flashdrive als werkschijf

J3773

- = +
Hallo,

Ik loop in Logic de laatste tijd vaak tegen de melding aan dat mijn harde schrijf te traag is. Nou vroeg ik me af of ik dit kan op lossen door alle gebruikte audiobestanden in een project te draaien van een flashdrive. Volgens mij zou dit sneller moeten zijn als een externe schijf, maar ik weet dit niet zeker.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoe vind ik de snelste flashdrive?

Groet,

Jelle

thanks voor de tip

maar ik dacht eigenlijk meer aan een usb-stick, als een soort van goedkope externe versie van een SSD. Of ben ik dan ook gelijk alle snelheid kwijt?

Jelle

Als je een USB 3 controller hebt heeft Sandisk laatst niet een USB 3.0 stick uitgebracht die lekker snel is. Stond vorige week ook op Tweakers.net. Misschien ff daar zoeken.

grtz!

USB 3 zou redelijk vlot moeten zijn, maar ik heb nog geen sticks gezien die die snelheid halen.
Bovendien is een kenmerk van USB sticks dat ze volgens mij sneller kunnen lezen dan schrijven.
Een goede Harddisk is in ieder geval een stuk sneller dan USB sticks op dit moment.

Bij externe harddisks is meestal de USB poort de bottleneck. Zoals ik al eerder opmerkte kun je beter een snelle sata controller in je computer zetten. Ik weet alleen niet of dat bij macs net zo makkelijk en goedkoop kan als bij pc's.

Je zou nog wel kunnen kijken naar SSD's. Die zijn wel vlotter, maar hebben als nadeel dat ze nogal prijzig zijn. Bovendien heb je bij externe ssd's nog steeds te maken met je relatief trage USB poort.

Ik zou gewoon een goede sata controller kopen met snelle 7200 toeren sata disks en voldoende cache. Als je die ook nog eens in raid 0 zet, dan zijn ze waanzinnig vlot. Raid 0 heeft wel nadelen, maar daar staat google vol mee.

Ik vroeg me dit laatst ook af.

Ik heb opgenomen projecten die ik wil bewerken......maar het liefst buiten de studio.

Nu wil ik alles het leifst zo compact mogelijk houden, dus dacht alle sporen los op een USB stick te zetten en het dan lekker op vakantie te gaan bewerken.

Iemand hier ervaring mee? Of moet ik het gewoon maar eens gaan proberen.

Allebei dus niet top. Omdat je met usb zit. Interne SSD drive is dik, maar duur..

SSD heeft wel een beperkt aantal schrijf/lees cyci. Op een gegeven moment is het op en kan je hem wegflikkeren. Ik heb er 1 in mn laptop voor djsets maar maak voor de zekerheid wel maandelijks een backup.

Ik werk overigens met logic op een externe lacie FW schijf en gaat uitstekend. usb zou ik ook niet doen idd

bedankt voor de input allemaal. Blijkbaar is er toch geen goedkope ideale oplossing :)

groetjes

De goedkoopste oplossing is gewoon een 2e normale harddisk in je pc zetten. Als je die op een ander kanaal van de controller zet, merk je al een enorm verschil. Ben je voor 40 euro klaar.

dat gaat helaas niet in de laptop :)
Ik ga eerst maar eens proberen wat ik met firewire kan doen, en even kijken of ik iets aan mn systeem instellingen kan doen om de foutmelding in logic te voorkomen. Uit een beetje ge-google blijkt dat het probleem zich ook voordoet bij hele snelle systemen...

Ik zou gewoon een goede sata controller kopen met snelle 7200 toeren sata disks en voldoende cache. Als je die ook nog eens in raid 0 zet, dan zijn ze waanzinnig vlot. Raid 0 heeft wel nadelen, maar daar staat google vol mee.

Ik heb in mijn dekstop zelfs 3 jaar geleden een 10.000 rpm sata werkschijf erin gehangen, raptor, scheelt idd veel.
In mijn laptop een 7200 rpm schijf ipv de standaard 5400 rpm, scheelt ook veel.

