Fenix XL (Dutch synth)

Groep 18 hiero.............

Netjes hoor Cas, groep 3, dan komen we eerst bij jou spelen:) (Als je studio werkt)...

gelukkig opgelost, en dus toch begonnen bij groep 1 waarschijnlijk.
als ik de groep nummers hier zo heb gelezen en het goed inschat, gaat er ook nog een flink aantal Fenixen naar 'elders' voordat sommige forumleden aan de beurt zijn. naar het buitenland ook misschien......
ik vind dat een opmerkelijk succes en het zegt ook iets over de reputatie van synton en de fenix. of niet?

volgens mij moeten andere bouwers en bouwertjes er echt harder aan sleuren, zeker als ze weer eens op het toneel verschijnen na jaren en jaren... goed hoor:okdan:

Netjes hoor Cas, groep 3
Deze week maak ik het aanbetalingsbedrag over....ben ik daar iig al mooi vanaf ;)
dan komen we eerst bij jou spelen:) (Als je studio werkt)...
DenDer komt begin februari mn mixert doorlichten.....
Vanaf zaterdag 18u ot maandag 08u is het gratis parkeren voor de deur....

Als het meezit hoop ik de 1e synth en de sequencer eind mei/begin juni te hebben en de 2e synth een jaar later....
ik ben iig vanaf die periode er al helemaal klaar voor :D
gelukkig opgelost, en dus toch begonnen bij groep 1
Yeps.... ben ook erg blij ermee en de hoofdpijn is ook weer weggezakt!

Bert zei dat de eerste 3 groepen binnen de EU zijn en dat ie me daarom vanuit groep 6 naar 3 heeft verplaatst.
Op Muff begint het bij groep 4 tot...... Zoals Josh van Malekko staat in groep 6....
David Morley (Be) staat ook op de list alleen post ie hier niet vaak...

ik vind dat een opmerkelijk succes en het zegt ook iets over de reputatie van synton en de fenix. of niet?
Respect the skills! :okdan:

volgens mij moeten andere bouwers en bouwertjes er echt harder aan sleuren, zeker als ze weer eens op het toneel verschijnen na jaren en jaren... goed hoor:okdan:
De cultstatus en lage productieaantal spelen ongetwijfeld mee... Er zullen nu ongetwijfeld fenix I eigenaren zijn die al en ook automatisch voor soortgelijke projecten in de toekomst op de list staan.

Nadat de fenix I op de markt was, hebben diverse mensen gevraagd of er ooit een opvolger zou komen. Waarschijnlijk dat Bert eerst een buffer van 60-65 man op de pre-orderlist heeft opgebouwd voordat ie tot productie is overgegaan.... Tis iig een omgedraaide wereld: klanten die vragen wanneer ga je weer produceren? :)

Ik heb nog nagedacht over een koopovereenkomst/leveringsvoorwaarden. In het laatste updatemailtje zegt Bert dat ie overstapt naar een nieuwe toeleverancier voor geassembleerde pcb's en hierdoor genoodzaakt is om alle pcb's in 1x aan te schaffen ipv een maandelijkse lagere aantal.

Imo zal Bert alles in 1x bestellen en houdt dit in dat Bert het eea zelf financieert. Waardoor weer per groep een andere aanbetalingsdatum noodzakelijk is, en dat vanaf levering pcb's, frontplaten, potmeters enzo de synth/sequencer fysiek bij Bert aanwezig is. Dus in het meest slechtse geval zal dan een niet afgebouwde synth/sequencer op je wachten.

Zelf heb ik een uitgebreide rechtbijstandverzekering waarin volgens het consumentenrecht (particuliere) aankopen binnen de EU worden gedekt.....

@Bass: http://dutchsynth.nl/FenixXL_QA.html

Laatst gewijzigd:
Even wat vraagjes over de functies van de fenix 2, wat misschien ook leuk is voor dit topic.
en om Bert te ontlasten met dit soort vragen:)
Heb zelf wel een aantal functies uit beprobeerd maar het is nog niet helemaal duidelijk.

Wat kan je met een:

Gate delay?
Rectifier?
Waarom zit er een digitale en analoge noise op?
CPR?
Waveshapers?
wavemultiplier?
Delay (BDD)? is dit een analoge delay?

-Gate delay?
Een binnenkomende gate vertragen (delayen).

-Waarom zit er een digitale en analoge noise op?
Klinken anders, heb nu een doepfer noise en digitale noise en ik gebruik ze per toepassing wat het leukst klinkt:)

Is een emmertjes delay, dus analoog in feite.

Even wat vraagjes over de functies van de fenix 2, wat misschien ook leuk is voor dit topic.
en om Bert te ontlasten met dit soort vragen:)
Heb zelf wel een aantal functies uit beprobeerd maar het is nog niet helemaal duidelijk.

Wat kan je met een:

Gate delay?
Rectifier?
Waarom zit er een digitale en analoge noise op?
CPR?
Waveshapers?
wavemultiplier?

Rectifier: volgens mij een distortion circuit (van de dotcom siteL The rectifier has the effect of taking the bottom of the waveform (the part below 0 volts) and flipping it to the top. When a sawtooth or ramp wave is used as an input, the output will become a triangle wave of the same frequency which is level shifted. When a triangle waveform is used as the input, the output will be triangle at twice the frequency. When a sine waveform is used as the input, the output will be a waveform with unusual harmonic content at twice the frequency. When a square or pulse waveform is used as the input, the output will be only be a small spike which has minimal usage). Kun je ook met controle signale gebruiken. Bijvoorbeeld om een brave LFO te vernaggelen.

