Ook een Budget Modular bouwen?

een ding is erg belangrijk bij toner transfer,
het materiaal moet vetvrij zijn.
dus , intensief schuren, en daarna niet meer met je vingers aan het materiaal zitten, en na het schuren en spoelen afdrogen met schoon keukenpapeir oid.
dus niet de theedoek die al 5 dagen gebruikt wordt voor de frituurpan:bekdicht:

:mega:

Ze zijn in tussentijd al bepoteld. Dus eerst weer even schuren, en we hebben liters ontvetter. Dat en dan een verse papiertje erover om af te deppen zal voldoen veronderstel ik.

Ze zijn inderdaad met de hand geschuurd.

Een update met een foto :

Attachments

• mod2_96-small.jpg
    mod2_96-small.jpg
    194,3 KB · Bekeken: 142
teveel gsm foto's gewoon? :)

Het ziet er iig een mooie modular uit!

nee, GSM fotos zijn net wat te scherp voor mij, heb toch liever de standaard kwaliteit van de Nikon D50, de wazigheid daarvan verbaast mij altijd! Go blur!

Een update met een foto :
Weet niet of het eerder al vermeld staat, maar waar haal je de schakelaars/pots/knobs/sockets vandaan? Die knobs hebben ze bij farnell ook, voor bijna niks.

Oja, vette modular!!!!!!!

Oja, ik zag ergens dat je transistors had gematcht, deze zitten ook in de Moog clone. Hoe match je die precies?

Misschien ga ik ook wel beginnen met een budget modular.

Oja, ik zag ergens dat je transistors had gematcht, deze zitten ook in de Moog clone. Hoe match je die precies?

Met een multimeter bekijk je de hfe waarde van verschillende (zelfde type natuurlijk) transistors. Als de waarden overeen komen heb je een gematcht paar.

Toch?

Misschien ga ik ook wel beginnen met een budget modular.

DOEN DOEN DOEN! BLUF BLUF BLUF! :mega:

Maar neem de term budget niet al te letterlijk he, zorg dat ie werkt in ieder geval.

Budget...dat ken ik. Mijn rekening zit ook in de duizenden. Ze zijn des duivels die modulars! Des duivelsch!!

Torren matchen is inderdaad HFE meten. Maar dan met een nauwkeurige meter, én bovendien allemaal heel braaf op gelijke temperatuur. Niet met je klauwen vastnemen dus.

Budget...dat ken ik. Mijn rekening zit ook in de duizenden. Ze zijn des duivels die modulars! Des duivelsch!!

Torren matchen is inderdaad HFE meten. Maar dan met een nauwkeurige meter, én bovendien allemaal heel braaf op gelijke temperatuur. Niet met je klauwen vastnemen dus.
Hangt er vanaf hè? hfe is de common-emitter current gain. Voor exponentiële converters match je de Vbe (potentiaalverschil tussen base en emitter). En je kan ze natuurlijk op nog meer dingen testen.

Hallo! Ik ben ook in het geheim bezig aan mijn modular en gitaareffectjes (maar echt opschieten doet het niet, want ik ben maar een arme student). Maar lol dat ik heb :)

maar nog even over het etsen, aangezien het toch over budget gaat. op de toner/ammoniumpersulfaat manier print ik altijd gewoon op een bladzijde uit de Allerhande of een ander glossy tijdschrift (liefst met ietsje dikkere pagina's). Werkt echt perfect en scheelt weer aan duur fotopapier. En het valt er ook nog eens gewoon af als je het in warm water legt.

Wel even checken of je niet een pagina pakt met teveel zwart of donkere kleuren, dat wil nog wel eens afgeven op je koperplaat bij het strijken.

Ik ben overigens een MFOS Vco aan het bouwen, en aangezien de ssm2210 matched transistors echt alleen nog maar via MFOS te krijgen zijn en ik mezelf nog te weinig vertrouw om zelf te gaan matchen, heb ik samples van deze besteld bij AD. Heeft iemand hier ervaring mee?

http://www.analog.com/en/other-products/matched-transistors/mat12/products/product.html

Ik ben zelf namelijk een afschuwelijke leek op electronicagebied (maar leer stukje bij beetje) en de datasheet bevat exact dezelfde gegevens als de SSM2210. (kep ze nog niet binnen trouwens...)

én ik zie hier dat mensen hun transistors op Hfe aan het matchen zijn, maar voor de MFOS VCO moet Vbe gematched zijn, en das andere koek. Geldt dit alleen voor de MFOS VCO's en moeten andere modules vaak alleen Hfe gematched zijn? Zou mij een hoop hoofdpijn schelen namelijk :)

én ik zie hier dat mensen hun transistors op Hfe aan het matchen zijn, maar voor de MFOS VCO moet Vbe gematched zijn, en das andere koek. Geldt dit alleen voor de MFOS VCO's en moeten andere modules vaak alleen Hfe gematched zijn? Zou mij een hoop hoofdpijn schelen namelijk :)
De meeste VCOs moeten op Vbe gematcht worden. Gelukkig is dat heel simpel te doen, kijk maar naar het MFOS schema daarvoor, of wat ik gebruik, de methode van Ian Fritz. http://electro-music.com/forum/phpbb-files/transmat0011_144.pdf

Voor exponentiele converters dus Vbe, voor transistors in de transistorladder (filter) ook Vbe. Voor differential pair in VCAs, sommige VCFs: Hfe.

Wauw, heel gaaf! Wat heeft het allemaal bij elkaar gekost ongeveer? (als ik vragen mag)

Moeilijk te zeggen omdat ik al heel wat spul had liggen.
De behuizing is gerecupereerd, weerstanden zijn 'in 't groot' aangekocht (2500 stuks op e-bay).
Schakelaars uit de sloop.

Voor alle extra materiaal, potmeters, knoppen, jacks, halfgeleiders en printen dat ik tot nu toe gekocht heb ben ik een goeie 600 euro kwijt.
Dit is wel voor 6 VCO's, 6 LFO, 2 ADSR, 1 AR, 8 VCF's, S&H en nog wat modules die nog niet klaar zijn.

Back