Wat voor projecten zijn dat ingodsnaam, dat je hdd niet snel genoeg is?
Dan praat je echt over 60+ stereo audiotracks simultaan ofzo.

Ik neem aan dat je een Macbook hebt, aangezien je Logic op een laptop draait?
Ik weet niet hoeveel rpm die hdd's zijn die daar standaard in zitten, maar ik ga er even vanuit dat dat 5400 rpm schijven zijn.

Je kunt die eruit gooien, er een 7200 rpm schijfje voor in de plaats zetten, dat levert je een minieme snelheidswinst op. Het scheelt dus iets, maar niet heel veel.

Een interne SSD voor je laptop is de ideale oplossing qua snelheid, knap Logic project die daar nog overheen komt. Maar minder ideaal voor de portemonaie en je krijgt maar heel weinig gigabyte'jes voor heel veel centjes.

Extern moet je niet over na willen denken, externe SSD's via USB3 zijn wel snel, maar hebben alsnog een hogere toegangstijd dan een interne hdd. De rest van de externe aansluitingen; USB2.0 / FW800 enz. zijn allemaal langzamer dan een interne hdd. Extern is DE oplossing om meer ruimte te creëren dan intern mogelijk is en handig voor backups.

Hedendaags wordt er nog altijd met een goede snelle interne hdd gewerkt en die zijn over het algemeen snel genoeg voor menig project!

het gekke is dat het soms al gebeurt als ik 4 spoortjes gitaar opneem, met nauwelijks plugins. Na wat zoeken ben ik er achter dat dit probleem vaker voorkomt, en misschien wel te maken heeft met het specifieke type schijf dat ik gebruik.

ik ben bang dat dit nog wel wat gelazer geeft voordat ik het opgelost heb...

Wat voor projecten zijn dat ingodsnaam, dat je hdd niet snel genoeg is?
Dan praat je echt over 60+ stereo audiotracks simultaan ofzo.

Ik neem aan dat je een Macbook hebt, aangezien je Logic op een laptop draait?
Ik weet niet hoeveel rpm die hdd's zijn die daar standaard in zitten, maar ik ga er even vanuit dat dat 5400 rpm schijven zijn.

Je kunt die eruit gooien, er een 7200 rpm schijfje voor in de plaats zetten, dat levert je een minieme snelheidswinst op. Het scheelt dus iets, maar niet heel veel.

Een interne SSD voor je laptop is de ideale oplossing qua snelheid, knap Logic project die daar nog overheen komt. Maar minder ideaal voor de portemonaie en je krijgt maar heel weinig gigabyte'jes voor heel veel centjes.

Extern moet je niet over na willen denken, externe SSD's via USB3 zijn wel snel, maar hebben alsnog een hogere toegangstijd dan een interne hdd. De rest van de externe aansluitingen; USB2.0 / FW800 enz. zijn allemaal langzamer dan een interne hdd. Extern is DE oplossing om meer ruimte te creëren dan intern mogelijk is en handig voor backups.

Hedendaags wordt er nog altijd met een goede snelle interne hdd gewerkt en die zijn over het algemeen snel genoeg voor menig project!

ikan me helemaal vinden in ... subgroover zn verhaal hadvroeger met een 4gig pc veel /vaak problemen met te veel willen dus multitracken dan maar

van 4 tracks weer 1 maken ; moetje nadenken watje wil
terug / backuppen die losse tracks si niet egt een optie heb je bv met elk nrtje t5 voudige van niet gebruikte tracks nog ergesn slingeren opje disk

heb eindelijk eens een duo2core ...4gig
4gig ram kan naar hartelust ; heen en weer slingeren met audio tracks

geld zekers voor bv opgenomen materiaal
welruimte behouden op de disk en saven dus op een andere disk external

wiemeer wil / sneller wil betaald meer !

Back