Ableton ipv FL-studio?

Hega

Stamgast
Volgende week ga ik met een cursus voor Ableton beginnen.
En ik denk er ook over om helemaal van FL-studio op Ableton over te gaan.
FL-studio vind ik wel een fijn programma, maar het is nogal pattern-based (voor mijn gevoel dan).
En ik heb het gevoel ook dat ik er lastig echt songs mee kan maken en vaak blijf ik teveel met loops doorklooien etc.
Nou ligt mijn interesse wat betreft het maken van songs niet echt richting pop-/rock (qua melodiën, opbouw, structuur), maar meer richting filmmuziek, world, electro, soundscapes etc.

Maar zou Albeton geschikter zijn voor het maken van songs (ongeacht genre) dan FL-studio?
Of zou het ook goed samen kunnen gaan?

Denk niet teveel of of. maar en en. Je het al een licentie van FL, dat verdwijnt niet... Je kunt nog steeds loops maken in FL en deze vervolgens in Ableton als clips inladen. Dan kun je ' on-the-fly' een soort clipsessie opnemen (wordt bij opname zichtbaar in je arrangementview). In de arrangementview kun je dit dan weer fijnslijpen, mixen, effecten toevoergen etc.

Ik ben van Fl en Sonar via Reaper (wat ik ook nog steeds gebruik) bij Ableton beland. Ik vind het het meest creatieve DAW-programma en met Ableton heb ik het minste last van een 'blank project sydrom'.

Laatst gewijzigd:
Ik ben overgegaan van FL naar protools. Dus van pattern based naar "channel" based.

En het bevalt erg goed vanwege het overzicht. Wel is de workflow in FL veel hoger, 1 en ander gaat gewoon wat sneller in Fl. Maar het is wel erg pieter peuterig allemaal.

Ableton gooi ik ff onder de noemer Cubase Protools etc... vanwege het totaal andere karakter van de progjes.

Denk niet teveel of of. maar en en. Je het al een licentie van FL, dat verdwijnt niet... Je kunt nog steeds loops maken in FL en deze vervolgens in Ableton als clips inladen. Dan kun je ' on-the-fly' een soort clipsessie opnemen (wordt bij opname zichtbaar in je arrangementview). In de arrangementview kun je dit dan weer fijnslijpen, mixen, effecten toevoergen etc.

Ik ben van Fl en Sonar via Reaper (wat ik nog steeds gebruik) bij Ableton beland. Ik vind het het meest creatieve DAW-programma en met Ableton heb ik het minste last van een 'blank project sydrom'.

idd, fl kan je altijd ernaast blijven gebruiken. Zoals ik ook doe.

Ableton is een degelijke multitrack sequencer met zeer uitgebreide midi/audio applications.

Het geeft de gebruiker de mogelijkheid om creatief om te gaan met geluid , en overzichtelijk een arrangement maken zonder al te veel poespas.

Of je der nu electro of rock uithaalt, das volledig aan jou.
Het is een sequencer , wat betekent dat je zelf kiest welke sporen je in uw nummer gebruikt.

Even tanden bijten met tutorials , ( hebben trouwens zeer goede interne tutorials ), en na een uur of 4 heb je uw workflow door.

Zeker geen onmogelijk programma !!!!
Zeer gebruiksvriendelijk.

Gebruik Fl Studio als REWIRE SLAVE in Ableton. Kan je meteen aan de slag via de clips !

€ 300 euro + - .

Geen miskoop !

In Ableton zou ik graag zoveel mogelijk met samples (wav. aiff etc) willen gaan werken.
Op deze manier zou ik makkelijk(er) een basis kunnen gaan leggen voor complete muziektracks etc
Tot dusver bleef ik namelijk steeds aanklooien met loops etc (in FL-studio, met patterns etc) en hier kwam ik niet verder mee.
Ook lijkt het alsof ik de creativiteit, het inzicht en vaardigheden mis om zelf complete tracks/songs te kunnen maken (dmv zelf maken van drums, bas, melodieën etc).
Wel zou ik als aanvulling, toevoeging etc sommige plugins willen gaan proberen, maar dan wel als ik al een goede (basis)track heb.
Dit zou dan vooral moeten gaan bestaan uit samples.

Wie werkt er eigenlijk voornamelijk met samples?
Of in combinatie met plugins oid?
En hoe kun je beter een totale track/song maken (zonder dat je blijft klooien met loops oid)?

hey. ja ik werk eigenlijk alleen maar met samples... eerst een hele bunch samples maken met plug ins daar ga ik dan een beetje in zitten hakken en zagen, husselen en klooien... En ben net achter de inventiefe "live" geswitch van patterns/scenes van guru gekomen... kan ook met ableton. maar guru vindt ik persoonlijk wat leuker.(lees: wel veeeeeeeeel beperkter, dan ableton) maar vind ik zelf wel prettig. it,s what you get and do it. weer een beetje t oude sample gevoel. Ik zit dan ook met verlekkerd op guru2 (geist) te wachten. Maar eigenlijk is ableton daar wel de master in... maar wou voor mezelf een zo simpel mogelijk ding hebben om t mee te doen, en waarmee ik scenes onder mn keys kan plakken. ook leuk voor live.... en komt op dingen die ik zelf nooit zou gecombineerd hebben... maar nogmaals: guru is wel veel beperkter

Vergeet niet dat FLStudio momenteel de overstap van pattern naar 'channel' based aan het maken is he.. Zitten al heel veel channel based mogelijkheden in, het werken met patterns wordt al een beetje naar de achtergrond gebracht.. FL10 gaat op dit gebied ook een grote verandering brengen..

