Detroit sound

TR-808 & 909 ( ...duh...)
TR-727
Juno-106
Ensoniq ESQ-1
Yamaha DX-21
SH-101
Korg 707

En DX100, en Ensoniq Mirage.
En voor effecten vaak goedkope yamaha effecten bijv FX500, ook belangrijk onderdeel.
En analoog mengpaneel natuurlijk.
En als je echt helemaal voor de oude sound wil gaan dan opnemen op tape.

Maar 12bit FM is het belangrijkste onderdeel voor wat ik de echt originele detroit sound vind.
Mijn broertje heeft trouwens paar weken geleden een Yamaha B200 gehaald.
Daar zit zo'n lekker en perfect ruw grof dx basje in. (als preset, en honderden zelf te maken natuurlijk)
En de ingebouwde effecten maken hem helemaal af. Of je er nou interne plate reverb of een delay op zet. Effecten zijn heel ver afgezwakte SPX90 ofzo.
Klinkt gewoon zoals het hoort. Als je dat namaakt op een nieuwe FM synth ofzo zal het niet meer zo kloppend klinken.

Oja en bedoel natuurlijk 12bit 4 operator fm. De OPM / OPP / OPZ chips.
Dus niet DX7 (ook niet DX9).

Mijn V50 heeft weer een ander geluid, cleaner. Komt door 16bit OPZ2 chip.
Mooier voor veel dingen maar niet voor detroit techno basjes etc.
Meer aphex twin geluid ofzo.

De TX81Z is volgens mij het zwitserse zakmes wat die 4op bakjes aangaat. Mn eerste fm-bak ook, ging een wereld voor me open. En dat uitschuifkaartje is natuurlijk goud :)

Pas met de DX-27 begon ik 4op een beetje hanteerbaar te vinden.....de interface van de TX81z gaat gewoon net wat te ver qua minimalisme. Hij had wel wat leuke functies zoals guitar mode achtige dingen. Dan maakte ik een patch waarbij de modulatieintensiteit envelopes met velocity aangestuurd werden, breath ook de modulatieintensiteit aan te laten sturen, en dan zes keer monofoon. Vervolgens een accoord aansturen met veel portamento en verschillende velocities, beetje tweaken met de breath CC. Instant Robert Hood - Unix achtige chords :halleluja

Jullie wisten trouwens dat het naar mijn bescheiding mening meest belangrijke techno album aller tijden Minimal Nation een luxueuze 3xLP 1xCD repress heeft gehad?

Door dat minimale was die Tx zo heerlijk onvoorspelbaar, heb er ooit nog een heel album in gevonden :D

Soms was het verschil tussen +67 en +68 het verschil tussen een blazer-achtige patch en een volledig atonale brei waarna +69 weer harpachtig kon zijn. Debiele machine.

Ik heb hem twee keer gehad en weer twee keer verkocht. Misschien dat ik de keys versie nog eens ga zoeken, al ben ik nu wel weer even tevreden met wat ik heb :)

Dingen zijn zo goedkoop, je smeert twee keer je eigen lunch en je kan er weer eentje halen. En het lijkt soms wel alsof iedereen die een Puch Macho kocht er eentje er gratis bij kreeg zo vaak dat je ze ziet voorbijkomen.

Er zitten gewoon van die trucjes in, die reverb bv is goud. Ik weet niet wat ie doet, maar als ie dan in de stress schiet doordat je er extreem veel noten op afvuurt is het echt pure funk. Detroit, zo u wilt ;)

Door dat minimale was die Tx zo heerlijk onvoorspelbaar, heb er ooit nog een heel album in gevonden :D

Soms was het verschil tussen +67 en +68 het verschil tussen een blazer-achtige patch en een volledig atonale brei waarna +69 weer harpachtig kon zijn. Debiele machine.

Ik heb je op dit forum al eens eerder alle props toegezwaaid voor dit album, maar met deze wetenschap ga ik 'm vanavond nog maar eens goed beluisteren. Respect!

Back OT: de TX is inderdaad een debiele machine. :okdan:

Wie is die gast op de hoes ben jij dat nou

Maar fuck die plaat blijft geniaal man moet het toch nog een keer zeggen

Ik ga ook een TX81Z kopen

Ja, toen ik nog rookte :D

Koop er twee, je kan ze chainen geloof ik.
Nieuwe Dickie op Kindred spirits, das pas dik!

