Synth of keyboard met toe te voegen klanken

hanshegt

Nieuwkomer
Helaas ben ik een leek op het gebied van synthesizers en keyboards, dus neem het me niet kwalijk als ik een domme vraag stel :o:

Sinds kort oefen ik met een band en gebruik daarbij 'n oude Roland D5, waarvan ik de geluiden helemaal beu ben. Thuis gebruik ik die Roland uitsluitend als midi-klavier en komen de mooiste geluiden uit m'n pc, dankzij allerlei VST-plugins. Daar kan de "kale" Roland D5 niet aan tippen, maar ik kan moeilijk behalve m'n Roland ook nog eens m'n pc enz. meeslepen naar de oefen-avonden.

Ik ben daarom op zoek naar een synth of keyboard van maximaal 2000 euro (minder mag ook :D) waar al kant en klaar mooie natuurgetrouwe klanken op zitten (vooral piano, orgel, akoestische gitaar vind ik belangrijk), maar waar ik bovendien de mogelijkheid heb om daar andere geluiden aan toe te voegen. Voor mij zijn mooie natuurgetrouwe klanken én het niet voor eeuwig vast zitten aan de kant en klaar geïnstalleerde klanken véél belangrijker dan allerlei toeters en bellen.

Wie heeft er een goede tip voor mij?
Alvast bedankt voor je advies!

Vriendelijke groet,
Hans

Hoi Hans,

ik heb zo'n voorgevoel dat je het liefst een full-sized keyboard hebt? Zo niet, dan heeft Korg een paar leuke oplossingen voor je.
Gezien je van natuurgetrouwe klanken houdt is het misschien ook een idee een synthesizer zonder toetsen aan een karig full-ranged keyboard te hangen, bijvoorbeeld een Access Virus aan een aanslaggevoelige yamaha.

Hallo Herrzheit,

Bedankt voor je reactie. Aan een losse synthesizermodule had ik nog niet eerder gedacht. Dat idee gaat mee in de oriëntatie. Ik ga eens even googlen om te zien of ik bij de Access Virus makkelijk zelf klanken kan toevoegen. Wie weet...

Vriendelijke groet,
Hans

...
Ik ben daarom op zoek naar een synth of keyboard van maximaal 2000 euro (minder mag ook :D) waar al kant en klaar mooie natuurgetrouwe klanken op zitten (vooral piano, orgel, akoestische gitaar vind ik belangrijk), maar waar ik bovendien de mogelijkheid heb om daar andere geluiden aan toe te voegen...
Yamaha DX, SY of TG reeks (o.a. mooie natuurgetrouwe klanken), vind je tweedehands (zie hier op SF al maar eens).

Inderdaad een recente Motif of Fantom of vergelijkbaar. Dat moet lukken binnen het budget en dan ben je gewoon klaar. Het is niet voor niets dat praktisch alle live toetsenisten zoiets op het podium zetten. Het gebruik van eigen samples is bij deze bakken wel vaak wat beperkt vergeleken met een dikke (soft) sampler maar dat is niet erg omdat de Motifs ea. zo diep zijn te editten dat je op die manier ook aan 'nieuwe' geluiden komt.

En dan zou je ook nog kunnen gaan voor een live setup rondom een laptop. Maar ja...

Mag ik toch ook mijn eigen favoriet aanraden: de Kurzweil PC3

Je kan geen samples laden, maar je hebt de mogelijkheid om je geluid zo ver aan te passen, dat je de samples niet meer hoort (je kan van een piano een pad maken, enz.) Ook zit er een volledige virtual analoge synth in, maar die zal je minder gebruiken.

Standard piano's zijn prachtig (en heel echt)! Bij de orgels heb je ook je negen schuifjes, leslie enz... Allemaal real-time aan te passen. Gitaren zijn ietsje minder bijzonder (vooral elektrisch), maar daar krijg je 's werelds beste strings voor terug!

Als je zelf echt nieuwe samples (geluidsfragmenten) wil toevoegen, moet je heel even wachten op de pc3k (maar die is ietsje duurder). Er komt binnenkort wel een update uit, waardoor je nog meer kan aanpassen. Er zijn wel al heel veel geluiden beschikbaar op fora/te koop in sound packs. (Kurzweil heeft een hele underground fanclub...)

Hij is wel erg moeilijk om te leren en om zelf hele nieuwe geluiden te maken, maar je kan ALLES maken... Het is wel redelijk makkelijk om bestaande geluiden aan te passen aan je wensen...

Ps: hij is op het moment in de aanbieding!

Korg M3
Yamaha Motif ES, XS

En nu youtube filpjes kijken ;)

een laptop is zo zwaar toch niet ?
met daarbij wat analoogs of een goede masterkeyboard. ( zo probeer ik het hedentendagen )
en anders een van de eerder genoemde workstations van hierboven

Vandaag heb ik bij Feedback de Nord Electro 3 uitgeprobeerd, die de mogelijkheid heeft om klanken toe te voegen vanuit de Nord library. Ik ben helaas nog niet echt overtuigd door de geluidskwaliteit. Waarschijnlijk ben ik teveel verwend door de VST-plugins die ik verzameld heb en waar echt geweldige klanken mee geproduceerd kunnen worden.
Inderdaad is een los midi-klavier + notebook + goede externe geluidskaart een oplossing, maar niet echt handig om op die manier elke week naar de oefenruimte van een bandje te gaan...

