodie rond c4.

Zelf vind ik dat er heel veel softsynths zijn die in het laag gewoon niet presteren. En vaak zijn dat ook de freeware en met Synedit gemaakte versies.
Dit geldt trouwens ook voor veel VA synths die voor lekkere vette dikke bassen het niet zo snel bij goede (!) analoge bakken halen.

Dan moet je veel sleutelen met compressie en effecten om het er op te laten lijken.
Bijv. een langzame LFO op de amplitude subtiel gebruiken om een onstabiele VCO na te bootsen is ook wel handig. En dan een sinus om de sub van een VCO na te doen kan ook nog wel eens helpen.
Nja, eigenlijk 'bouw' je een analoge bak na. ;)

Back