S3000xl vs A3000/A4000

C738

Meubilair
Hoi lui!

Na enig zoeken in alle threads over de S3000xl en A3000(V2)/A4000 kon ik toch niet echt een volledig antwoord op mijn vragen vinden.

Sinds december heb ik een S3000xl en ik kan dr om eerlijk te zijn niet echt mee geworden.
Samplen en Programs bouwen gaat me prima af en ik heb het apparaat ook wel redelijk onder de knie, ECHTER:

-Ik baal dr van dat ik maar 1 midi controller kan gebruiken ('external') om parameters zoals cutoff aan te sturen
-Het toepassen van FX binnen de sampler gaat recht tegen mijn manier van werken in. Hoewel het effectsboard super klinkt, heb ik dr niets aan.
-hoewel dit maar 2 puntjes zijn, zijn het wel voor mij doorslaggevende redenen om te overwegen de S3000xl te vervangen met een A3000 V2 of A4000.

Nu mijn A3000/A4000 specifieke vragen:
-Is de geluidskwaliteit gelijkwaardig? (Met name ook het geluid uit de output expansion, hier hoor ik slechte dingen over)
-Kan ik filter parameters aansturen met midi controllers? (74 cutoff en 71 resonance?)
-Kan ik effecten per mono-kanaal gebruiken? (In de akai zit je dus vast aan een effecten op een stereokanaal)
-Ik lees ook veel over storing op de outputs bij gebruik van een interne harddisk, iemand ervaring hiermee?
-Deze samplers kunnen ook resamplen en slicen etc. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
-wat biedt de A4000 boven de features van een A3000 (V2)?

Mocht ik aan het einde van deze thread tot de conclusie komen dat een Yamaha sampler beter bij mijn werkwijze en behoeften past, dan weten jullie vast en zeker wat mijn volgende Threadje wordt ;)

-Robin-

Nou, ik kan je 1 ding vertellen...

Nou, ik kan je 1 ding vertellen...

...als je de 'Akai manier' van werken gewend bent, is het heel moielijk over te stappen naar het eigenaardige systeem van Yamaha (instellingen op sample niveau).

De geluidskwaliteit is wel goed (mooi helder). Alles is aan te sturen via en midi en de effecten zijn best aardig.
Helaas kun je alleen de 3 effecten van het 'hoofdprogram' gebruiken. De overige moet je er dus als send naar sturen. Beetje vaag....

Met de Yammie's kun je wel lekker freaken qua synthese.

PS: Ik heb een S2000 gehad, een A4000 en nu een MPC.

PS2: Dat slicen op de AxK is wel leuk. Kun je een loop in stukjes delen en dan 'random' nieuwe loops van maken.

Werken de effecten net zoals in de CS1x??? (en misschien CS2x?)

Mocht dat zo zijn, dan is dr voor mij geen probleem, ik ben een doorgewinterde CS1X gebruiker!

Origineel geplaatst door C738
Werken de effecten net zoals in de CS1x??? (en misschien CS2x?)

Dat weet ik niet.

Het zat ongeveer zo:
Je kiest voor program1 drie effecten: reverb, delay en een distortion ofzo.
Je kan dan wel effecten kiezen voor program2, maar dat heeft geen nut. Je moet dan per sample in program2 de effectsend in sturen naar effect 1,2 of 3.

Ik vond in ieder geval ook niet echt handig werken...

Download anders even de manual...altijd handig. http://www.yamahasynth.com/pro/a5000/index.html

Origineel geplaatst door OnAcid
Dat weet ik niet.

Het zat ongeveer zo:
Je kiest voor program1 drie effecten: reverb, delay en een distortion ofzo.
Je kan dan wel effecten kiezen voor program2, maar dat heeft geen nut. Je moet dan per sample in program2 de effectsend in sturen naar effect 1,2 of 3.

Ik vond in ieder geval ook niet echt handig werken...

Download anders even de manual...altijd handig. http://www.yamahasynth.com/pro/a5000/index.html

hihihi..tis wel duidelijk dat jij nog steeds niet de yamaha manier van denken onder de knie hebt :duivels:

een Program in yamaha-taal is gewoon hetzelfde als een multi-timbrale setup in akai taal....dus je kan gewoon 3 effecten kiezen in je setup, en per sample/samplebank kan je dan aangeven hoeveel effect je erop wilt, per een van de 3 effecten...

zo simpel is het dus..

Olaf

Hey Olaf, ik heb dat ding niet voor niks verkocht! ;)

Vage programs, samplebanken, samples in samples. Ik gebruik een drumkit vaak in meerdere nummers, maar ik vond dat zo onhandig gaan met die Yamaha icm de effecten.

Ach, ik zou bijna de leer van Johnny Busca over Yamaha gaan aanhangen. 8o)

Ik kan op m'n A5000 (als het goed is het zefde als op de A4000) idd cut en rez aan een willekeurige 0~127 CC koppelen

Wat alleen wel vaag is hoe de CC data verdeeld wordt over de controller... je kan b.v. +/- offset instellen als je dan de cutoff van 0 tot 127 wil kunnen veranderen dan stel je de filter cutoff in op 64 en de controller "+/- offset" op 32 terwijl logisch zou zijn als je dan +/-64 moest instellen... ehm ik hoop dat iemand dit snapt...