Digitale noise is gemaakt van random blokgolven, afhankelijk van de frequentie krijg je iets dat klinkt als analoge noise (maar met een andere klankkleur) tot een random pulse. Je kunt digitale noise maken met analoge noise+ window comparator en een S&H.

Wavemultipliers voegen extra harmonischen toe aan je waveform waardoor bijv een triangle meer richting saw gaat, beetje als een omgekeerd filter, en smeriger omdat het niet de nette harmonsichen zijn, wel iets voor jou! Een wave shaper laat je traploos van een sinus naat een zaag gaan. Allemaal een beetje simpel gesteld, het resultaat hangt af van de exacte uitvoering van de module (en inputsignaal).

CPR? Gokje: comparator. Vergelijkt twee signalen. Als een signaal sterker (of zwakker) wordt dan een referentiesterkte geeft de comparator een gatesignaal totdat het signaal weer onder (resp.) boven de referentie komt. Als je bijv een referentiesignaal neemt van 3 volt en een ADSR envelope van 0-5 V max zal de comparator een gate signaal geven als de attack boven 3V komt, gate eindigt als de decay of release beneden de 3V komt. Werkt ook met keyboard CVs om bijvoorbeeld andere filters aan te sturen wanneer je boven een bepaalde noothoogte komt.

Lees ook eens de gebruiksaanwijzingen op de Doepfer en Blacet sites, leerzaam.

ik vroeg me af of er ergens op de fenix synth inverters zitten ?
nodig bv om eg om te keren, voor panning effects en zo.
zag wel bij cv mixers de stand " - / 0 /+" staan, maar weet niet of dat "invert /0 / positief" effect is of "verzwakken /0 / versterken" betekend.

daarnaast vroeg ik me af of de dividers van de sequencer ook op bv de audio van de oscillator fatsoenlijk kunnen werken om subbassen te creëren , of dat ze alleen op trigger/ gate signalen werken.

is er iemand die dit weet, misschien ook aan de hand van ervaringen met de eerdere modulaire fenix.. ?

misschien even wachten met over delay praten tot Casper weer helemaal gekalmeerd is?

Weet alleen niet zeker of die delay er nu in komt of niet?
yeps die komt er in .....
in Mono's prototype zit een chorus

Rectifier? --> klik
CPR? --> comparator, klik
Waveshapers? ---> klik
wavemultiplier? ---> klik
VinnieQ was me al voor :P

is er iemand die dit weet, misschien ook aan de hand van ervaringen met de eerdere modulaire fenix.. ?
:bekdicht: sorry i dunno ?!?!

ik vroeg me af of er ergens op de fenix synth inverters zitten ?
daarnaast vroeg ik me af of de dividers van de sequencer ook op bv de audio van de oscillator fatsoenlijk kunnen werken om subbassen te creëren , of dat ze alleen op trigger/ gate signalen werken.

Het lijkt mij wel dat er een inverter op zit. Dit is een onmisbare module voor de reden waar je het al over had.

Wat betreft de clock dividers, in theorie zou dit moeten werken als freq divider (voor subharmonischen) aangezien alles 5volt is...dus ook audio signalen. Het kan iig geen kwaad om het uit te proberen.

Zoals je ziet....allemaal giswerk :D

Met een gate delay kan je bv swingende sequences maken.
Bv door 1 trigger rij door de delay te sturen en de andere niet. Nu kan je elke stap vertragen of niet.
Of je kan de klok door de gate delay sturen en door een divider. Het divide signaal gaat dan in de cv ingang van de gate delay.
Of je kan envelopes retriggeren.

Heeft iemand nog een nier nodig? Dan kan ik ook een Fenix kopen.

Super handig allemaal. Thanx.
Denk dat je wel ff bezig bent voor dat je weet hoe je alles kan toepassen voor de style die je maakt.

Wel erg vet hoor wat de fenix 2 allemaal kan.
Als ik zelf een modulair systeem wil samen stellen zou het wel ongeveer op een fenix 2 lijken:)

ps ik heb liever een analoge delay dan een chorus.

Zou wel grappig zijn om een lijstje op te stellen/bijhouden wie er een koopt/bestelt. Idd leuk dat zo'n synth ook een beetje in Nederland blijft. Niet dat ie ook naar het buitenland moet gaan maar toch erg leuk.

Even een lijstje opgesteld van de mensen waarvan ik het idee had dat zij een bestelling hebben geplaatst. Als het niet zo is laat het even weten!

Tot op heden 16 deelnemers:

CatScan
sms303
synthiaks
R-ond ?
nonamewanted
Jena_mu6
brz
gjb68
JohnnyBusca
faneflip
oberheim
Rombraz
falafelbiels
Leo
Fourier
sunny pedaal

Heb ik helemaal geen geld voor.
Als tie gratis is wil ik er best ruimte voor maken hoor...

17! Akikaze heeft gisteren ook definitief een Fenix 3 besteld. Voor de sequencer heb ik helaas geen ruimte meer. Jammer, want hij heeft als een van de weinige analoge sequencers 3 step cv control ingangen en dat is ideaal om je sequencer als geheugenbank te gebruiken.

Back