Ook een Budget Modular bouwen?

Is dat erg een gedoe, met fotogevoelige print werken (belichten, ontwikkelen)?

Fijnets is inderdaad ammoniumpersulfaat, etst wel heel mooi. Maar dat verwarmen vind ik altijd een beetje een ge-emmer. Ik ets nu gewoon met zoutzuur en waterstofperoxide, dat kan bij kamertemperatuur (en lager, afgelopen winter gewoon bakje in de sneeuw op de tuintafel gezet, en etsen maar).
Maar het etsen wordt wel wat ruwer, opletten dat spoortjes niet verdwijnen, en behuizingen etsen (gitaarpedaaltjes) is ook wat grover en ongelijkmatiger (dat gaat niet met fijnets, maar wel met koperchloride).

Ik heb de printjes op m'n werk geëtst, we hebben daar een 2de hands lichtbak, een bakje ontwikkelaar en een zo'n klein vertikaal etsbakje met verwarmingselement en pompje (kost iets van een 80 euro geloof ik)

Als ik thuis ets gebruik ik photopapier-tonertransfer en ijzerIIIchloride voor printplaat en behuizingen.

Is dat erg een gedoe, met fotogevoelige print werken (belichten, ontwikkelen)?

Belichten en ontwikkelen is echt een eitje, maar je moet er inderdaad wel de spullen voor hebben. Ik heb zelf een A3 UV lichtbak dus wat dat betreft makkelijk praten :D En het is een stuk trefzekerder en scherper dan toner-transfer IMHO.

Nog veel rondsurfen toch maar besloten om met 3,5mm jack te gaan werken.
Is volgens mij iets goedkoper. Vooral kabel met ietwat degelijke banaanpluggen zijn vrij duur
in vergelijking met mono jack patchkabels.

Ben bijna klaar met m'n bestellijst (Dick Best, Futurlec en Banzai)
En nog een paar printjes bestellen die kunnen dienen als kerstkado! :P

Belangrijkste hinderpaal tot nu toe : veel ontwerpen zijn gebaseerd op obsolete/moeilijk verkrijgbare/dure onderdelen (lm394, ssm2210, ne566 enz).

Jim

die moeilijke onderdelen zijn te vinden. Alleen als je ze echt NU MOET kopen krijg je meestal een dure rekening. Beetje zoekwerk zorgt vaak voor betere prijzen... Zo heb ik bvb net een 8-tal SSM2210 gekocht voor 2,45 euro/stuk! Ook zijn ze vaak te vervangen door thermisch gekoppelde transistoren (voor bvb VCF's), en je kan ze later wel vervangen door het betere spul als je ze dan toch vind.

De meeste van die chips zitten in de exponentiële converters. Bij VCFs is dat niet super kritisch, dus daar zou ik gewoon twee transistoren gebruiken. En voor oscillatoren kun je ze ook zelf matchen. Tegenwoordig zitten ze al dichter bij elkaar als ze uit eenzelfde batch komen, en met een simpel circuitje kun je het zo zelf matchen. Een batch van 100 torren kost minder dan een zo'n chippie, en je hebt die transistoren uiteindelijk toch wel nodig. :-)

De meeste van die chips zitten in de exponentiële converters. Bij VCFs is dat niet super kritisch, dus daar zou ik gewoon twee transistoren gebruiken. En voor oscillatoren kun je ze ook zelf matchen. Tegenwoordig zitten ze al dichter bij elkaar als ze uit eenzelfde batch komen, en met een simpel circuitje kun je het zo zelf matchen. Een batch van 100 torren kost minder dan een zo'n chippie, en je hebt die transistoren uiteindelijk toch wel nodig. :-)

Dat is inderdaad ook de weg die ik ga volgen! 50 stuks BC5xx voor 2 euro bij Dick Best bijvoorbeeld.
Voor de Yusynth VCO's ga ik ook de torren zelf matchen. Leuke bezigheid voor de koude winteravonden :D

