Ook een Budget Modular bouwen?

Zondag een middagje bezig geweest met transistoren (BC547) matchen.
Valt op dat er vrij veel bij zijn die goed matchen!
Op 50 stuks kom ik zeker aan 10 paartjes.
Is een meevaller, zeker als vervanger voor de LM394 (misschien iets slechter gematched maar wel veel meer 'budget')

het maakt op zich natuurlijk niet heel veel uit.
als het niet goed is dan krijg je niet over de gewenste range 1v.okt.
dan weet je dat het over moet.

maar ik denk dan een tangetje wel voldoet, als je het wel tijdens de pauzes steeds op dezelfde plek hebt teruggelegd.
bij de temparatuur heb je het over tienden, of zelf honderdsten van een graad, is dus erg belangrijk.

:mega:

En van 't weekend een stapel BC557's gemeten.
De waarden van deze liggen nog korter bij mekaar, eigenlijk wijkt er maar een enkele meer dan 1.5mV af!

Ondertussen een hoop printjes bestukt. Nu eerst maar een de frontplaatjes ontwerpen, knippen en boren en dan weer verder solderen.

En een grote sticker laten maken met alle frontplaat-layout.

Ik ben er zelf ook maar aan begonnen... Dit weekend zijn de spulletjes van Supermoduul aangekomen, in een fantastische Iglo-doos. Rook nog lekker naar zalm en pasta. :W

De twee eurorack-behuizingen zitten nu in zo'n Ikea Rast-nachtkast, waarvan de binnenafmetingen perfect overeenkomen met die van een 6U 19"-rack (Rast = 'rack' + 'kast'?).

Maar goed, alles ziet er goed uit, vooral dan de frontpaneeltjes die een extra beschermfolietje hebben langs één kant. Super, want ik ben allergisch aan krassen. Alleen de getapte rasterstrips zien d'r niet helemaal fris uit, maar doen het wel gewoon.

Nu kan ik dus pas echt beginnen aan de modules. In eerste instantie dacht ik aan het volgende:

1x VCO
3x VCF (verschillende dan wel)
2x VCA
2x LFO
1x ADSR
1x Noise/S-'n-H
1x Ring Mod
1x Wavefolder/Delay/...?
1x Basismodule (voeding en inverters)
1x Interface (voor pedaaltjes)

Modules van YuSynth, CGS en mezelf. Uiteraard sta ik open voor suggesties van de anciens. ;)

Gisteren de Yusynth ARP4072 bekabeld en getest!
Na calibratie van de freq. trimpot werkt alles zoals her hoort.

Eéntje klaar, morgen nummer twee, de Minimoog kloon, afwerken.

En een grote sticker laten maken met alle frontplaat-layout.

Waar laat je dat doen als ik vragen mag? Ben wel benieuwd, want ik wil al mijn frontjes voorzien van nieuwe stickers, maar het moet er wel netjes uit zien natuurlijk

ik zou dat ook graag willen weten. is er misschien een website op internet met voorbeelden, mogelijkheden en prijzen?

Ik doe als volgt:

1. Een scan van het geboorde paneel maken zodat ik een referentie heb om in photoshop een ontwerp mee te maken.
  2. Dat ontwerp uitprinten op faotpapier.
  3. Dat printje op het paneel plakken met spuitlijm.
  4. Het paneel met de print erop een paar lagen blanke lak geven.
  5. Zooi erin frotten.
  6. Installeren in het rack.
  7. Patchen!

1278_dscf5138_1.jpg

Waar laat je dat doen als ik vragen mag? Ben wel benieuwd, want ik wil al mijn frontjes voorzien van nieuwe stickers, maar het moet er wel netjes uit zien natuurlijk

ik zou dat ook graag willen weten. is er misschien een website op internet met voorbeelden, mogelijkheden en prijzen?

Hier bij in de buurt is er bedrijfje dat reclamestickers maakt. Het ontwerp wordt op wit vinyl gedrukt.
Ik ben daar eens gaan vragen wat het zou kosten en dat viel reuze mee : 22 euro/m².
Uit 1m² heb je al heel wat stickers!
Nadeel : 1m² is meteen ook de minimun afmeting dus nu zit ik alle ontwerpjes te tekenen (ik gebruik ze tevens als boormal dus ik moet ze toch maken) om aan een zo groot mogelijk oppervlak te komen.
Je kan elk frontje ook meerdere keren laten afdrukken voor 't geval je er eentje verkloot.

Ik doe als volgt:

1. Een scan van het geboorde paneel maken zodat ik een referentie heb om in photoshop een ontwerp mee te maken.
2. Dat ontwerp uitprinten op faotpapier.
3. Dat printje op het paneel plakken met spuitlijm.
4. Het paneel met de print erop een paar lagen blanke lak geven.
5. Zooi erin frotten.
6. Installeren in het rack.
7. Patchen!

Je kan je photoshop ontwerp ook als boormal gebruiken, dan hoef je je paneel niet in te scannen.
Werkt, voor mij althans, zeer goed.

Lijkt me ook een handigere volgorde. Je moet dan wel even in photoshop weten hoe groot een component is (hoeveel ruimte hij nodig heeft)

Wat ik doe:

- Panelontwerp in Abacom FrontDesigner. Met name handig voor potmeter schalen etc.
- Twee printjes daarvan maken op gewoon papier.
- Eentje lamineer ik, de ander gebruik ik als boormal.
- Panel boren (kolomboor met getrapte boor), dan inspuiten met lijm en gelamineerde versie erop plakken.
- Gelamineerde versie bijsnijden en gaten snijnen, pots etc. erin.

Het enige waar ik graag nog een goeie oplossing voor zou willen zien is een goeie bron van 2mm aluminium panels. Liefst op maat, want thuis 2mm alu snijden is ook geen pretje.

Back