Detroit sound

Zitten daar dan veel sounds standaard bij want qua interface lijkt met het een kutding?

Ik heb er zelf een aantal diskettes bij gekregen, ook met die strings en doo doo geluiden. En een hele dikke vette 'Prophet brass'. Een beetje in de buurt van die brassound in dat Timberland/Madonna nummer wat je nu op de radio hoort.

Er is wel een lid bezig met een editor nu.

Het samplen en afspelen zelf is vrij simpel, maar als je aan de ganga gaat met allerlei diepere parameters is het niet intuïtief, maar als je er een tijdje mee gewerkt hebt ken je de codes uit je hoofd.

Een beetje het FastTracker idee.

Zelf ben ik al jaren bezig om de tracks van mijn "helden uit detroit" te analyzeren...en ik kom steeds
meer en meer tot de conclusie dat het gewoon een flinke portie soul en funk is die hun muziek maakt tot
wat het is. En kennelijk spreekt het me daarom ook zo aan !
Vaak hoor je ook redelijk wat gebruik van jazz-acxhtige akkoorden. Probeer anders eens iets te doen
met wat 7de akkoordjes, dat zorgt - mits je een mooi schema maakt - ook wel voor een warme basis.
Gebruik van bepaalde geluiden is natuurlijk ook niet onbelangrijk, maar met alleen de geluiden
zul je er niet komen...

De gevoelsmatigheid van Soul, groove, funk en jazz is zeker een belangrijke factor in de Detroit sound. Alleen zijn het niet alléén de accoorden maar meer de toonladders/accoordschema's. Af en toe een flinke 'blue note' (valse noot) er tussen die tussen de maat in zit bijvoorbeeld doet vaak al wonderen.

Daarnaast kun je (zoals meerdere mensen hier al hebben aangegeven) het d.m.v. sampelen ook rauwer of warmer laten klinken. Een oude 8-bit sampler gebruiken is dan zeker geen overbodige luxe. In de hip-hop scene gebruiken veel artiesten die techniek ook om zo hun sounds meer 'edge' te geven waardoor de sounds rauwer en/of dieper worden.

*gaat dezediscussie ook volgen*

Trouwens een mooi moment om even te zeggen dat er hier een aantal leden zijn die ook bijzonder gave misschiennietaltijdDetroitmaartochwelheelergdiekantuit muziek maken.

You know who you are , thanx :)

Daar wil ik mij bij aansluiten (meeloper die ik ben), dank :)

Is het niet gewoon heel simpel eigenlijk? Die gasten kochten die zooi voor een appel en een ei, gingen er mee kutten... het klonk lekker en mensen vonden het ook te gek.... imo doen jullie veel te moeilijk over die "sound" ga gewoon lekker vrijblijvend kutten net als die gasten toen... probeer niet zo krampachtig een sound te krijgen want dan zal het altijd krampachtig blijven klinken.... again all imho... :)

Tja die Detroit jongens zijn ondertussen ook gewoon over op nieuwe apparatuur en plug-ins. Als je die jongens van Galaxy 2 Galaxy ziet jammen zie je helemaal niks van de in deze topic genoemde synthesizers terug, en toch is het helemaal op en top Detroit.

Daarom is de enige waarheid dat het te maken heeft met de accoorden en ritmes die gebruikt worden:

Latin, jazz, funk.

Oorspronkelijk geplaatst door HEXAGON
ja maar Suburban Knight (J.Pennington ) is een Belg.

Fabrice Lignie heef ook een remix gemaakt voor saunderson en zen track staat ook op KMS,ook een Belg dus.

Je bedoeld dj valium denk ik. Heeft op Teknotika Records dingen uitgebracht ooit wat natuurlijk een detroit label is.

http://www.discogs.com/artist/Valyom?anv=DJ+Valium

Neen,Fabrice Lig is een maat ,dus ik weet wat ik zeg

zoek op het net:

Fabrice appears on this followed labels for own productions or remixes :

KMS (Detroit-Usa), 7th City (Detroit-Usa), F-Communications (Paris-France), Raygun (Detroit-Usa/Hamburg-Germany), Playhouse (Germany), Compost (Germany), Residual (Columbus-Usa), Kanzleramt (Germany), Third Ear (London/Tokyo), Starbaby (Bakersfield-Usa), Music Man (Gent-Belgium), Central (Berlin-Germany), Native (London-UK), Silver Network (Paris-France), Serotonin (New-York-Usa), V2 Music (Paris-France), Deep4Life (Chicago-Usa), Elypsia (Brussels-Belgium), Clone (Rotterdam-Netherlands), Serie (Liège-Belgium), Adrenogroov (Switzerland), Digital Soul (UK), Local (Gent-Belgium), Unlimited (Lille-France), Shield (Lile-France), Respect! (Germany), Confused (Germany), Foreplay (Brussels-Belgium), Superstition (Hamburg-Germany), Initial Cut (Paris-France)...

Daar draait het niet om, Fabrice Lig is inderdaad een Belg, maar je beweerde dat James Pennington (Suburban Knight) ook een Belg is, en DAT is grappig.