Dat is inderdaad ook de weg die ik ga volgen! 50 stuks BC5xx voor 2 euro bij Dick Best bijvoorbeeld.
Voor de Yusynth VCO's ga ik ook de torren zelf matchen. Leuke bezigheid voor de koude winteravonden :D
Heerlijk :D
Niet teveel bier of warme choco in de buurt zetten, beiden beïnvloeden je meetresultaten :biertje: :engel:

Zeer goed bezig , wel nog 1 tip , als je zelf eens iets wilt ontwerpen(bij name vco) , kijk dan eens naar de XR-2206 ,geweldige chip , heeft ook grote audiocapaciteit , het zou geweldig zijn als hier iemand een echte vco van kan maken , ik ben nog maar geraakt tot een DCO versie met een vactrol voor modulatie :)

Je kan met DEZE mini jacks ook stapelen en ze veroorzaken geen onderlinge storingen, wat bij bananen wel kan gebeuren.

Deze bewering klopt niet helemaal. De stackable veroorzaken juist problemen bij bepaalde modules, omdat de tip net 2 mm langer is dan stadaard minijack. Ook vallen de stackables redelijk snel uit elkaar.

En wat bedoel je met onderling storingen die bij bananen wel zouden voorkomen?

Zeer goed bezig , wel nog 1 tip , als je zelf eens iets wilt ontwerpen(bij name vco) , kijk dan eens naar de XR-2206 ,geweldige chip , heeft ook grote audiocapaciteit , het zou geweldig zijn als hier iemand een echte vco van kan maken , ik ben nog maar geraakt tot een DCO versie met een vactrol voor modulatie :)

Zie hier en hier!

@ SRPP:
Etaoin heeft die XR2206 (zie ook mijn draadje) maar schijnt niet tevreden te zijn over de stabiliteit. Sowieso maak ik er ook een 3-tal, met SSM2210 dubbeltransistors en de tempco. Naar mijn mening moeten die dan wel stabiel zijn?
@kupfer_m
dit gaat dus over dezelfde VCO's...

Etaoin heeft die XR2206 (zie ook mijn draadje) maar schijnt niet tevreden te zijn over de stabiliteit. Sowieso maak ik er ook een 3-tal, met SSM2210 dubbeltransistors en de tempco. Naar mijn mening moeten die dan wel stabiel zijn?

Hohoho niet te hard. Ik heb nergens iets gezegd over de stabiliteit, alleen maar over de tracking. En je suggereert dat ik geen dubbeltransistor en tempco gebruik, maar die heb ik uiteraard ook.

Maar, je bent er niet al te blij mee? Enige vermoedens waar het aan kan liggen? Hopelijk niet het ontwerp (gezien ik plannen had om er twee te maken :-) ).

Vooralsnog niet nee :D Wat zou kunnen is wat j.baars al opperde: misschien toevallig een brakke dubbeltransistor. Ik heb er verder niet echt meer naar gekeken, zal dat binnenkort eens doen. Ik weet ook niet of dat vroege printontwerp van bugbrand helemaal correct was. Het al een jaar of wat geleden dat ik hem gemaakt heb.

Nog veel rondsurfen toch maar besloten om met 3,5mm jack te gaan werken.
Is volgens mij iets goedkoper. Vooral kabel met ietwat degelijke banaanpluggen zijn vrij duur
in vergelijking met mono jack patchkabels

er is toch een heel groot wezenlijk verschil tussen banaan en 3,5 stekker dacht ik?

banaan is een aderig, stekkertje (mono) twee aderig. banaan vervoert dan dacht ik alleen het plus-signaal (ofzoiets....)

en wat je kan doen voor dat 'stapel-probleem', is zelf een paar split-kabeltjes maken.
of je kan zelfs een female-plugje op een male plug zetten met bv krimpkous...en zo je eigen stapel-kabeltjes maken.
of je maakt als een soort aparte module een paar split-modules: een stekker in--> meerdere outputs 3,5 jack out.

ik ga ook iets bouwen (een budget semi-modulair stereo EFX unit), en weetr zeker dat ik 3,5 stekkers ga gebruiken.

wat is de normale prijs eigenlijk voor een budget DIY modulair?

30 euro?
of
3000 euro?

Back