Het valt me op dat er de laatste tijd weer steeds meer echte analoge synths en modules uitkomen.
Tis nog ff wachten tot de grote drie (Roland, Korg,Yamaha) met een volwaardige nieuwe analoge bak komen maar dat zal niet lang meer duren denk ik. Roland zal denk ik wel weer oude wijn in nieuwe zakken gaan verkopen (zijn ze goed in) en met een Juno A komen of zoiets, Korg heeft al een beginnetje gemaakt met de Monotron en Yamaha zal ook wel volgen.
Kijk, de synth producenten willen verkopen, en reflecteren hun succes op artiesten die hun afzetmarkt garanderen.
Hoeveel hiervan denk je nu zelf dat er nog analoog zitten te klooien,... en diegenen die het toch doen mixen het achteraf lekker digitaal plat.
De fabrikanten volgen de markt,.. maar wat meer is, streven naar inventiviteit en een optimale toepassing tussen muziek en beschikbare technologie.
De monotron van korg zie ik als een gadget, dat door zijn lage prijs een grote afname garandeert.
.. op een nieuwe ms-20 zit geen enkel artiest te wachten, dus die investering zullen ze zeker niet doen.
Yamaha zie ik ook niet direct afvallen van hun topmodel-Motif naar een knopjesbak.
Roland blijft mikken op low-budget digitale synths tegen wegwerpprijzen, maar heeft zelfs hier niet zijn onverhoopte succes geboekt.
Ik geloof niet echt in je theorie en had het misschien zelf ook wel anders gewild, maar misschien moeten we wel gewoon meegaan met onze tijd.
Bovendien ben ik overtuigd dat we zeker in de loop van 2011 het klankverschil tussen vst en analoog niet meer kunnen handhaven als "het enig overblijvende argument", en als je aan knopjes wil draaien zijn er genoeg controllers die je dat via vst kunnen leveren.
Als je analoog wil moet je het gewoon kopen, er is nog genoeg op de markt, zo simpel zal het volgens mij in de verdere toekomst verlopen.
En als er dan toch in 2012 een soort andromeda-12 analoge bak met 2 verdiepingen op de markt mocht komen, is hij zowiezo niet betaalbaar, maar eender een rariteit.