De TX81Z is volgens mij het zwitserse zakmes wat die 4op bakjes aangaat. Mn eerste fm-bak ook, ging een wereld voor me open. En dat uitschuifkaartje is natuurlijk goud :)

Ohja, daar heb ik een keer over gelezen geloof ik maar weer vergeten hoe dat zat.
En waarschijnlijk ook gehoord op mijn broertjes b200, die had er performances inzitten die wezen naar card voices terwijl het kaartje er niet inzat (toen hij hem net binnen had, geen kaartje erbij gekocht). Kwam heel mooi geluidje uit dat ik niet zo snel kon uitvogelen hoe te saven naar interne user voice.

Hoe werkt dat trucje gewoonlijk?

Het uitschuifkaartje van de TX is een plastic velletje met een soort quickstart, erg cult. Toegevoegde waarde was echt nul, geef ik direct toe, maar het was beter neurotisch an dat kaartje te plukken dan bijvoorbeeld op een pen te kauwen of zoiets..

Die reverb was een heel merkwaardig werkende decay-waarde, waardoor de note-priority schijnbaar random werd afgehandeld. De horten en stoten van de afgekapte noten kwamen heel diffuus door in de waas die als verb moest doorgaan en het leek soms wel echt strikt willekeurig allemaal. En de horten en stoten waren al erg vreemd bij die TX, zeker als er wat porta aanstond. Je kon hem echt geselen leek het wel met drukke midi-patterns. Met die verb omhoog ging ie extra zweten...

Het uitschuifkaartje van de TX is een plastic velletje met een soort quickstart, erg cult. Toegevoegde waarde was echt nul, geef ik direct toe, maar het was beter neurotisch an dat kaartje te plukken dan bijvoorbeeld op een pen te kauwen of zoiets..

Die reverb was een heel merkwaardig werkende decay-waarde, waardoor de note-priority schijnbaar random werd afgehandeld. De horten en stoten van de afgekapte noten kwamen heel diffuus door in de waas die als verb moest doorgaan en het leek soms wel echt strikt willekeurig allemaal. En de horten en stoten waren al erg vreemd bij die TX, zeker als er wat porta aanstond. Je kon hem echt geselen leek het wel met drukke midi-patterns. Met die verb omhoog ging ie extra zweten...

Ah nu snap ik echt niet meer wat voor uitschuifkaartje dat is :)
Dacht dat je het RAM Card bedoelde.

Die "reverb" is leuk ja :)
Kunt ook leuke dingen doen met de performance effects delay chord en pan.
Weet niet zeker of die ook in de TX81Z zitten, iig wel in de DX11 en V50.
Oh en alternate assign mode is ook leuk kutten als je allemaal verschillende voices toewijst en en korte sequence. Leuker dan een analoge stepsequencer :)

Die performance effects zijn tof, met dat delay gewoon nog meer noten op em afsturen. Het is een echt werkpaard wat dat soort problemen muzikaal oplost ipv vast te lopen.

Dat alternate assign ga ik eens induiken, klinkt fijn :)

Die performance effects zijn tof, met dat delay gewoon nog meer noten op em afsturen. Het is een echt werkpaard wat dat soort problemen muzikaal oplost ipv vast te lopen.

Dat alternate assign ga ik eens induiken, klinkt fijn :)

Alternate assign zit onder assign mode bij performance mode.

Die muziekale oplossing zit hem volgens mij voor een groot deel in de DAMP functie. Zodat het niet een klikkerige voice steal bende wordt (tenzij je dat wilt)
En die kun je ook nog een keer instellen :mega:
onder setup - damp

Je bedoeld dj valium denk ik. Heeft op Teknotika Records dingen uitgebracht ooit wat natuurlijk een detroit label is.

http://www.discogs.com/artist/Valyom?anv=DJ+Valium

Ja inderdaad ik ken Valium zen werk
mijlen voor zen tijd..stond eventjes op i love techno tussen jeff mills
en dj hell ooit...de man die de link tussen detroit en de commodore generation
geeft gelegd en helemaal op zen eentje ...je kan innovatief house ,electro,italo techno jawel,minimal en tribal,national geograpics in zijn muziek terug vinden....hij geeft zelf een i depot voor een nieuwe stijl namelijk dark baroque techno die door peter greenaway graag gezien is

Back