Yamaha V50 = toetsenversie van de yamaha tx81z incl sequencer en fx. Beide klassieke fxbakken die veel in detroit (techno) worden gebruikt
Goede tip van die Seqencer BTW. Heb hem niet (meer) maar ga eens kijken of ik hem weer kan vinden.
Nee is niet zomaar toetsenversie van tx81z.
De DX11 is toetsenversie van tx81z alleen dan met envelope voor pitch erbij (belangrijk) en nog wat verbeteringen.
Vandaar o.a. dat DX11 voor stuk meer gaat dan tx81z.
Beiden zijn gebaseerd op 12 bit OPZ FM chip van Yamaha.
Een V50 is OPZ2 FM chip, een generatie verder (de enige)
V50 is 16bit en klinkt stukken beter (niet zo slap als DX7II, het is een echt 4op), import alle geluiden van DX11 etc perfect, heeft dubbel de polyfonie (16), heeft ingebouwde pcm drums (gebaseerd op ry

met apart sequencer gedeelte, ingebouwde sequencer voor synth (goed te gebruiken door dubbele polyfonie) en ingebouwde uitgebreid te editen goede effecten.
Verder heeft de V50 parameters die op geen andere 4op te vinden zijn, bijv de oscilators hebben extra setting "low" in fixed frequency mode waarin ze van 250hz tot 0hz gaan, met feedback en de juiste envelopes (gek genoeg langzame attack op de feedback operator) kun je er hele gave percussie/kicks mee maken (ala autechre, wel preciesie werk met envelopes etc), lukt me niet met welke andere fm bak.
V50 is Yamahas eerste echte workstation en echt uniek.
Maar ik heb bijbedoeling deze keer

Berichten hiervoor zijn uit enthausiasme maar dit uitgebreide bericht dat klinkt als een verkoop praatje is het ook haha (wel alles waar totop de letter hoor)
Heb gisteren eeeeeeeindelijk de synthesizer gevonden die ik al 15 jaar zocht!!
Ik kende een paar platen en was al 15 jaar op zoek naar welke synthesizers daarop worden gebruikt, het zijn de platen die me in eerste instantie echt wild maakten voor synthesizers.
Gisteren eindelijk erachter gekomen welke synthesizer (alle platen die ik zo gaaf vond van 2 verschillende artiesten blijkt 1 synthesizer te zijn).
Ik ga die synth natuurlijk halen en ga me daar helemaal op richten.
Ik doe mijn V50 en SY99 weg.
Hele gave synths allebei maar weet nu precies wat ik wil en zal ze niet meer gebruiken.
Dus V50 te koop advertentie van mij over weekje ofzo (moet nog nieuwe batterij en drive belt erin zetten, zijn onderweg)