Chinetti
Fortune favors the bold
Origineel geplaatst door Hooihuis
En het namaken van Detroit techno, what's the point? Die muziek is altijd gebaseerd geweest op vernieuwing en ontwikkeling dus iemand die dat wil namaken houdt zichzelf een beetje voor de gek denk ik. Zeker als je in Appelscha woont en Detroit alleen van foto's en verhalen kent![]()
Ik snap die gedachtengang niet zo goed. Dus als je niet in Mississippi bent geboren, mag je geen delta blues maken? Big band muziek moet maar stoppen, omdat het Chicago van de jaren 20 allang voorbij is? Jazz mag ook niet meer, en als het dan nog wel mag, toch zeker niet door blanken? Techno mag dan wel uit detroit komen, maar laten we eerlijk zijn: het is gewoon een genre.
En trouwens, de heren uit Detroit waren ook niet zonder invloed. Was het niet Juan Atkins die één van zijn tracks 'Jazz is the Teacher' heeft getiteld? Om maar niet te spreken van de europese invloeden, de meest duidelijke (daar heb je ze weer): Kraftwerk. Had je Juan Atkins en Rick Davies in 1983 ook met een opgeheven vinger gemeld dat zij zich niet mochten laten inspireren door Kraftwerk, omdat hij geen duitser
Natuurlijk is Detroit als stad van invloed op de muziek, je kunt niet naar Detroit gaan en onbevangen weer thuis komen, maar dat neemt niet weg dat die muziek even universeel is als iedere andere. Ik zie niet waarom je de sfeer van Detroit techno niet mag proberen te vangen in je eigen muziek.