Zeer Simpele VCA

Iceman344

Stamgast
Hallo

Ik heb een zeer simpele vca gemaakt op basis van de lm 386 en een vactrol.
Ik denk wel dat deze nog beter kan dus ik ben open voor suggesties

VCAv2.png

Ik snap je schema niet helemaal. Je superponeert nu toch je CV op je ingangssignaal. Dit heeft toch alleen een offset tot gevolg en geen amplitude omhullende. Je wil toch de versterkiongsfactor van de amp sturen dus dan verwacht ik zoiets als het schemaatje op pagina 7 onder "remote gain control".

Of zie ik iets over het hoofd?

dit gaat natuurlijk zo niet werken.

als het uit een lage impedantie bron wordt gestuurd, gebeurt er niets.

en een 386 ziet er anders uit, ook in een schema.

:mega:

Het probleem dat ik tegen kwam toen ik de ldr over de in en uit van de ic zette was dat deze niet meer functioneerde , het kan goed zijn dat de 386 niet echt geschikt is voor deze applicatie
(en mijn schema is wat niet zo proper idd) , maar deze versie werkt wel , ik kan de amp besturen met de ldr en dat is dus toch wat een vca is , ik kan heel erg verkeerd zitten en ook weet ik mss nog niet genoeg electronica en dergelijke ken om goed te kunnen begrijpen wat jullie goede commentaar is , dus daarvoor sorry

om te beginnen heb je een serieweerstand nodig , van de ingang naar het punt wat je nu ingang noemt.
( doe maar 100K).
de versterker die je erachter zet maakt niet veel uit, maar die moet je zo berekenen dat je het verlies in het ingangscircuit op z´n minst compenseert..

o-------- 100K-----------------------100k-----------to output opamp
..............................|.............|____ - input opamp
............................ldr
..............................|
...........................gnd

zoiets, de + ingang van de opamp gaat dan naar de massa, en de opamp moet een symmertische voeding hebben.

ik kan later wel een beter schema posten.

het nadeel van een vactrol op deze manier,...
je krijgt het signaal nooit helemaal nul.

kijk eens naar een schema ven een vactrol vca van buchla oid, als voorbeeld.

en alle begin is moeilijk, vooral doorgaan :okdan:
en wel even wat inlezen over de werking van spanningdelers, en opamps.
dan kom je wat verder.

En hoe heb je pen 8 en 1 aangesloten? Bij de LM386 is dat ook een gainsetting.
Wat was je bedoeling met de vca? En lo-fi ding maken, of een nette VCA? Als je een nette VCA wilde maken dan zou ik iets anders nemen dan een LM386, want die klinkt van zichzelf een beetje gaar. Ik kwam een bouwontwerpje tegen voor een koptelefoonversterker met LM386 (het is eigenlijk een eindversterkertje in dip8 formaat) die ik eens in elkaar gezet heb, maar da's niks, schel vervorming geen bas. Als effect misschien wel interessant (voor gitaar zijn er distortionpedaaltjes op gebaseerd, en als je hem combineert met een PT2399 dan krijg je een MidFi Electronics Clari(not) erg wilde fuzz/vibrato).

Idd waar , de LM386 is eigenlijk vreselijk in het produceren van goed geluid , ik denk dat een standaard opamp toch beter zou zijn , maar dan moet ik wel weten hoe ik simpel een negative spaning kan maken , ik ga nu nog even met de 386 werken tot ik dit kan , en deze later dan vervangen door een opamp , al heel erg bedankt allemal voor jullie posts :)

Ik kan me voorstellen dat het als effect wel werkt, die dingen worden niet voor niets ook in gitaarpedaaltjes verwerkt. Maar idd., als geluidkwaliteit is wat je hiermee beoogde dan misschien een opamp.
In de woorden van Smallbearelectronics "sometimes you don't want fidelity" :)

deze vca gaat deel uitmaken van een buget modular waar ik mee bezig ben , zo goedkoop een redelijk volwaardige modular maken , tot nu toe zit ik onder de 80 euro voor alle componenten , en ik heb er teveel , dus als ik de prijs eens persies zou berekenen voor de nodige onderdelen , dan zal ik nog een lagere prijs uitkomen, toch wil ik het nog alles van goede kwaliteit hebben , dus daarom een zo simpel mogelijke vca :)