Neen,Fabrice Lig is een maat ,dus ik weet wat ik zeg

zoek op het net:

Fabrice appears on this followed labels for own productions or remixes :

KMS (Detroit-Usa), 7th City (Detroit-Usa), F-Communications (Paris-France), Raygun (Detroit-Usa/Hamburg-Germany), Playhouse (Germany), Compost (Germany), Residual (Columbus-Usa), Kanzleramt (Germany), Third Ear (London/Tokyo), Starbaby (Bakersfield-Usa), Music Man (Gent-Belgium), Central (Berlin-Germany), Native (London-UK), Silver Network (Paris-France), Serotonin (New-York-Usa), V2 Music (Paris-France), Deep4Life (Chicago-Usa), Elypsia (Brussels-Belgium), Clone (Rotterdam-Netherlands), Serie (Liège-Belgium), Adrenogroov (Switzerland), Digital Soul (UK), Local (Gent-Belgium), Unlimited (Lille-France), Shield (Lile-France), Respect! (Germany), Confused (Germany), Foreplay (Brussels-Belgium), Superstition (Hamburg-Germany), Initial Cut (Paris-France)...

Daar draait het niet om, Fabrice Lig is inderdaad een Belg, maar je beweerde dat James Pennington (Suburban Knight) ook een Belg is, en DAT is grappig.

dat is ook zo,wat is daar nu grappig aan!

Of hij zijn Belgische Nationaliteit nu behouden heeft weet ik niet,

EDIT: maar het is (of was dan toch )een Belg.
Zeker in de beginjaren pendelde hij dikwijls over en weer van usa naar hier.

nee joh geen chicago.

hmm klinkt toch erg chicago achtig, niet Chicago Jack style, maar als je kijkt wat Jamal Moss doet op mathematics (de zogehete 'redder' van chicago house volgens Adonis en Pointdexter), dan komt het toch erg in de buurt, nee ?

Zo zijn er wel nog kerels, die zich half Belg voelen/noemen. Blijkbaar was er een soort band tussen Chicago-Belgie in de begin periode.

hmm klinkt toch erg chicago achtig, niet Chicago Jack style, maar als je kijkt wat Jamal Moss doet op mathematics (de zogehete 'redder' van chicago house volgens Adonis en Pointdexter), dan komt het toch erg in de buurt, nee ?

FACES DRUMS

Is hij in Belgie geboren ja?
Of is 'ie Belg zoals Marvin Gaye even Belg was?

Niet dat het verder veel uit maakt.

Welnee. JTC en Jamal Moss en die dingen, dat klinkt toch wel meer Chicago dan dit nummer van Sander.

Niet dat het verder veel uit maakt.

hmmja hangt er wat van af vind ik.

Die laatste dingen op math zoals die Contra commune enz, lijken er erg op.

niet dat het verder uitmaakt :)

Sander is wel zo één van die artiesten waarvan ik vind dat ze die oude feel en vibe erg goed in hun tracks brengen.

Vind het ook wel eens leuk om te zien hoe iemand zoekt naar die oudere klank, terwijl meeste mensen er enkel commentaar op hebben en je aansporen om iets proper en afgelikt te maken.

Heb niet alle pagina's van de thread gelezen (stuk of 6), misschien is het al voorbij gekomen ..

Maar kan het niet gewoon zijn dat die detroit artiesten met hun tracks naar veelal dezelfde studio(s) gaan voor het nabewerken / masteren / persen?

Zoals bijv. vroeger bepaald genres bandjes (mama's & the papa's etc) ook allemaal bij dezelfde mastering studio hun opnames deden ?
Ofwel, dat was binnenkomen, inzingen, inspelen (met hun eigen spullen), nabewerken en klaar is kees.

Kan iemand aan zo'n typische Detroit track horen, of de gebruikte instrumenten (909 / 808 / 303 ) tamelijk onbewerkt zijn ?

Zou je een zelfopgenomen pure 303-track ernaast kunnen leggen, en geen verschil horen qua bewerking ?

Misschien dat daar die puurheid inzit, de detroit-sound artiesten houden zich met de compositie en de geluiden bezig, hier en daar wat muzikale compressie/limitting of EQ, en de 'welbekende' studio gooit het detroit-sausje erover door hun manier van nabewerken.. zoiets

Ja, velen zaten bij Ron Murphy die helaas een tijdje geleden overleden is. Zeker voor een deel verantwoordelijk voor een deel van de sound maar om nu te gaan beweren dat dit bepaalt wat detroit techno is, neen.

Heb niet alle pagina's van de thread gelezen (stuk of 6), misschien is het al voorbij gekomen ..

Maar kan het niet gewoon zijn dat die detroit artiesten met hun tracks naar veelal dezelfde studio(s) gaan voor het nabewerken / masteren / persen?

Zoals bijv. vroeger bepaald genres bandjes (mama's & the papa's etc) ook allemaal bij dezelfde mastering studio hun opnames deden ?
Ofwel, dat was binnenkomen, inzingen, inspelen (met hun eigen spullen), nabewerken en klaar is kees.

Kan iemand aan zo'n typische Detroit track horen, of de gebruikte instrumenten (909 / 808 / 303 ) tamelijk onbewerkt zijn ?

Zou je een zelfopgenomen pure 303-track ernaast kunnen leggen, en geen verschil horen qua bewerking ?

Misschien dat daar die puurheid inzit, de detroit-sound artiesten houden zich met de compositie en de geluiden bezig, hier en daar wat muzikale compressie/limitting of EQ, en de 'welbekende' studio gooit het detroit-sausje erover door hun manier van nabewerken.. zoiets

Ze zeggen wel eens dat de Detroit sound ontstaan is door de manier waarop de platen gemasterd/gesneden werden.

Overigens vind ik veel oude Detroit en met name Chicago platen enorm kut klinken qua geluidskwaliteit. Wel steeds op een bepaalde manier steeds het zelfde kut, als dat een sound is.

Veel platen blijven desondanks wel overeind.

Back