Ik maak dingen varierend van "filmmuziek achtige dingen" tot pop en rock dingen (en dus veel samples/audioclips) met FL zonder problemen..

hey. ja ik werk eigenlijk alleen maar met samples... eerst een hele bunch samples maken met plug ins daar ga ik dan een beetje in zitten hakken en zagen, husselen en klooien...

Als ik het goed lees, dan maak je wel die samples zelf met plugins?
Dus niet dat je samples gebruikt die al reeds gemaakt zijn?
Zelf ben ik eigenlijk wel van plan om met dit soort samples te gaan werken.
Maar het blijft voor mij (nog steeds) zoeken naar de juiste afweging en beste manier om mee te gaan werken.

Vergeet niet dat FLStudio momenteel de overstap van pattern naar 'channel' based aan het maken is he.. Zitten al heel veel channel based mogelijkheden in, het werken met patterns wordt al een beetje naar de achtergrond gebracht.. FL10 gaat op dit gebied ook een grote verandering brengen..

In ieder geval ben ik wel zeer benieuwd.
Ergens vind ik FL-studio ook best wel een leuk programma, maar momenteel gaat mijn interesse toch meer uit naar Ableton (ook ivm cursus).

Als ik het goed lees, dan maak je wel die samples zelf met plugins?
Dus niet dat je samples gebruikt die al reeds gemaakt zijn?
Zelf ben ik eigenlijk wel van plan om met dit soort samples te gaan werken.
Maar het blijft voor mij (nog steeds) zoeken naar de juiste afweging en beste manier om mee te gaan werken.

Hey! eeeuh t,is een beetje van beiden eigenlijk... drums etc sample ik wel veel... daarintegen maakt een vriend van me fieldrecordings die ik af en toe ook wel gebruik.... en ja met mn vst,i s maak ik ook weleens melodieeen en die weer resample en dr overheen knikker.... Maar denk dat ableton wel t meest geschikt is voor je doeleinden heb ik t idee. maar daarintegen als ik lees dat flstudio van patternbased af wil/gaat zal ik toch ff wachten... en dat eens aanzien. maar je kan natuuk ook altijd ff een demo van ableton proberen... t,is idd beetje wikken en wegen. ik ben zelf van ableton naar fl gegaan.:o: zal wel vloeken in de kerk.gheghe omdat ik dat toch inventiever vind werken... maar neemt niet weg dat ik soms tracks weer los render en in ableton knal.. (versie 6 weliswaar) omdat je daar weer wat meer audio knip en plak vrijheid hebt imho.

Stiekem denk ik dat als je ableton cursus eenmaal hebt gehad dat je niet meer terug wil. (goh wat spreek ik me zelf tegen hier) dit zeg ik omdat erg pattern based muziek maak en daarom van ableton naar fl ben gegaan. maar voor soundscapes en filmmuziek.. Ja dan zal ik voor ableton gaan.. But who im i!? (immers je hebt al een licentie voor FL. dus zal ik denken, niet geschoten is altijd mis.) en je kunt t natuuk ook altijd in combinatie gebruiken... opzetjes in fl bouwen en daarna in ableton stoppen bv.. of vice versa.

Ableton is een fantastisch programma, maar er zit een zeker risico in (hoeft niet) dat je via de Session view in loops blijft hangen. Ik denk dat Cubase/Sonar/Logic etc. dat minder doen.

Ik vind Ableton een fantastisch schetsblok. Het afmaken doe ik in Cubase.

ik gebruik fl nu meer als een grote plugin, waarmee ik samples maak voor in samplitude, waar ik dus alleen met audio objecten werk

Welk programma zou trouwens 'populairder' zijn om mee te werken?
En welke heeft meer mogelijkheden?
Iets wat natuurlijk ook weer afhangt van de manier waarop er gewerkt wordt.

En in wat voor opzicht zijn Cubase en Cakewalk Sonar weer beter (professioneler)?
En is er ook een groot verschil met bijvoorbeeld Reaper, PreSonus Studio (waar ik recentelijk ook veel over heb gelezen) etc?
Ik weet het; het zijn even een aantal uitéénlopende programma's, maar er is gewoon zoveel..... Soms zoveel dat ik door de bomen het bos soms niet meer kan zien.

Zelf houd ik het eerst maar bij Ableton (ook ivm de cursus die ik momenteel volg).

Niet. Het maakt allemaal werkelijk geen jota meer uit tegenwoordig, als je voornamelijk ITB werkt, alles slikt wel VST of kan overtuigd worden om het te slikken, het voornaamste verschil is workflow.

Zie je software als een sportwagen; als je probeert een Ferrari en een Lamborghini tegelijk te besturen kun je ook niet 2 keer zo hard rijden.

Ga gewoon eens kijken wanneer Ableton weer workshops houdt en schrijf je er voor in. Kan nooit kwaad, hoeft niet veel te kosten. Je komt dan terug met een hoop meer inzicht en hoogstwaarschijnlijk stukken minder twijfel.

Je wordt gewoon regelmatig leip gemaakt met al die reclames en filmpjes over nieuwe producten van sequencers etc.
Best leuk hoor, maar soms lijkt het ook een beetje 'oude wijn in nieuwe zakken' (althans dat is mijn gevoel hierbij).

Gelukkig ben ik momenteel erg content met de Ableton-cursus en wil vooral met Ableton blijven doorgaan.

Ik heb ook ongeveer een jaar geleden definitief de overstap gemaakt van FL naar Ableton. Nog geen moment spijt van gehad. Behalve de workflow, die beter bij mij past heb ik het idee dat de geluidskwaliteit van mijn tracks beter is.

Waarom dat zo zou zijn is me overigens niet duidelijk. Ik gebruik dezelfde plugins.

Back