Defecte Yamaha TX7

ShaiWa

Nieuwkomer
Heb een Yamaha TX7 van iemand op MP overgenomen.
Toen TNT was langs geweest gelijk aangesloten.
Blijkt dat het volume bij geheel weg is :(
Op de headphone aansluiting heel zacht nog geluid te horen + veel ruis, volume hoger/lager doet niets.
Op de output aansluiting is helemaal geen signaal te horen.

Helaas nog geen reactie van verkoper maar dat er een service manual werd meegeleverd zegt misschien genoeg =(
Lijkt het verder goed te doen overigens, zonder al te veel problemen de default patches er weer in kunnen zetten en uit kunnen lezen.

Iemand tips of nog beter een reparatie adres in de omgeving van Rotterdam?

Contact met de verkoper gehad en dat komt wel goed gelukkig :)
Maar ik zou deze bij voorkeur liever werkend krijgen dan terug sturen.

Heb mijn ESD mat gepakt en TX7 open gemaakt.
Aan printplaten zien ik niets bijzonders, de voedings printplaat ziet er minder goed uit.
Heb wat fotootjes bijgevoegd, hopelijk kan iemand me ermee helpen.

Attachments

• Printplaat1.jpg
    Printplaat1.jpg
    45,5 KB · Bekeken: 61
  • Printplaat2.jpg
    Printplaat2.jpg
    113,2 KB · Bekeken: 63
  • Printplaat3.jpg
    Printplaat3.jpg
    104,6 KB · Bekeken: 67
  • Printplaat4.jpg
    Printplaat4.jpg
    148,6 KB · Bekeken: 60
Gezien het residue op de print, zou je direct denken dat de condensatoren zijn gaan lekken.

Echter normaal zijn die dan of aan de bovenkant opengeknapt, of aan de onderkant en staan scheef. Ik zie op je foto's geen van beide.

Maar goed meten is weten. Alleen dan zou de servicemanual wel handig zijn. Ik kan em zo op google niet vinden.

Wel iemand gevonden met ook een PSU probleem: http://www.gearslutz.com/board/geek...power-supply-need-help-identifying-parts.html die heeft kennelijk wel de EUR en US/JAP service manual. Wellicht een mailtje waard.

Heb de service manual erbij :eureka:
Na een middag bestuderen kan ik er denk ik wel een beetje wijs uit.
Heb wel een mail naar Jørgen gestuurd, ik heb volgens mij de US manual

Maar om zelf nu te gaan klunzen lijkt me niet zo verstandig.
Vooral omdat het om het voedingsgedeelte gaat moet je volgens mij weten waar je mee bezig bent.

Grote elco's worden vastgelijmd op de pcb, de lijm ziet er wat verweert en ziek uit maar dat wil niet zeggen dat de elco's slecht zijn.

Je omschrijving wijst op een probleem tussen de DAC ic en de uitgang van de VCA ic
Het kan ook de aansturing van de vca zijn.
Mogelijk ook een probleem in het reset circuit, de opstart antipop bij de uitgang(als de tx7 die heeft?).

Zonder meer niet simpeler dan een voeding uitmeten,, jammer genoeg.

:biertje:

Dat zou ook nog kunnen, niet aan gedacht.
Dan zal het meten gaan worden, .... alsof ik weet wat ik meet :o:

Heb van Jørgen al de service manual in pdf formaat binnen gekregen, ik morgen eens kijken of die anders is dan de papieren versie die ik erbij heb gekregen.

Voeding nagemeten, +15V/-15V/+5V allemaal goed, geen amps die heet worden, niets zag er verbrand uit.
Nu ging ik toch wel twijfelen of het wel een hardware probleem is.

Nogmaals op internet gezocht naar mogelijke oorzaken.
Kwam (alweer) op de verwijzing naar de Attenuation setting maar dat leek in eerste instantie niets te doen.
Na bestudering van de handleiding moest ik deze (natuurlijk) opslaan in het geheugen :eureka:
En daar was geluid :okdan:

Kwam er daarna achter dat elke patch in de bank op Attenuation 0 stond :stupid
Geen idee waarom dat zo was maar de TX7 doet het weer, ook na herstart.

Mensen bedankt voor alle hulp. Deze kan :slotje:

Back