Pre Amps.

Marhof

Ingeburgerd
Heren,

Misschien staat deze thread op de verkeerde plaats, maar ik wil in mijn studio ook voice op gaan nemen. Ik ben dus op zoek naar een goede (2 XLR in, 2 XLR uit) of mono (XLR) Pre Amp / Compressor / Limiter / EQ. Het liefst alles in 1 19" Rack Unit, hoogte maakt niet uit. Uiteraard heb ik er een aantal opgezocht maar vergelijken is niet eenvoudig op de specs, dus eigenlijk moet je alles gaan beluisteren. Maar misschien is er iemand in dit forum die zegt: DIE moet je zeker beluisteren of bekijken. Prijsklasse tot c.a. 1000 euro.

Alvast bedankt.

Mark

Yep, zoveel preamps, zoveel smaken.
Dus ofwel testen (dat is eigenlijk sowieso het beste) of iets specifieker aangeven wat je zoekt in een preamp.

Waar ga je hem voor gebruiken (vocalen, blazers, strings, synths, gitaar, drums, etc.)
Zoek je een cleane preamp die zo eerlijk mogelijk het geluid weergeeft of juist eentje die een beetje kleuring geeft aan je geluid. Dat is bijvoorbeeld bepalend voor de keuze voor een buizenpreamp of niet.
Wil je een pure preamp of zoek je er eentje die ook een converter aan boord heeft. Tegenwoordig worden veel preamps aangeboden met ingebouwde converters en dat kan zomaar handig zijn.

Pre Amps

Pre Amps

Ik ga de Pre Amps (Amp's) alleen gebruiken voor vocalen en akoestische gitaar. Het liefst een Pre Amp die de opname zo natuurgetrouw weergeeft. Converters maakt mij niet uit, de Pre Amp wordt rechtstreeks, analoog aangesloten op een Tascam DM-4800.

Dan heb je genoeg aan een mono preamp, lijkt me. Tenzij je de vocalen en de zang tegelijkertijd wilt voorversterken. Dan zou ik voor een tweekanaals preamp gaan.
In de 'goedkoop maar wel goed'- zou ik gaan voor een RNP (Real Nice Preamp van FMR. Die is stereo volgens mij.
Andere opties van goede cleane preamps zijn in mijn ogen de Avalon M5 (of de AD2022 stereo) en de Earthworks 1021 (mono) of 1022 (stereo). Dat zijn allemaal niet de goedkoopste maar wel erg goede preamps. De Great River ME1NV (of zoiets) is ook een goede (mono) preamp. Universal Audio maakt ook solo en duo units die goed zijn, maar die zijn tube als ik me niet vergis. Die geven iets meer kleuring aan je signaal.
Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar voor een cleane preamp zou ik persoonlijk mijn keuze uit bovenstaande maken. Zeker de Earthworks preamps zijn te gek.

Het liefst een Pre Amp die de opname zo natuurgetrouw weergeeft.
Zo natuurgetrouw mogelijk; dan is het van belang dat je op zoek gaat naar een 'kleurloze' preamp.
Veel bekende preamps worden juist geprezen omdat ze een specifiek karakter hebben en een eigen sausje toevoegen aan de sound.

Wat voor microfoon ga je gebruiken?

Microfoon's die ik ga gebruiken zijn een SE Electronics Titan en een Lewitt LTC 640 voor vocals en een Neumann TLM 102 voor akoestische gitaar.

Prima mics! Niks mis mee.
Ik zat te denken dat ik als aanvulling op mijn eerdere suggesties (Earthworks, Avalon, FMR) nog even de mooiste preamp van dit moment erbij zou willen vermelden: de Pendulum MDP1a. Mocht je daar de hand op weten te leggen dan zou ik het direct doen. Pendulum heeft sowieso een uitstekende reputatie als het gaat om voorversterking van akoestische gitaar. Ik heb letterlijk nog nooit anders dan juichende kritieken gelezen waar het de MDP1a betrof. Hij wordt ook vrijwel nooit aangeboden: mensen houden hem dus gewoon.

Ik zou nog een argument voor twee kanelen willen geven:
Het kan soms erg zinvol zijn een gitaar met 2 microfoons op te nemen.

Behoorlijk wat feedback heren (ook behoorlijk dure apparatuur). De D2O van Triton Audio lijkt me ook een mooi alternatief. Heeft er iemand ervaring met een Focursite ISA One?

PORTICO II

Ik zou een tweedehand ssl kopen als preamp.bijvoorbeeld op ebay de staan er wel.

Back