Groeten,
Hans

...
Ik ben daarom op zoek naar een synth ... waar al kant en klaar mooie natuurgetrouwe klanken op zitten (vooral piano, orgel, akoestische gitaar vind ik belangrijk), maar waar ik bovendien de mogelijkheid heb om daar andere geluiden aan toe te voegen.
Wat noem jij natuurgetrouw klinken ?
Dit is nu éénmaal geen makkelijke questie : vind je samples natuurgetrouw klinken ?
Een akoestische gitaar is al helemaal het onderste uit de kan...
Je speelwijze komt hier ook erg bij kijken hoor.

Welke softsynth's vind je goede equivalenten voor dit alles ?

maar ik kan moeilijk behalve m'n Roland ook nog eens m'n pc enz. meeslepen naar de oefen-avonden.

Mocht je perse je vst's onstage willen gebruiken dan is misschien de "SM Pro Vmachine Vsti player" wel wat voor je. Het is een compact kastje waar vst's (instrumenten en fx) op kunnen draaien, je sluit je masterkeyboard erop aan en rammen maar :)

http://www.smproaudio.com/index.php/en/products/v-machines/vmachine

Of gewoon een laptop met een goede (usb)soundcard in een handige flightcase ;)

Tjonge, met alle tips wordt het er steeds moeilijker op :)
Die V-machine lijkt me een serieuze kandidaat, ik ga eens kijken wat ik daarover aan informatie kan vinden op internet.

Wat de natuurgetrouwe klanken betreft: ik hoor wat dat betreft enorme verschillen tussen de verschillende keyboards en synthesizers. Als ik op het display moet kijken om te zien welk geluid het voor moet stellen, dan is dat voor mij een slecht teken.
Inderdaad is de speelwijze ook heel erg belangrijk: een gitaar bespeel je nu eenmaal anders dan een clavecimbel, wat dat betreft heb ik nog heel wat te leren.

Natuurgetrouwe klanken vind ik bijvoorbeeld komen uit de vst-plugin "TruePianos" van 4Front Technology, er zitten prachtige Hammond orgelgeluiden in de "B4-II" van Native Instruments, enz.

Vriendelijke groet en bedankt voor alle reacties en meedenken,

Hans

Ondertussen ben ik serieus werk gaan maken van de SM-Pro V-Machine. Besteld bij Studio de Dijk, maar ik kreeg geen bevestigingsmail. Na een paar dagen maar eens gebeld: "sorry, we zijn vergeten te reageren dat we die niet meer kunnen leveren". Nog een paar zaken geprobeerd, maar nergens meer leverbaar. Uiteindelijk bij i4-Muzique in Eindhoven het advies gekregen om nog maar eens heel hard na te denken of ik die V-Machine écht wel wilde kopen. Zij hadden er in het verleden 3 verkocht en ook weer 3 retour gekregen, omdat dat ding niet zou kunnen wat er beloofd wordt, met name met samples de grootste moeite zou hebben. Ik ben heel erg benieuwd naar de mening van anderen daarover, dus ik denk dat ik maar eens een discussie over dit onderwerp open.

Hans

... de SM-Pro V-Machine... ben heel erg benieuwd naar de mening van anderen daarover, dus ik denk dat ik maar eens een discussie over dit onderwerp open.
Ik kreeg een gelijkaardig doen en reageren toen ik enkele maanden terug in m'n vaste muziek winkeltje om datzelfde toestel informeerde.
Het lijkt me duidelijk als zelfs een verkoper je aanraad om het niet te kopen, of niet soms ?

Het lijkt me duidelijk als zelfs een verkoper je aanraad om het niet te kopen, of niet soms ?

Klopt, al kan ik me voorstellen dat een verkoper de klant liever met een dure synthesizer de winkel uit zien gaan dan met een kastje van 200 euro...

Als je in een band speelt en je wilt iets goeds, zou ik een Yamaha Motif (ES/XS) of een Roland Fantom (X/G) gaan halen. Lekker een dedicated hardware synthesizer. Alle geluiden aan boord die je nodig hebt en als het moet kun je ook nog lekker editten, samples laden etc. etc. Geen gedoe met laptop en software. Plug and play is het enige dat je nodig hebt als je in een band speelt. Aansluiten en gaan met die banaan.

Succes,
Bart

Bedankt voor alle reacties. Inmiddels heb ik een Yamaha Tyros 3 gekocht (lang leve de Tyros 4, waardoor er heel veel Tyros'en 3 te koop zijn :D) en ik ben er helemaal blij mee. Nu nog proberen waar alle knoppen voor dienen :dubbel:.

Back