ik sta op de eerste rij als het gaat om budget-verantwoorde hobbies!
Zelf heb ik echter maar al te vaak gemerkt dat het me achteraf spijt dat ik toch niet dat "ietsje meer" heb voorzien. Wat ik nu vooral doe om te besparen is vooral recuperatie van onderdelen: voorbeeld: Op kapaza een oud mengpaneel (1983) gekocht van JB systems voor 25 euro. Van dat mengpaneel heb ik een hele reeks TL071, TL072,... Leds, transistorkes, weerstanden, trimmers, kleine condensators (elko's van 30 jaar geleden zijn steeds uitgedroogd), 75 bruikbare knoppen, potmeters, schakelaars,... kunnen recupereren. Alle componenten uitgelezen voor analoge audio! Nog plezante bronnen zijn de oude orgels. Die gooien ze naar je kop....
Op die manier bespaar ik voor mijn modular in aanbouw vrij veel. Een leeuwendeel gaat echter nog steeds naar de mechanische hardware zoals connectoren, frontplaatjes, behuizingen...

Mijn raad zou dus zijn: doe er iets langer over om je budget iets meer te spreiden en zoek recup materiaal om zo toch iets meer modular te hebben...

psst baars, misschien handig om de volgende keer CODE te gebruiken voor TEXT graphics zoals hierboven ;)
zie icoontje in de post editor:
code.gif
...overigens kan je bijv JAVE zeer snel ascii schema's tekenen :okdan:

tot zover desch tip... continue! :koffie:

Ah, wist niet dat het kon, bedankt:mega:

ik sta op de eerste rij als het gaat om budget-verantwoorde hobbies!
Zelf heb ik echter maar al te vaak gemerkt dat het me achteraf spijt dat ik toch niet dat "ietsje meer" heb voorzien. Wat ik nu vooral doe om te besparen is vooral recuperatie van onderdelen: voorbeeld: Op kapaza een oud mengpaneel (1983) gekocht van JB systems voor 25 euro. Van dat mengpaneel heb ik een hele reeks TL071, TL072,... Leds, transistorkes, weerstanden, trimmers, kleine condensators (elko's van 30 jaar geleden zijn steeds uitgedroogd), 75 bruikbare knoppen, potmeters, schakelaars,... kunnen recupereren. Alle componenten uitgelezen voor analoge audio! Nog plezante bronnen zijn de oude orgels. Die gooien ze naar je kop....
Op die manier bespaar ik voor mijn modular in aanbouw vrij veel. Een leeuwendeel gaat echter nog steeds naar de mechanische hardware zoals connectoren, frontplaatjes, behuizingen...

Mijn raad zou dus zijn: doe er iets langer over om je budget iets meer te spreiden en zoek recup materiaal om zo toch iets meer modular te hebben...

bij synths gaat deze vlieger helemaal op, nooit proberen alles zo goedkoop mogelijk te maken, daar krijg je later zeker spijt van.

en gebruik een normale opamp, kost hetzelfde als een 386 em werkt een stuk beter.
neem een o74, kost 20cent, en je hebt er vier.

dus ik zou bvb een oud elektronisch orgel kunnen uit elkaar halen en dan onderdelen eruit halen tot zelfs mss hele stukken print ?

stukken print die bruikbaar zijn voor een synth zal je wellicht niet vinden. Wat je meestal wel vind in die dingen zijn bvb massa's afgeschermde draad in verschillende kleuren (ideaal voor patch cords). IC's allerhande, transistoren, keramische en folie condensatoren, draad voor bekabeling, een keyboard (?), gestabiliseerde voeding (vaak + en - 12V), mono versterker, ... veel hangt af van de ouderdom van het orgel.
De mooiste geschenken zijn top octaaf IC's. Daarmee kan je polyfone experimenten doen... maar da's een ander verhaal !
Wat je NIET mag gebruiken zijn elko's! die zijn meestal "uitgedroogd"...

Verwacht er ook niet teveel van, je zal er geen volledige synth kunnen mee maken maar elke euro is een euro, niet?

Negatieve spanning :
A : 220 volt naar 2 x 12 volt
B : 24v adappter gebruiken voor 2x12 volt
C : Geen negatief voltage gebruiken, maar half voltage gebruiken.
D : 2 Adapters gebruiken

VCA :
Transistor met lekweerstand aan de collector, opamp aan de emitter met hoge versterking.

Groeten

Het probleem bij die orgels uit elkaar te halen is wel dat ze nogal groot en log zijn , dus moeilijk om zo me te pakken

Back