Druid

PS: Doe mij maar een waldorf sampler...

Misschien dan toch een EMU? :duivels:

Hey Olaf, ik heb dat ding niet voor niks verkocht! ;)

Vage programs, samplebanken, samples in samples. Ik gebruik een drumkit vaak in meerdere nummers, maar ik vond dat zo onhandig gaan met die Yamaha icm de effecten.

Ach, ik zou bijna de leer van Johnny Busca over Yamaha gaan aanhangen. 8o)

drumkits save je als samplebank....meerdere samples bij elkaar dus....dan laad je gewoon de samplebank met je drumkit in je program, en assigned the effecten ofwel per complete samplebank (dus voor alle samples), ofwel per sample (onderdeel van de samplebank) .. wil je dus een overdrive over je gehele drumkit, selecteer dan een overdrive effect als effect 1,2 of 3 in je program, en selecteer dan de sample-bank met je drumkit en send deze door de overdrive effect....wil je alleen een overdrive op je kickdrum pak dan de sample met de kickdrum en send deze door de overdrive effect...

Olaf

Over die effecten, worden deze naar je output gesend of heb je een apart stereopaar waar je je 'natte' effectsignaal naartoe stuurt?
Is dit laatste het geval, dan heb ik dr niet veel aan.

Wat zijn de 2ehands prijzen voor A3000 V2 / A4000 / A5000 ongeveer trouwens?

Heb net ontdekt dat als je programs met banken op verschillende midikanalen gebruik dit veel beter werkt met de effecten dan in multimode...8) Zo heb je ook meteen 128 multi setups tot je beschikking :halleluja

Gelukig kom ik daar niet heel laat achter... ik denk dat yamaha het zo bedoeld heeft!

Druid

Origineel geplaatst door druid
Heb net ontdekt dat als je programs met banken op verschillende midikanalen gebruik dit veel beter werkt met de effecten dan in multimode...8) Zo heb je ook meteen 128 multi setups tot je beschikking :halleluja

Gelukig kom ik daar niet heel laat achter... ik denk dat yamaha het zo bedoeld heeft!

Druid

dat klopt..die "multimode" hebben ze er later bij de A4000 en A5000 bijgedaan om al die zeurende Akai freaks tevreden te stellen ;)

een sample of een samplebank is dus gewoon wat in Akai en emu taal een "program" heet...dus daar moet je dan ook het midi -kanaal aan koppelen...

Origineel geplaatst door C738
Over die effecten, worden deze naar je output gesend of heb je een apart stereopaar waar je je 'natte' effectsignaal naartoe stuurt?
Is dit laatste het geval, dan heb ik dr niet veel aan.

Wat zijn de 2ehands prijzen voor A3000 V2 / A4000 / A5000 ongeveer trouwens?

de routing is bij de A4000/5000 wat complexer cq. flexibeler..maar bij de A3000 worden de effecten gewoon naar de outputs gestuurd.....nix ingewikkelds/lastigs.... kheb nog een A3000 V2 te koop staan voor vriendelijk prijsje..PB me ff bij interesse..

Olaf

Kijk Kijk Kijk!

Zo zijn dr nog meer mensen geholpen met deze thread :D

Maar ik ben echt iemand die veel doet met filters, effecten en controllers opnemen / tweaken.
Ik heb nu een S3000xl+EB16+interne disk+32MB en deze is op een paar krasjes bovenop de deksel na heel erg mooi.
Een ruil tegen een A4000 met output expansion en harddisk, zou dat een 1 op 1 deal kunnen worden? (eventueel met SCSI-cdrom dr bij).
En het belangrijkste - eigenlijk de opzet van deze thread - zou dit mij een gelukkiger sampler gebruiker maken?

Okay, dan zit ik nog in ieder geval met deze vraag:

Is die output expansion nu zo lawaaiig als beweerd wordt?
(noise van harddisk, meer ruis op de outputs bij stilte dan de 4 standaard outputs?)

heb wel eens ergens gelezen dacht ik dat yamahamaha samplers zo vlug als dikke stront door een trechter zijn aangaande scsi. Of heb ik dat fout? Please correct me if I'm wrong.

Origineel geplaatst door Hazes
heb wel eens ergens gelezen dacht ik dat yamahamaha samplers zo vlug als dikke stront door een trechter zijn aangaande scsi. Of heb ik dat fout? Please correct me if I'm wrong.

SChijnt vooral de A3000 te zijn. De 4 en 5 zijn ook niet echt snel, maar ik vond het goed te doen...

SChijnt vooral de A3000 te zijn. De 4 en 5 zijn ook niet echt snel, maar ik vond het goed te doen...

bij de A3000 valt het ook best mee...je moet "load while play" ofzo uitzetten, dat scheelt echt veel...... en voor de rest heb ik er altijd vrij weinig van gemerkt, ik heb wel een interne HD dat gaat idd wel stukje sneller dan transferren vanaf "buiten" ... maargoed, ik heb ook nooit samples van 5 minuten ingeladen zeg maar..loops, kits, multisamples, dat soort dingen.......

Back